دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

متصل کردن امتی به سرچشمه زلال تشیع

No image
متصل کردن امتی به سرچشمه زلال تشیع

مسافرت به ایران

در قرن هشتم هجرى، پس از وفات غازان خان مغول (703 هـ .ق.) اولجایتو به حکومت رسید. او که از مادرى مسیحى به دنیا آمده بود، دین مسیحیت را اختیار کرد. اولجایتو با دخترى مسلمان ازدواج کرد و توسط همسرش مسلمان شود. اولجایتو پس از مسلمان شدن، نام خود را به «سلطان محمّد خدابنده» تغییر داد. به جهت نفوذ علماى حنفى در آن روزگار، شاه نیز مذهب حنفى را اختیار کرد. علماى حنفى فرصت را مغتنم شمردند و شروع به ترویج مذهب حنفى نمودند و در این راه از هیچ کارى فرو گذار نکردند. آنان به آزار و اذیت علماى فرقه هاى دیگر پرداختند. زمانى که خواجه عبدالله مراغى شافعى، با تلاش وزیر شافعى مذهبِ شاه، قاضى القضاه ایران شد، درگیرى بین مذاهب حنفى و شافعى به اوج خود رسید، تا جایى که فرقه ها به جاى بحث منطقى، شروع به افشاگرى علیه یک دیگر کردند و به هر نحو ممکن قصد مخدوش کردن شخصیت طرف مقابل را داشتند این امر تا آن جا پیش رفت که منجر به اهانت به اصل اسلام و دلسردى مردم از اسلام گردید.

با دیدن چنین مناظر اسف انگیز، کم کم امیران مغول از مسلمان شدن خود پشیمان شدند و به مرور، دست از اسلام کشیدند و به دین اجداد خود باز گشتند. این رجعت هر روز فزونى مى یافت و سرعت مى گرفت. سلطان محمّد خدابنده که اوضاع را چنین دید، از مذهب حنفى دست برداشت و تا سه سال مذهب دیگرى را اختیار نکرد و در تحیّر و سرگردانى به سر برد، لکن اعتقاد او به اصل اسلام به قوت خود باقى بود. بالاخره یکى از امیران سلطان پیشنهاد مذهب تشیع را به شاه نمود. سلطان محمّد که تمام فرقه ها را مانند یک دیگر مى پنداشت، سخت عصبانى شد و سخن او را رد کرد. پس از تلاش فراوانِ امیر، سلطان محمّد که نام و آوازه علاّمه حلّى را شنیده بود، او را به حضور طلبید و از او در مورد مذهب شیعه اطلاعات گسترده اى خواست و تأکید نمود که در کتابى، ادّله عقلى و نقلى شیعه را بیان کند. علاّمه حلّى کتاب «نهج الحق و کشف الصدق» را تألیف کرد. سپس به همراه فخرالمحققین از شهر حلّه به سوى سلطانیه، حرکت کرد و به دربار سلطان محمّد رفت. و دو کتاب براى سلطان هدیه برد. «منهاج الکرامه» و «نهج الحق» کتاب منهاج الکرامه در مورد شناخت ائمّه معصومین(علیهم السلام) مى باشد و یک دوره امام شناسى است.

این کتاب داراى یک مقدمه و 6 فصل مى باشد. در مقدمه، غرض اصلى از تألیف کتاب بیان شده و در فصل اول مسئله امامت از دیدگاه شیعه و ضرورت وجود امام بیان گردیده وآن گاه به عقائد اهل سنت در این زمینه پرداخته شده است.

در فصل دوم، اثبات حقانیت شیعه امامیه با 6 دلیل روشن مطرح مى شود. فصل سوم، امامت على(علیه السلام) بعد از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و عصمت آن بزرگوار را اثبات مى کند. فصل چهارم، در امامت سایر ائمّه(علیهم السلام) دوازده گانه است. علاّمه در فصل پنجم وششم ادّله مخالفین را باطل نموده است.

موضوع کتاب نهـج الحـق موارد اختـلاف اهـل سنّت با قـرآن و سنّت و اثبـات حقـانیت تشیـع مى باشد. هـر دو کتـاب بـه درخـواست سلطان محمـّد خـدابنده نـوشته شـده اسـت.

علاّمه حلّى توانست با این حرکت خود، امّتى را از حیرت برهاند و به سرچشمه زلال تشیّع متصل نماید.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS