دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پس انداز برای آينده در انديشه امام صادق(ع)

No image
پس انداز برای آينده در انديشه امام صادق(ع)

امام صادق عليه السلام همواره توصيه مي کرد که هر شخصي بايد براي آينده خود پس انداز داشته باشد تا اگر مشکلي برايش پيش آمد يا نيازي به پول پيدا کرد محتاج ديگران نباشد. يکي از ياران امام به نام «مسمع» مي گويد: روزي به مولايم حضرت صادق (ع) در مقام مشورت عرض کردم: سرورم! من زميني دارم که مشتري خوبي برايش آمده و به قيمت مناسب از من مي خواهد. امام فرمود: اي ابا سيار! آيا مي داني که هر کس ملک خود را بفروشد مال او از بين خواهد رفت. عرض کردم: فدايت شوم، من آن را به قيمت خوبي می‌فروشم و زمين بزرگتري را مي خرم. امام فرمود: در اين صورت اشکالي ندارد.(1)

آن حضرت مي فرمود: از نزديک ترين ياران پيامبر(ص) که شما آنها را به فضل و زهد و تقوا می‌شناسيد، سلمان و ابوذر هستند. شيوه سلمان چنين بود که هر گاه سهميه سالانه اش را از بيت المال دريافت مي کرد، مخارج يک سالش را ذخيره مي نمود تا زماني که در سال آينده نوبت سهميه اش برسد. به او اعتراض کردند که تو با اين همه زهد و تقوا در فکر ذخيره آينده ات هستي! شايد امروز و فردا مرگ تو برسد! سلمان در جواب مي فرمود: شما چرا به مردن فکر مي کنيد و به باقي ماندن نمي انديشيد؟ اي انسان هاي جاهل! شما از اين نکته غفلت مي کنيد که نفس انسان اگر به مقدار کافي وسيله زندگي نداشته باشد، در اطاعت حق کندي و کوتاهي مي کند و نشاط و نيروي خود را در راه حق از دست مي دهد؛ ولي همين قدرکه به اندازه نيازش وسيله و مال دنيا فراهم شد با اطمينان و آرامش بيشتري به اطاعت حق مي پردازد.(2)

امام صادق(ع) فرمود: «لاخير فيمن لايحب جمع المال من حلال يکف به وجهه و يقضي به دينه و يصل به رحمه؛ (3) کسي که از راه حلال و به انگيزه حفظ آبرو و اداي قرض و رسيدگي به خانواده و فاميل، به دست آوردن مال را دوست نداشته باشد، در او هيچ گونه خيري نيست.»

1- الکافي، ج 5، ص 92.

2- وسائل الشيعه، ج 17، ص 435.

3- الکافي، ج 5، ص 72

از: پايگاه اطلاع رساني حج

روزنامه كيهان، شماره 21110 به تاريخ 30/4/94، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

معراج پیامبر(ص) و پاسخ به شبهات آن

معراج پیامبر یک سفر آسمانی است که در بردارنده شنیدنیهایی از بهترین مخلوق عالم و برترین موجود الهی است. موجودی که به سبب بندگی خالص برای حضرت حق(جل جلاله)به درجاتی رسید که حتی بزرگترین ملک هم از رفتن به آنجا عاجز بود.
No image

مسئولیت انسان در اسلام

واژه مسئولیت و ریشه های ان از سلسله واژه هایی است که به صورت مکرر در جای جای قرآن کریم مورد تصریح قرار کرفته است. خدای متعال از نقش ابزار هایی که برای بالا بردن سطح اگاهی انسان افریده شده اند همانند گوش و چشم و قلب.پرسش نموده که ایا همواره به دنبال کشف حقیقت بوده اند یا به صرف دریافت هرگونه مطلبی ولو به صورت مشکوک و مظنون- بدان اعتماد ورزیده و ان را ملاک و معیار برای جهت دهی رفتار قرار داده اند.
No image

اخلاق مدیر در قرآن

این تحقیق بصورت مطالعه کتابخانه ای وبا رویکرد توصیفی- تفسیری بوده که ابتدا معنای اخلاق از دیدگاه قرآن سپس خصوصیات اخلاقی مدیر و موارد مرتبط با آن درمتون دینی ورهاورد آن مورد بررسی قرار گرفته است . لذا در این راستا به نظر میرسد مدیریت با اخلاق نیکو رابطه ای تنگاتنگ داشته و به بهینه سازی عملکرد، تعهد، روابط، منابع انسانی و...تاثیر مثبت ومستقیم دارد.
Powered by TayaCMS