دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات شهید آیت الله محمد جواد باهنر

No image
تالیفات شهید آیت الله محمد جواد باهنر

آثار شهید دکتر محمد جواد باهنر

1ـ یک دوره تعلیمات دینى براى مقطع متوسط: تهران، وزارت آموزش و پرورش.

2ـ روش تدریس تعلیمات دینى: کارشناسى ابتدایى آموزش و پرورش مازندران.

3ـ تاریخ (آشنایى با تمدن و فرهنگ اسلامى): با همکارى آیت الله هاشمى رفسنجانى و استاد محمد رضا حکیمى، تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1361.

4ـ تربیت و تعلیم دینى: با همکارى رضا برقعى، تهران، امیرکبیر، 1351.

5ـ تعالیم قرآن مجید: تنظیم و ترجمه از محمد جواد باهنر با همکارى برقعى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1362، به زبان هاى فارسى، انگلیسى و فرانسه.

6ـ جهان در عصر بعثت: با همکارى آیت الله هاشمى رفسنجانى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1366.

7ـ دین شناسى تطبیقى: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1361.

8ـ دین و دانش: با همکارى عبدالکریم بى آزار شیرازى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1361.

9ـ سیرى در عقاید و اخلاق اسلامى: دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1374.

10ـ شناخت اسلامى: با همکارى شهید دکتر بهشتى و على گُلزاده غفورى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1359.

11ـ فلسفه دین: تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1357.

12ـ گذرگاه هاى الحاد: دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1377.

13ـ سیرى در عقاید و اخلاق اسلامى: تهران، دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1374.

14ـ گسترش نهضت حسینى: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1374.

15ـ گفتارهاى تربیتى: تهران، دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1370.

16ـ مباحثى پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامى: تهران، دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1374.

17ـ مجموعه دو هزار و صد و هشتاد و شش پرسش و پاسخ و تست پیرامون شناخت اسلام براى کلاس هاى عقیدتى: مؤلفین: حسین رودسر و على عباس توحیدى، به تصحیح شهید باهنر و شهید دکتر بهشتى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1361.

18ـ مواضع ما در ولایت و رهبرى به ضمیمه بحثى پیرامون معاد: تهران، دفتر تدوین نشر و آثار شهید باهنر، 1373.

19ـ نقش قیامتى انقلاب اسلامى: با همکارى شهید دکتر بهشتى، قم، انتشارات قیام، 1360.

20ـ یادگار یک سفر (مجموعه سخنرانى هاى باهنر): باختران، اداره کل امور تربیتى باختران، 1362.

21ـ آشنایى با اسلام به بیانى ساده: تهران، تربیت 1373.

22ـ احکام دین: با همکارى رضا برقعى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1367.

23ـ انسان و خودسازى: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1372.

24ـ بایدها و نبایدهاى انقلاب به ضمیمه یک مقاله دیگر: قم، قدس، 1360.

25ـ پرتویى از اندیشه هاى شهید باهنر (مجموعه اى ازمقالات و سخنرانى ها): قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1362.

26ـ جهان بینى اسلامى: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1370.

27ـ خداشناسى: با همکارى رضا برقعى و على گلزاده غفورى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1366.

28ـ درس اصول دین و احکام براى خانواده: با همکارى رضا برقعى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1362.

29ـ چهار گفتار از دو شهید، (باهنر و دکتر بهشتى)، قم، معراج، 1360.

30ـ فروغ اندیشه: (مجموعه سخنرانى ها، مصاحبه ها و برنامه دولت متفکر و اندیشمند اسلامى نخست وزیر شهید دکتر باهنر) مجموعه دو جلدى، تهیه و جمع آورى مرکز مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى، ناشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، خرداد 1362.

31ـ مباحثى پیرامون انقلاب اسلامى: تهران، دفتر تدوین و نشر آثار شهید باهنر، 1374.

32ـ مسأله تعلیم و تربیت در اسلام: تهران، دفتر مرکزى حزب جمهورى اسلامى، 1363.

33ـ آغاز نهضت اسلامى از بعثت تا هجرت به ضمیمه سه مقاله دیگر: قم، نشر محمد، 1360.

34ـ انقلاب فرهنگى در آموزش و پرورش: تهران، مؤسسه انجام کتاب، بى تا.

35ـ مبانى ایدئولوژى اسلامى: مشهد، حزب جمهورى، 1360.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد جواد باهنر

محمد جواد باهنر

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
Powered by TayaCMS