دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خير و بركت

No image
خير و بركت

بركت چيست و چگونه مي‌شود چيزي اعم از مادي و معنوي داراي بركت شود؟ و اگر چيزي داراي بركت شود چه اتفاقي مي‌افتد؟ بركت به معناي پايداري خير الهي در چيزي و رشد و افزايش آن و درخواستي است كه هر انسان مؤمن از خدا دارد. بار‌ها يكي از دعاهايي كه در حق شما شده يا شما در حق ديگري كرده‌ايد، اين بوده است: خدا به زندگي شما بركت دهد، خدا در مالت بركت دهد. خدايا در زندگي و مالم بركت ده. اما اينكه چگونه مي‌توان به زندگي و چيزي بركت داد، مسأله اي است كه هر مؤمني دوست دارد تا علل و عوامل آن را بشناسد؛ زيرا مي‌داند بركت در هر چيز به معناي پايداري خير و رشد و بهره گيري بهينه و كامل از آن است. خداوند علاوه بر آنكه بسياري از نعمات خود را با تعبير «مبارك» در قرآن كريم ياد كرده، به زيبايي به اصل بركت اشاره كرده و مي‌فرمايد: و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعاً بركاتي از آسمان و زمين بر ايشان مي‌گشوديم. علامه طبرسي در تفسير اين آيه مي‌نويسد، خداوند مي‌فرمايد: از شرك و گناهان بپرهيزيد تا ما درهاي بركات و خيرات تكامل بخش را، از آسمان به وسيله آمدن باران و از زمين به خاطر روييدن گياهان و به وجود آمدن ميوه‌ها نازل گردانيم. در بركت، جنبه الهي و معنوي هم بسيار تأثيرگذار است و به فزوني، تعالي و ماندگاري نعمت كمك كرده و در نهايت، انسان را به سلامت دنيوي و سعادت اخروي نزديك مي‌سازد. اين موضوع در بيانات امام رضا (ع) هم از جهات گوناگوني مطرح شده و آن حضرت در بيانات مختلفي اين اصل مهم زندگي اجتماعي بشر را يادآور شده‌اند. در اين مجال مي‌خواهيم بررسي كنيم كه آموزه‌هاي ديني چه چيزهايي را موجب بركت در زندگي مي‌دانند؟

عوامل خير و بركت در زندگی

برخي از عوامل خير و بركت در زندگي فردي و اجتماعي عبارت است از:

ايمان و تقوا

«و اگر اهل شهرها و آبادي‌ها ايمان مي‌آوردند و پرهيزكارى پيشه مي‌كردند، يقيناً [درهاىِ] بركاتى از آسمان و زمين را بر آنان مي‌گشوديم، ولى [آيات الهى و پيامبران را] تكذيب كردند، ما هم آنان را به كيفر اعمالى كه همواره مرتكب مي‌شدند [به عذابى سخت] گرفتيم». (اعراف، 96) امام على (ع): «شما را به تقواي الهي، سفارش مي‌كنم، زيرا هركس تقوا پيشه كند، سختي‌ها، پس از آنكه نزديك شده‌اند، از او دور مي‌شوند و رحمت، پس از آن كه رميده است، به او مهربان مي‌شود و [چشمه] نعمت‌ها، پس از آن كه خشكيده، بر او جوشان مي‌شود و [بارانِ ] بركت، پس از آن كه نم نم گشته است، بر او سيل آسا مي‌شود».

عدالت ورزی

امام على (ع) مي‌فرمايند: «به سبب عدالت، بركت‌ها افزونى مي‌شود» (ليثي واسطي، علي، عيون الحكم و المواعظ، ص 188) امام صادق(ع) نيز مي‌فرمايند: «اگر ميان مردم دادگرى شود، همه بي‌نياز مي‌شوند، آسمان روزى خود را فرو مي‌ريزد، و زمين به اذن پروردگار متعال، بركت خويش را بيرون مي‌آورد».

صله رحم

پيامبر خدا (ص) نيز مي‌فرمايند: «هر كس خوش دارد كه عمرش طولانى و روزي اش فراوان شود، تقواي الهي پيشه كند و صله رحم نمايد».

سلام دادن به هنگام ورود به خانه

پيامبر خدا (ص) مي‌فرمايند: «هر گاه يكى از شما به خانه خود وارد مي‌شود، سلام كند؛ چرا كه بركت مي‌آورد و فرشتگان با آن، مأنوس مي‌شوند.»

راستگويی در معامله

پيامبر خدا (ص) مي‌فرمايند: «هرگاه دو معامله گر راست بگويند، به هر دوى آنها، بركت داده مي‌شود. و هر گاه دروغ بگويند و خيانت كنند، به هيچ كدامشان بركت داده نخواهد شد.»

قناعت

پيامبر خدا (ص) مي‌فرمايند: «قناعت، بركت است.»

راضى بودن انسان از تقدير خداوند

پيامبر خدا (ص) مي‌فرمايند: «هر كسى روزي‌اى دارد كه ناچار به او خواهد رسيد. پس هر كس به آن راضى شود، برايش پربركت و كافي خواهد بود و هر كس به آن راضى نباشد، نه بركت خواهد يافت و نه او را بس خواهد بود. روزى، در پى انسان است، آنگونه كه اجلش در پى او است».

رابطه معنويت و بركت

آن گاه كه در سايه سار معنويت و تقوا، بركات معنوي بر مردم باريدن گيرد، بركت‌هاي مادي نيز كم‌كم رخ مي‌نمايند و در اينگونه موارد ظاهر مي‌شوند:

فزوني در نان و غذا: رسول خدا(ص) مي‌فرمايد: «گرده‌ها و قرص‌هاي نان خود را كوچك بگيريد؛ زيرا با هر قرص كوچك ناني، بركت وجود دارد.»

بركت در مال: با بخشش و انفاق مال، بركت مال فزوني مي‌يابد.

فرزند صالح: داشتن فرزندان صالح، از مظاهر خير و بركت است. اين بركت‌ها در سايه عبادت و حق گرايي و وظيفه‌شناسي تداوم مي‌يابد. دعا و ارتباط با خداوند، بركت‌هاي زندگي را زياد مي‌كند. احترام به بزرگ ترها نيز در افزايش رزق و روزي تأثيرگذار است. در برخي روايت‌ها نيز آمده است: «سه چيز است كه در آن بركت وجود دارد: معامله مدت دار، قرض به هم دادن و مخلوط كردن گندم و جو براي مصرف خانه، نه براي فروش.»

تحمل ناسازگاری

در يك زندگی جمعی، آيا چاره‌ای جز حسن سلوك و مدارا وجود دارد؟ «گذشت»، يكی ديگر از جلوه‌های «مدارا» است. اگر بنا باشد در مقابل هر مسأله انسان حساسيت و سرسختی نشان دهد و هر حرف را به دل بگيرد و از هيچ چيز نگذرد، پديد آمدن ناهنجاری در زندگی جمعی، حتمی است. تحمل كردن ناسازگاری ديگران، پديدآورنده‌ سازگاری است. اگر بدی را با بدی و تندی را با تندی جواب دهيم، مشكلات بالا می‌گيرد. گاهی بايد چشم را بست و بعضی رفتارهای آزاردهنده و ناراحت‌كننده‌ ديگران را ناديده گرفت، يا درگذشت و بخشود، تا ريشه‌ بحران در روابط بخشكد. در تفسير آيه‌ «يدرءون بالحسنه السيئه»؛ بدی را با نيكی رفع می‌كنند، آمده است كه به وسيله‌ حلم، جهل و نابخردی جاهل را دفع می‌كنند و به وسيله‌ مدارا با مردم، اذيت و آزار آنان را از خودشان دور می‌سازند. بالاتر از اين چشم‌پوشی، آن است كه بدرفتاري‌های ديگران را با خوش‌رفتاری مقابله كنيم، نه مقابله به مثل.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مدیریت انتخاب کارگزار

مدیریت انتخاب کارگزار

بی‌گمان، ما همه چیز را مدیریت می‌کنیم، چون که خودمان نیز مدیریت می‌شویم، زیرا جهان به گونه ای نظام یافته که هیچ کس جز خداوند از دایره پاسخ گویی بیرون نیست.
مدیریت از منظر اسلام و قرآن

مدیریت از منظر اسلام و قرآن

تمام عرصه‌های حیات بشری جهت سیر تکاملی خویش، نیازمند مدیر و مدبری کاردان و عالم می‌باشد تا امورات و جوانب زندگی انسان به نحو احسن و عالی تنظیم گشته و با برنامه ریزی صحیح و سنجیده حل و فصل شود.
مدیریت بحران – چالشی برای رهبری

مدیریت بحران – چالشی برای رهبری

اخیرا مدیریت بحران به عنصری مهم در مدیریت تجارت تبدیل گشته است. در شرایط حاضر، هیچ تجارتی از وجود بحران در امان نیست.
پژوهشی موردی در مدیریت پیامبر اکرم‌(ص) در غزوه احزاب

پژوهشی موردی در مدیریت پیامبر اکرم‌(ص) در غزوه احزاب

در مقاله حاضر کوشش شده‌است، در حد امکان یکى از اقدامات مدیریتى پیامبراکرم‌(ص)در جریان "حفرخندق " بحث و بررسى شود، البته این مقاله به مدیریتى که رسول اللَّه ‌در واقعه حفر خندق اعمال کردند محدود نمى‌شود، بلکه موضوع اداره و بهره‌گیرى کامل از این اقدام دفاعى هم مورد بحث قرار مى‌گیرد.
ویژگی های عمومی مدیریت از دیدگاه اسلام

ویژگی های عمومی مدیریت از دیدگاه اسلام

مدیریت به صورت کلی از دشوارترین و در عین حال از ظریف ترین کارهای انسانی است که برای خود ویژگی هایی دارد. چه بسا فقدان یکی از این خصوصیات ، مایه رکود کار و نابسامانی اوضاع قلمرو مدیریت می شود.

پر بازدیدترین ها

پژوهشی موردی در مدیریت پیامبر اکرم‌(ص) در غزوه احزاب

پژوهشی موردی در مدیریت پیامبر اکرم‌(ص) در غزوه احزاب

در مقاله حاضر کوشش شده‌است، در حد امکان یکى از اقدامات مدیریتى پیامبراکرم‌(ص)در جریان "حفرخندق " بحث و بررسى شود، البته این مقاله به مدیریتى که رسول اللَّه ‌در واقعه حفر خندق اعمال کردند محدود نمى‌شود، بلکه موضوع اداره و بهره‌گیرى کامل از این اقدام دفاعى هم مورد بحث قرار مى‌گیرد.
No image

مدیریت با زیرساختهای فرهنگی و ارزشهای اسلامی

مقاله حاضر این انطباق را مدنظر قرار داده و مدلی که سازگار با بستر فرهنگی کشورمان باشد را طراحی نموده است.
No image

نقشه های ذهنی مدیران

مدیریت زمان- تهیه کننده: امین قبادی- مدیریت زمان زمانی شخصی گفته است :اگر اول ندانید به کجا می روید؛ سزاوارید که در آخر از نا کجا آباد سر در بیاورید.اهداف، انرژی های ما را متمرکز و یکی میکند.افراد از کوه ها صعود می کنند چرا که میخواهند در آنجا باشند.آنها چالشهایشان را با غلبه کردن به نمایش می گذارند. بنابراین، اهداف بر انگیزنده هستند.
No image

مسئولیت انسان در اسلام

واژه مسئولیت و ریشه های ان از سلسله واژه هایی است که به صورت مکرر در جای جای قرآن کریم مورد تصریح قرار کرفته است. خدای متعال از نقش ابزار هایی که برای بالا بردن سطح اگاهی انسان افریده شده اند همانند گوش و چشم و قلب.پرسش نموده که ایا همواره به دنبال کشف حقیقت بوده اند یا به صرف دریافت هرگونه مطلبی ولو به صورت مشکوک و مظنون- بدان اعتماد ورزیده و ان را ملاک و معیار برای جهت دهی رفتار قرار داده اند.
Powered by TayaCMS