دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب مذهب اهل عشق

کتاب مذهب اهل عشق، مجموعه ای از کرامات و دستورالعمل های عرفانی و حکایات تاریخی از بزرگان و علما است.
کتاب مذهب اهل عشق
کتاب مذهب اهل عشق

کتاب مذهب اهل عشق، مجموعه ای از کرامات و دستورالعمل های عرفانی و حکایات تاریخی از بزرگان و علما است.

مطالب این کتاب در دو بخش طراحی شده است. «کرامات و دستورالعمل‌های عرفانی از عاشقان آسمانی» بخش اول را تشکیل داده است که در آن به مطالبی از بزرگانی نظیر «سید رضی»، «سید مرتضی»، «سید بن طاووس»، «علامه حلی»، «مقدس اردبیلی»، «شیخ بهایی»، «سید محمد باقر میرداماد»، «محمد باقر وحید بهبهانی»، «علامه بحر العوم»، «ملامهدی نراقی»، «ملا محسن فیض کاشانی»، «شیخ عباس تهرانی»، «شیخ حسنعلی اصفهانی»، «آخوند ملا عباس تربتی»، «میرزا جواد آقا ملکی تبریزی»، «شیخ عباس قمی»، «شیخ رجبعلی خیاط»،«آیت الله مرعشی نجفی»، «آیت الله بهاءالدینی»، «آیت الله مشکینی»، «آیت الله محمد تقی بهجت» و «آیت الله جوادی» پرداخته شده است.

گلچینی از روایات و حکایت های پندآموز و شنیدنی بخش دوم کتاب است. در این بخش به مطالبی چون «حب آل محمد (ص)»، «همنشین حضرت داوود در بهشت»، «شرط قبولی اعمال»، «رفع یک شبهه»، «وصول طلبکاری»، «ملاجعفر و حق الناس»،«دعای واپسین پیشوای معصوم(ع)»، «لذت زودگذر»، «من از خود راضی نیستم»، «راز سکوت»، «نماز سی سال خود را قضا کرد»، «بدانم و بمیرم بهتر است»، «فریب شیطان هنگام نزع روح»، «مانع شهادتین»، «علت این همه ثواب برای گریه برای امام حسین (ع)»، «سوگواری حضرت زکریا»، «خواب عجیب مقبل شاعر» اشاره شده و در آخر کتاب مناجات و کتابنامه را می خوانید.

در بخشی از کتاب در مورد آیت الله شهید سیدحسن مدرس آمده است : «مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی گفته است: روزی در نجف، طلبه ای به اتاق ما آمد . من و مدرس، هم اتاق بودیم. آن طلبه، دچار سر درد شدیدی شده بود و مدت یک هفته، تبش قطع نمی شد. مدرس، دست به پیشانی طلبه گذاشت و آیه نور را خواند. پس از خواندن این آیه، سردرد طلبه تسکین یافت و تبش قطع شد. من در همه روزهایی که با سید بودم، هرگز نماز شبش ترک نشد. او اهل نماز و دعا و مطالعه بود. من شنیدم که یکی از اهالی خواف در زندان دچار تب شدیدی شده، به خدمت مدرس می رود. مدرس هم پیراهن خود را بر تن او می پوشاند و او شفا می یابد.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS