دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات علامه محمد صالح حائری ( علامه سمنانی)

No image
تالیفات علامه محمد صالح حائری ( علامه سمنانی)

آثار مکتوب

علامه سمنانى، عمرش را در مطالعه و تحقیق و تألیف و تدریس سپرى کرد، نتیجه این کار آثار فراوانى است که همه حاکى از ژرف نگرى، احساس تعهد و مسئولیت، عمق دانش و فکر عالى اوست. آثارى که در حدّ خود از گرانقدرترین مکتوبات علمى و حکمى بوده و از دقایق و نکات و اسرار علوم عقلى و الاهى پرده برداشته و به رفع مشکلات و حل معضلات آنها اهتمام کرده است. شمار آثار علامه سمنانى اعم از کتاب و رساله به سیصد مجلد تحت عناوین فقه، اصول فقه، تفسیر، کلام، منطق، فلسفه، دعا، ادبیات مندرج است شگفت این که تعدادى از این آثار را در جوانى نوشته است. اینک نام آثار وى را یادآور مى شویم.

1 ـ ارث الزوجة

2 ـ ارائة التنقیح السنّى فى البرائة عن تلقیح المنى

3 ـ اتحاد العاقل و المعقول

4 ـ احتجاجات مأمون، چاپ اصفهان، سربى، وزیرى، کانون ادبیات ایران، 72ص.

5 ـ احسن الدلالات

6 ـ احیاء المنطق الرسطائى

7 ـ احیاء الرجال

8 ـ الاریکة الخضراء

9 ـ الاستصحاب، سال نشر 1362

10 ـ الاسکناسیّة فى احکام الاوراق النّقدیه

11 ـ اصالة اللّزوم فى العقود و الایقاعات

12 ـ الاعتقادات

13 ـ اجتماع الامر و النهى

14 ـ اکسیر سعادت و حیات جاودان و تکثیر شقاوت و سیئات جاهلان و حاسدان. تاریخ تألیف (1384 هـ .ق.).

15 ـ اقسام الکفار و احکامهم

16 ـ الهیات

17 ـ امتناع شریک البارى

18 ـ الأمر بین الأمرین

19 ـ الایمان بالله، در شمارش ادله اثبات واجب الوجود طبق تمام مذاهب. فارسى و استدلالى است.

20 ـ الباقیات الصالحات، فى الاحکام المنصوصة ـ ناتمام

21 ـ البدیعیه، قصیده میمیه

22 ـ بستان الادب، تهران، کتابفروشى معصومى.

23 ـ البقعیّه

24 ـ بناء المهدوم فى اعاده المعدوم

25 ـ بوارق الالهام فى شرح شوارق الالهام

26 ـ بیان ایمان (فقه فارسى) استدلالى

27 ـ بیان الواقع فى ردّ البابیّه

28 ـ تاریخ الدنیا والدین

29 ـ تاریخ ظهور المنطق، من لدن ارسطالیس

30 ـ تاریخ معارف امامیه ترجمه کتاب ظلاّمة العترة الطاهرة الى حضرة قادة الاسلام الباهرة. (متضمن مذاهب اسلامیه و جواب جمیع شبهات وهابیان) این کتاب با تحقیق این جانب (ناصر باقرى بیدهندى) آماده چاپ است.

31 ـ تاریخ معارف الامامیه و معارف المذاهب الاسلامیه در 12 جلد

32 ـ تتمیم حاشیة المکاسب

33 ـ التجّرى

34 ـ تخلف العلة عن المعلول

35 ـ تخمیس الفیة ابن مالک ـ تا باب اضافه

36 ـ تخمیس لامیّه المعرّى

37 ـ ترجمة الادب الکبیر از ابن مقفّع

38 ـ تفسیر سوره حمد و حدید و آیة الکرسى

39 ـ تقریر ابحاث مرحوم آخوند خراسانى (در طهارت، خمس، زکات، و احکام شیردادن)

40 ـ تلخیص کفایة الاصول

41 ـ الجبر و التفویض

42 ـ الجمع بین الجمع و التفریق و ظهور الحق

43 ـ الجواب المقبول عن شبهة الآکل و المأکول

44 ـ حاشیه انوار الربیع

45 ـ حاشیه ریاض المسائل (نکاح وارث)

46 ـ حاشیه بر رسائل شیخ انصارى(رحمه الله)

47 ـ حاشیه بر کتاب طهارت شیخ انصارى(رحمه الله)

48 ـ حاشیه بر کفایة الاصول

49 ـ حاشیه بر مفاتیح الاصول

50 ـ حاشیه بر مفاتیح الشرایع

51 ـ حاشیه بر المقباس

52 ـ حاشیه بر مکاسب شیخ انصارى(رحمه الله)

53 ـ حاشیه بر ملل و نحل شهرستانى

54 ـ حاشیه بر نجات العباد (طهارت) فقه استدلالى است.

55 ـ الحجة (حجت منطقى)

56 ـ حجیة الظن

57 ـ حجیة قطع

58 ـ حکم الغساله

59 ـ حل نظم منطق سبزوارى

60 ـ حکمت بوعلى سینا در تجزیه و تحلیل فلسفه اسلامى (در چند جلد) ـ طبیعیّات ـ مستدرکات ـ الهیّات ـ رسائل فلسفى به اهتمام و تصحیح و مقدمه آقاى عماد زاده.

61 ـ الحیاة الطیبة در حرمت بقاى بر تقلید میت و حل مشکلات این مسأله.

62 ـ خاتمیت محمد(صلى الله علیه وآله)

63 ـ خرد در امامت با مقدمه و اهتمام حسین عمادزاده در تهران به سال 1347 منتشر و برنده جایزه بهترین کتاب شده است.

