دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فضائل اخلاقی

No image
فضائل اخلاقی

از صفات دیگر وى، مخالفت شدید با خرافات و سوء استفاده از مقام و عناوین بود. در این باره یکى از شاگردان آیت الله مدنى چنین نقل مى کند:

«روزى به ملاقات آقا رفتم. او دراز کشیده بود و فرمود: آقا سیّد نصرالله! مردم چرا این طورى اند، گفتم: چرا؟ آقا فرمود: من مى خواستم شهریه طلبه ها را بدهم، هفتاد تومان قرض کرده ام تا شهریه طلبه ها را بدهم. مردم سیّدى را براى منبر آورده اند و شبى یک ران کباب براى مصرف ایشان و براى هر شبش پول کذایى مى دهند.»[26]

آرى از خصوصیات دیگر وى، اهمیت فوق العاده به تحصیل و امور طلاّب و قوى کردن ادبیات طلاّب بود. وقتى طلبه اى از قم براى تحصیل به کاشان مى رفت، خودش از ادبیات امتحان مى گرفت و مى فرمود:

پایه طلبه باید قوى باشد و به خادم مدرسه سفارش مى کرد که مبادا با خاموش کردن چراغ ها، مانع مطالعه طلاّب شوى.

از خصوصیات دیگر وى، ارادت خاص به اهل بیت معصوم(علیها السلام) بود. زمانى که زندگى کسى را براى الگو پذیرى معرفى مى کرد، زندگى مولاى متقیان، على(علیه السلام) را سرمشقى براى زندگى خود و دیگران بیان مى کرد و زمانى که مظلومیت على(علیه السلام) را یادآورى مى کرد، اشک در چشمانش حلقه مى زد. آرى، این فقیه پرتلاش، وقتى لب به وعظ و ارشاد مى گشود، پیوسته خود و مردم را به تقواى الهى و پرهیز از دنیا و تجمّلات آن سفارش مى کرد و مردم را به امور آخرت تشویق و طلوع صبح را با نماز شب و گریه هاى شبانه سپرى مى کرد.[27]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS