دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آموزش روش‌های نوین برای تدریس متون حوزه ضروری است

No image
آموزش روش‌های نوین برای تدریس متون حوزه ضروری است
خانم هراتیان از مدیران حوزه علمیه خواهران تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به مشکلات طلاب جدید پس از ورود به حوزه گفت: جوانانی که وارد حوزه‌ای علمیه می‌شوند، انتظارات خاصی از حوزه دارند که باید به این انتظارات پاسخ داده شود.
 
وی در ادامه افزود: طلاب جدید می‌خواهند در حوزه با دروسی مانند قرآن، حدیث و اخلاق آشنا شوند؛ درحالی‌که در پایان دوره به آنچه که می‌خواستند، نمی‌رسند؛ زیرا روش‌ها در حوزه، دانشگاهی و بر پایه مدرک بنا شده است. بنابراین بهتر است حالا که مواد درسی دانشگاه وارد حوزه می‌شود، ما هم حوزه‌ها را تخصصی کنیم تا عده‌ای بتوانند مبلغ یا مفسر و یا پژوهشگر شوند نه این که در تهران سی مدرسه خواهران داشته باشیم و همه آنها نهایتاً طلاب را در حد یک دبیر دینی تربیت کنند.
استاد حوزه علمیه همچنین اظهار داشت: در برخی از موارد ما کمتر از ظرفیت مورد نیاز ورودی داشته‌ایم مثلاً در بعضی از سال‌ها اگر سی طلبه را می‌توانستیم جذب کنیم، تنها 26 نفر نام‌نویسی کرده‌ بودند که دیگر گزینش در این گونه موارد معنایی ندارد.
وی در ادامه تصریح کرد: شاید یکی مربوط به علاقه جوانان به دانشگاه باشد که خیلی از جوانان ما جذب دانشگاه می‌شوند و یکی هم این‌که ما باید کسانی را که درد دین دارند جذب حوزه کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم که در حال حاضر این‌گونه نیست.
خانم هراتیان به مبنای غلط انتخاب بسیاری از طلاب ورودی حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از طلاب به سبب این‌که در دانشگاه‌ها قبول نشده‌اند و یا به دلایل دیگری مثل این‌که حوزه مدرک می‌دهد، وارد مدارس علمیه می‌شوند که این مسأله می‌تواند آسیبی جدی برای حوزه‌ها باشد.
این مدیر حوز علمیه ادامه داد: مسؤولان باید با اطلاع‌رسانی صحیح، برنامه‌های حوزه را به جامعه به‌خصوص جوانان معرفی کنند. همچنین امکانات حوزه‌های علمیه را افزایش دهند؛ چون حوزه‌های شهرستان به سبب مشکلات مالی با مشکل جدی آموزشی روبرو هستند.
وی با تأکید بر آموزش روش‌های نوین، برای تدریس متون دروس حوزه افزود: اکنون کتاب‌های درسی مشکلی ندارند؛ اما شیوه گفتن دروس اشکال دارد و متأسفانه اساتید هم خیلی قوی نیستند و به نظر می‌رسد، گذاشتن دوره‌های آموزشی برای اساتید حوزه قبل از شروع درس‌ها ضروری است.
این استاد حوزه درباره وضعیت مبهم طلاب در دوران طلبگی نیز گفت: طلاب ما نمی‌دانند بعد از سال‌ها درس خواندن چه کاری باید انجام دهند و از آن طرف هم دروسی که در حوزه تدریس می‌شود، پاسخگوی نیاز طلاب و جامعه ما نیست که همین عوامل سبب شده است تا طلاب نتوانند برای آیند خود تصمیم مناسبی بگیرند.
وی با انتقاد از چگونگی گزینش اساتید و ارزیابی آنها گفت: پذیرش اساتید اکنون سلیقه‌ای بوده و اساتیدی که مورد تأیید قرار می‌گیرند، دارای ارزیابی ضعیفی هستند که ضروری است در این مورد هم، فکری اساسی صورت گیرد.


خبرگزاری رسا //www.rasanews.com
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS