دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وضع تنباکو در آستانه قرارداد رژی

No image
وضع تنباکو در آستانه قرارداد رژی

روزنامه دنیای اقتصاد

تاریخ: 11/6/1396

در ایران سه نوع توتون و تنباکو به‌دست می‌آمد: اول مرغوب و صادراتی، دوم تنباکوی چپق که ارزان‌ترین هم بود و روستاییان و قاطرچیان و افراد کم‌درآمد مصرفش می‌کردند و سوم توتون سیگارت یا پاپیروس که از سده نوزدهم در ایران باب شد. توتون از 1875 و از آسیای میانه و راه آدرنه به گیلان راه یافت. بانی کار یک ارمنی بود به نام دکتر ستپان هاراتومانیانس که به فانوس شهرت داشت. آب و هوای گیلان و کردستان برای رشد توتون سخت مناسب جلوه کرد. تا جایی که رفته‌رفته کشت توتون از تنباکوی چپق ارزان‌تر تمام شد و هم مرغوب‌تر بود و هم جابه‌جا شدنش آسان‌تر صورت می‌گرفت پس در سال‌های پسین سیگارت جای چپق را گرفت. در همین سال‌های 1876 توتون رشت با اینکه به دست کشتگران ماهر انجام نمی‌گرفت باز مرغوب و بسیار خوشبو بود. همین نکته مشوق رشتی‌ها شد تا برای پیشبرد کار شرکتی برپا دارند و گروهی کارشناس بیاورند و همچنین این خیال قوت گرفت که توتون را جایگزین نهال توت کنند.

مهم‌ترین مرکز کشت نخست ولایت فومن و روستاهای پیرامونش بود و سپس کردمحله در نزدیکی رشت نیز کار کشت را آغاز کرد. بهترین توتون از لاهیجان برداشت می‌شد در 1877 یک‌سال بعد از باب شدن توتون در گیلان 182/ 43 کیلو از این محصول تولید کردند و در سال 1878 بیش از 100هزار کیلو برداشتند. در این سال رشتیان برای نخستین‌بار توتون خود را به روسیه فرستادند. در 1895 رژی آغاز به کار کرد و تولید چند برابر شد؛ اما در این سال چون رژی در کار دخیل شد، توتون به روسیه فروخته نشد. همزمان با افزایش کشت تنباکو در داخل کشور، بازرگانان ایرانی در ولایات عثمانی جایگیر شدند. به دوران محمدشاه و پس از پایان گرفتن جنگ‌های ایران و روس دادوستد از نو به راه افتاد. تنباکو نیز در زمره صادرات درآمد. قنسول فرانسه از بغداد گزارش کرد: «به سبب رشد روزافزون مصرف تنباکو در ترکیه «بازرگانان ایرانی در بصره مستقر شده‌اند و با بنادر دریای سرخ تجارت بزرگی برای تولید به راه انداخته‌اند.» همین گزارش افزود: «از پی آزار ترکان، تنباکوفروشان هر بار سوی «بوشهر، مسقط، کویت و بمبئی» می‌گریزند و در «همان‌جا همان دادوستد را دنبال می‌کنند.» بنابراین این تجارت به‌رغم دشواری‌هایی که در مسیر آن وجود داشت، درآمد خوبی را نصیب بازرگانان ایرانی می‌کرد.

منبع: هما ناطق، بازرگانان در دادوستد با بانک شاهی و رژی تنباکو (بر پایه آرشیو امین‌الضرب)، انتشارات خاوران، 1371.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

نقدهای بسیاری از آشفتگی و عدم انسجام فیلم گشت 2 سخن گفته اند. شوخی های پراکنده با پس زمینه اشارات جنسی و سیاسی و نداشتن پیرنگی واحد بسیاری را ازرده است( از جمله در نقدی که در همین سایت منتشر شده است؛ منقار کج مرغ انجیر خوار یا نقد سایت سلام سینما؛ فیلم گشت 2, ملغمه ای از لودگی با چاشنی اعتراض اجتماعی) خصوصاً مطالعه کامنت هایی که توسط کاربران عادی که از تجربه تماشای فیلم می گویند عموما اعتراض به بی برنامگی فیلم است.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
Powered by TayaCMS