64 ـ خواص الآیات

65 ـ خیرالمصیر الى السمیع البصیر

66 ـ الدین القویم فى ربط الحادث بالقدیم

67 ـ الدرر الملتقطة فى احکام مجهول المالک واللقطه

68 ـ دیوان الادب، تهران، انتشارات توحید و اسلام سال 1327 در 314 صفحه، قطع وزیرى.

69 ـ دیوان شعر عرب

70 ـ دیوان، ظاهراً همان بستان الادب است، چاپ تهران، انتشارات کتابفروشى معصومى.

71 ـ رجعت (در اثبات آن باادله عقلى)

72 ـ رجعت و معراج

73 ـ ردّ شبهة ابن کمونه با 25 برهان علمى

74 ـ الرّد على صدرالدین الشیرازى فى اصالة الوجود و وحدة الوجود

75 ـ الظنّ النارى فى حل منطق السبزوارى

76 ـ سبائک الذهب در شرح کامل کفایة الاصول (تاریخ اتمام 1343 هـ .ق.)

77 ـ سبیکة الذهب در برگردان کفایة الاصول به نظم) در سال 1344 در تهران به چاپ رسیده و 208 صفحه است.

78 ـ السرر الموضونة در موضوعات علوم و اقسام اعراض

79 ـ سیماى ایمان (در فقه استدلالى) فارسى، مختصرتر از العمل الصالح است.

80 ـ شبهه محصوره

81 ـ شرح بدیعیه

82 ـ شرح دعاى سحر

83 ـ صحیح و اعم

84 ـ الصحیفة السادسة السجادیة

85 ـ رساله اى در ضدّ

86 ـ طرر الادب در مهمات ادبیه

87 ـ ظلامة العترة الطاهرة الى حضرة قادة الاسلام الباهرة. مؤلف محترم این کتاب را به فارسى ترجمه کرده و آن را تاریخ معارف امامیه نامیده است.

88 ـ العقائد، العلم المنصوب فى حکم آثار الغاصب فى المغصوب به اهتمام آقاى عمادزاده اصفهانى در 1381 در تهران و در قطع وزیرى و 84 صفحه است.

89 ـ فضائل القرآن

90 ـ فضل مسجد

91 ـ قبلة المصلّین

92 ـ المقصر المشید فى تکملة معالم الرشید

93 ـ القصیدة العصماء

94 ـ القضاء و الشهادات

95 ـ القواعد

96 ـ القول الفصل فى ائمه القطع و الوصل

97 ـ کلمات الحجج الطاهره فى ظلمات اللّجج الغامرة. به همت آقاى حسین عمادزاده، در تهران به سال 1380 منتشر شده است.

98 ـ کلى طبیعى

99 ـ لباس مشکوک

100 ـ لوح محفوظ، چاپ دزفول 1347، 56 ص.

101 ـ لیلة المتهجدین

102 ـ الماء القلیل و متمم الکرّ

103 ـ المثل الاعلى (تحقیقى در مُثل افلاطونى)

104 ـ المختارات من الدعوات

105 ـ مشاهیر علماى اسلام

106 ـ المشقص المصیب فى العول و التعصیب

107 ـ مصریة العجم (قصیده اى بلند درباره حضرت زینب(علیها السلام)).

108 ـ معراجیّه (قصیده اى بلند درباره معراج)

109 ـ معیار الحق و الباطل

110 ـ المناظرات

111 ـ رسالة فى منجزات المریض و الوقف، همراه با رساله وقف به اهتمام و تصحیح و مقدمه آقاى عمادزاده طبع و نشر یافته است. تهران 1377، وزیرى 21 صفحه.

112 ـ نونیة العجم (قصیده اى طولانى در سیره پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)) است. بخشى از آن در کتاب خرد در امامت و نیز در تاریخ معارف امامیه او آمده است.

113 ـ نهدالکواعب

114 ـ وجود انشایى

115 ـ ودائع الحکم فى کشف بدائع الحکم. رد بدایع الحکم حکیم زنوزى است. با مقدمه و اهتمام آقاى عمادزاده در تهران و سال 1377هـ .ق. چاپ شده است. فارسى، وزیرى، 126 صفحه.

116 ـ وضع الحروف

117 ـ وقف مختصر

118 ـ وقف مفصل

119 ـ هل یتوقف اثبات الواجب تعالى على ابطال الدور و التسلسل، تاریخ تألیف 1381. در مجله نور علم، ش 3 ص 108 منتشر شده است.

120 ـ الید البیضاء در وجود ذهنى.

121 ـ العمل الصالح (فقه استدلالى فارسى) از طهارت تا دیات.

علاوه بر آثار یاد شده معظم له بر کتابهایى چند از جمله بر الحجة البالغه فى قمع المذاهب الزائغه تقریظ نوشته است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

نقدهای بسیاری از آشفتگی و عدم انسجام فیلم گشت 2 سخن گفته اند. شوخی های پراکنده با پس زمینه اشارات جنسی و سیاسی و نداشتن پیرنگی واحد بسیاری را ازرده است( از جمله در نقدی که در همین سایت منتشر شده است؛ منقار کج مرغ انجیر خوار یا نقد سایت سلام سینما؛ فیلم گشت 2, ملغمه ای از لودگی با چاشنی اعتراض اجتماعی) خصوصاً مطالعه کامنت هایی که توسط کاربران عادی که از تجربه تماشای فیلم می گویند عموما اعتراض به بی برنامگی فیلم است.
از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

" نفس " آخرین ساخته تلویزیونی جلیل سامان و آخرین حلقه از سه گانه او با موضوع سازمان مجاهدین خلق بخوانید منافقین است که در اولین ساعات شب‌های ماه مبارک رمضان و مصادف با افطار به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
Powered by TayaCMS