دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عوامل محبت در احاديث اسلامی(2)

هر كس كه به محبت و دوستي ميان خود و ديگري اهميت مي دهد ، مخصوصا زن و شوهري كه مي دانند پايه هاي اصلي زندگي مشترك را محبت تشكيل مي دهد ، مي يابد براي دوام اين محبت ، اموري را كه موجب كدورت و يا كمرنگ شدن محبت مي دانند بشناسند و از آنها اجتناب كنند .
No image
عوامل محبت در احاديث اسلامی(2)

11 - معاشرت نیكو

(( حسن العشره تستدیم الموده . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : معاشرت نیكو ، دوستی را دوام می بخشد [1]، البته تاءثیر معاشرت نیكو و رعایت اخلاق در خانواده و برخورد دوستانه ، مساءله ای كاملا روشن است .

12 - خوش اخلاق باشید .

(( حسن الخلق یورث المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : خوش اخلاق بودن ، دوستی می آورد[2] ، و فرمود : سه چیز محبت می آورد ، خوش اخلاقی ملایمت نیكو و تواضع . [3]

13 - خوش گمانی ، محبت می آورد .

(( من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : هر كس به مردم خوش گمان باشد ، به محبت آنها دست می یابد . [4]

14 - ملایمت و نرم خویی

(( بالرفق و التودد یحببك القواب . ))

امام باقر علیه السلام فرمود : با ملایمت و دوستی ، دلها تو را دوست دارد . [5]

15 - بی نیازی از دیگران ، و محبت

حضرت علی علیه السلام فرمود : خود را محبوب مردم كن ، با بی رغبتی به آنچه در دست آنهاست ، تا به محبت آنها برسی . [6]

مردی نزد پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمد و از حضرت سو الاتی كرد از جمله پرسید : چه كنم تا مردم مرا دوست بدارند ، حضرت فرمود : به مردم نیكی كن و چشم به داشته آنها نداشت باش و به آن طمع مكن تا تو را دوست بدارند . [7]

(بنابراین همسرانی كه بی جهت و بدون تناسب ، در فكر كندن مال از شوهر خود هستند و پی در پی تقاضای نابجا دارند ، از محبت آنها كاسته خواهد شد . )

16 - سخاوت ، محبت آور است

(( السخاء یزرع المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : سخاوت ، محبت را می رویاند[8] و امام صادق علیه السلام به علی فرمود : خودت را با رسیدگی به برادرانت محبوب گردان ، همانا خداوند محبت را در بخشش و دشمنی را در امساك و ندادن قرار داده است . [9]

17 - سكوت و محبت

(( ان الصمت یكسب المحبه . ))

امام هفتم یا هشتم فرمود : سكوت محبت می آورد ، سكوت راهنمای هر چیزی است . [10] (زیرا بیشترین اسباب دشمنی از سخن گفتن است و از آنجا كه حركت دادن زبان كاری آسان است ، بسیاری با سخنان سبك و نسنجیده آبروی خود را می برند و خود را نزد مردم و خدا سبك می كنند) .

18 - سخن زیبا و محبت

امام چهارم حضرت سجاد علیه السلام فرمود : سخن زیبا ، دارایی را زیاد و روزی را افزایش می دهد ، اجل را به عقب می اندازد و انسان را نزد خانواده محبوب و وارد بهشت می كند . [11]

19 - تواضع ، محبت می آورد .

(( ثمره التواضع المحبه ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : نتیجه تواضع و فروتنی ، دوستی است [12]

و فرمود : سه چیز محبت می آورد خوش اخلاقی ، ملایمت نیكو و تواضع [13]

20 - سه عامل محبت

امام باقر علیه السلام فرمود : سه چیز محبت می آورد ، قرض و تواضع و بخشش [14]

اینها نمونه ای بود از آنچه در روایات اسلامی بعنوان عامل محبت معرفی شده است ، كه زن و شوهر می توانند به تناسب حال خود برای دوام محبت و زیاد شدن آن ، از اینها بهره مند شوند . و در این میان باید از عوامل مهمی مثل ایمان ، محبت ، احسان ، صورت باز و خندان ، هدیه دادن اخلاق خوب ، شیرین زبانی و بی نیازی و كم توقعی و تواضع ، بیشتر استفاده نمود . و گذشته از این امور ، زن و شوهر می بایست همواره به تمیزی و زیبایی خود و خانه و فرزندان ، و احترام متقابل بسیار اهمیت بدهند كه در جلب محبت بسیار مو ثر می باشد .

كدورت چگونه به وجود می آید ؟

هر كس كه به محبت و دوستی میان خود و دیگری اهمیت می دهد ، مخصوصا زن و شوهری كه می دانند پایه های اصلی زندگی مشترك را محبت تشكیل می دهد ، می یابد برای دوام این محبت ، اموری را كه موجب كدورت و یا كمرنگ شدن محبت می دانند بشناسند و از آنها اجتناب كنند .

بطور كلی آنچه با روح انسان ناسازگار باشد ، روح را مكدر می كند ، این عوامل اگر تكرار شود و بصورت دایمی درآید ، انسان را از انجام دهنده آن مكدر و نسبت به او بی رغبت می كند و اگر شدید و عمیق باشد تبدیل به دشمنی نیز خواهد شد .

نكته مهم در این مساءله كه باید نورد توجه باشد این است كه : عوامل كدورت بصورت تدریجی و آرام آرام همانند موریانه ، ریشه های محبت را خشك ، و پایه آن را سست می كنند .

نگاه نكنید كه همسر شما نسبت به فلان مساله بی اهمیت است و اعتراضی نمی كند ، آری اعتراض نمی كند اما دلش هم نسبت به شما خالی می شود و از علاقه وی نیز كاسته می شود ، و می دانید كه محبت و علاقه اگر برود ، بر گرداندن آن به این زودی ممكن نخواهد بود .

اخلاق در خانواده و تربیت فرزند

نوشته سید محمد نجفی یزدی

منبع : ghaemiyeh

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/blest_family.html

[1]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

[2]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[3]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[4]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[5]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

http://www.tebyan-zn.ir

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

مدیریت با زیرساختهای فرهنگی و ارزشهای اسلامی

مقاله حاضر این انطباق را مدنظر قرار داده و مدلی که سازگار با بستر فرهنگی کشورمان باشد را طراحی نموده است.
No image

مسئولیت انسان در اسلام

واژه مسئولیت و ریشه های ان از سلسله واژه هایی است که به صورت مکرر در جای جای قرآن کریم مورد تصریح قرار کرفته است. خدای متعال از نقش ابزار هایی که برای بالا بردن سطح اگاهی انسان افریده شده اند همانند گوش و چشم و قلب.پرسش نموده که ایا همواره به دنبال کشف حقیقت بوده اند یا به صرف دریافت هرگونه مطلبی ولو به صورت مشکوک و مظنون- بدان اعتماد ورزیده و ان را ملاک و معیار برای جهت دهی رفتار قرار داده اند.
No image

مبانی وگستره اخلاق اجتماعی از منظر قرآن و عترت

اخلاق اجتماعی عبارت است از کلیه رفتارهای اختیاری فرد در مقابل دیگران. چه دیگران همسر، پدر و مادر و فرزندان و یا فامیل ها و اقربائ شخص و یا غیر خویشان باشند. چه این رفتار به عنوان رفتار خاص شخص باشد و یا رفتار گروهی فرد (مانند رفتارهای اعضای یک حزب و یا گروه خاص در مقابل اشخاص و یا گروه ها و یا افراد دیگر) ، در نتیجه چون انسان موجودى است اجتماعى ، تنها در سایه اجتماع مى تواند به اهداف والاى خود دست یابد، مشکلات خود را آسانتر مرتفع کند و به سعادت مطلوب سریع تر برسد. دراین مقاله به مهمترین مباحث: اصول اخلاق اجتماعی ، خانواده ، جامعه ، عدالت وظلم ، اصلاح و افساد وآداب معاشرت اسلامی پرداخته می شود.
Powered by TayaCMS