دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرسش و پاسخ سند «یا علی مدد» (2) بخش دوم و پایانی

عبارت «یا علی مدد» از چه زمانی در میان شیعیان رواج پیدا کرد و نخستین بار چه کسی یا گروهی آن را استعمال کردند؟ آیا این عبارت در متون حدیث یا تاریخ سابقه و سندی هم دارد؟
پرسش و پاسخ سند «یا علی مدد» ʂ) بخش دوم و پایانی
پرسش و پاسخ سند «یا علی مدد» (2) بخش دوم و پایانی

پرسش:

عبارت «یا علی مدد» از چه زمانی در میان شیعیان رواج پیدا کرد و نخستین بار چه کسی یا گروهی آن را استعمال کردند؟ آیا این عبارت در متون حدیث یا تاریخ سابقه و سندی هم دارد؟

پاسخ:

در بخش نخست پاسخ به این سؤال که در تاریخ 14/4/97منتشر شد به نظام علل و اسباب در جهان هستی و نقش واسطه‌ها و تأثیر آنها باذن‌الله پرداخته شد. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی‌ می‌گیریم.

بنابراين استمداد از انبياء و ائمه هدی (ع) هم يک امر فطری است و هم مورد امضاء عقل و عقلاء است. چون انسان برای نيل به هدف و رفع مشکل و گرفتاريش سعی میکند از بهترين و قويترين سبب بهره بگيرد. علاوه‌ بر اين خداوند آنان را به عنوان اسباب و وسائل در جهت تقرب و نزديکی به درگاه خويش قرار داده و ما را به توسل به آنان امر فرموده است:

«ای مؤمنان از خداوند پروا داشته و برای تقرب به خدا وسيله تحصيل کنيد». (مائده/ 35)

کلمه وسيله در اين آيه شريفه بدون قيد ذکر شده و شامل هر چيزی که صلاحيت نزديک کردن انسان به «پيشگاه» خدا را داشته باشد، میشود. يعنی همان‌طوری که صبر، نماز، روزه، احسان به ايتام، دستگيری مستمندان، خدمت به خلق و... اسباب و وسائل تقرب به خداوند هستند، استمداد از انبياء و اولياء الهی نيز وسيله تقرب به خدا و عامل نجات انسان است و بلکه با توجه به ولايت تکوينی و تشريعی آنان بايد گفت بهترين عامل تقرّب به خداست و ما می‌توانيم برای نيل به اهداف مادی و معنوی خود از آنان کمک بگيريم و آنان را بين خود و خدای خود که علت حقيقی و مسبب‌الاسباب است، واسطه قرار دهيم. راه کمک خواستن از خدا به‌طور مستقيم بر روی همه باز است لکن کسی که به دست خود آن را سدّ کرده است معصومين‌(ع) بهترين وسيله و شفيع برای اوست. چنانکه برادران حضرت يوسف (ع) خدمت يعقوب رفته و از پدر خواستند که برای آنان استغفار کند و حضرت يعقوب (ع) هم وعده داد که به زودی برای آنان از درگاه خدا طلب مغفرت خواهد کرد.(يوسف/ 97)

و نيز خداوند به انسان‌های مؤمن ولی گنهکار دستور می‌دهد که برای جلب مغفرت خدا، حضور پيامبر گرامی(ص) بروند و از او بخواهند که درباره آنان طلب آمرزش کند و اگر پيامبر اکرم (ص) درباره آنها طلب آمرزش کند خدا گناهان آنان را میبخشد. (نساء/ 64)

اين قبيل آيات مقام معصومين (ع) را در اذهان مسلمان ترسيم می‌کند و می‌رساند همان‌طوری ‌که فيض‌های مادی از طريق اسباب خاصی به بندگان الهی می‌رسد هم چنين فيض‌های معنوی از قبيل آمرزش و... از طريق اسباب معينی مانند دعاء پيامبر و اولياء خدا فرود می‌آيد و هم چنان‌که خورشيد سبب گرمای عالم طبيعت است و به آن انرژی می‌بخشد. خورشيد آسمان رسالت و امامت هم علت بقاء عالم طبيعت است و به دلهای سرد و مرده گرما میبخشد يعنی سبب بقاء و دوام حيات و زندگی مادی و معنوی میباشد؛ يعنی در هر دو زمينه الطاف مادی و معنوی خداوند همراه سبب است و برای بهره‌مند شدن از آن و نيز رفع مشکل در هر دو قسمت می‌توانيم ازمقربان درگاه الهی مدد بجوئيم.

باتوجه به مطالب فوق روشن شد که مسئله استمداد از معصومين (ع) از پشتوانه قرآنی، عقلی و عقلائی برخوردار است و لازم هم نيست با لفظ خاصی استمداد شود لذا قبل از اسلام و از همان زمان آدم و حوا تمسک به اهل بيت (ع) وجود داشته و پيامبر اسلام (ص) نيز در شدائد و امور مهم و جهت اعتلای کلمه حق و اعلان نبوت خود از علی (ع)کمک می‌گرفته است و آن حضرت معين پيامبراکرم(ص)بوده است.

مطابق روايتی عکرمه از امام علی (ع) از پيامبر اکرم(ص) درجنگ احد آن هنگامی که همه مسلمانان به جز علی(ع) فرار کرده بودند به پيامبر اکرم(ص) اين گونه دستور داده شد و حضرت اين ندا را شنيد که: «ناد عليا مظهر العجائب تجده عونا لک في النوائب». ای پيامبر علی (ع) مظهر عجائب را صدا بزن که او را در مصائب و گرفتاريها برای خودت ياور خواهی يافت.(بحارالانوار، ج19، ص 353)

آری شيعيان و نيز ديگران از جمله خلفاء سه گانه هنگام گرفتاری‌ها يا علی گفتند و از او کمک خواستند و مشکلاتی که حل شدنی نبود به دست علی (ع) حل شد و هميشه بايد دست توسل به دامان آن حبل المتين زد.

ره رو چنان‌که مردم هشيار رفتند

راهی مبين جز راه و رسم مصطفی را

گر مشکلی پيش آيد ای سالک ره

نادعليا آن شه مشکل‌گشا را

(منهاج البراعه فی شرح نهج‌البلاغه،ج 19،‌ص 353)

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 20 تیر ماه 1397

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS