دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث

در این کتاب اهدافی همچون دست یافتن به پاسخ­های مناسب و شایسته در قبال سوال­ها و ابهام­های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث مورد بحث قرار گرفته است.
کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث
کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث

این کتاب تلاشی است در پاسخگویی به پرسش از فلسفه رزق و پرده برداشتن از راز روزی برداشته است. در این کتاب اهدافی همچون دست یافتن به پاسخ­های مناسب و شایسته در قبال سوال­ها و ابهام­های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث، مطرح کردن بحث «رزق و روزی» به صورت مستقل و جداگانه با توجه به زوایای گوناگون بحث، تا بتوان هنگام نیاز به راحتی بدان مراجعه کرده و مباحث مورد نیاز را ملاحظه کرد و پرداختن به مباحثی که از آنها غفلت شده و کمتر در کانون توجه بوده­اند را دنبال می­کند.

نگارنده سعی دارد در این اثر بیشتر به مباحثی بپردازد که کمتر به آنها توجه شده است؛ همچون: تاثیر دعا در افزایش روزی و تحلیل آن، رزق و روزی معنوی و اهمیت آن، غذای روح و غذای جسم، علت و فلسفه وسعت و تنگی رزق و روزی بندگان، واسطه فیض بودن ائمه (ع) و . . .

نویسنده در فصل اول با عنوان «رزق در لغت و مصادیق و اوصاف قرآنی رزق» به بررسی واژه «رزق» در لغت، کاربرد واژه «رزق» در قرآن کریم، وجوه و مصادیق رزق در گستره آیات و وجوه و مصادیق رزق در گستره روایات می­پردازد تا در فصل دوم به برخی از مصادیق و اوصاف روایی رزق برسد.

در فصل دوم مباحثی همچون رزق حلال و حرام و استناد آن دو به خداوند، روزی حلال و حرام از دیدگاه روایات، روزی حلال و اهمیت آن از دیدگاه روایات، لزوم پرهیز از لقمه حرام و اثرات لقمه حرام می­پردازد. بررسی و تحلیل صفت رزاقیت خداوند در فصل سوم برجسته شده است که از رزق و روزی و رابطه موجودات با خدای متعال، رزاقیت خداوند متعال، انطباق و تناسب رزق با مرزوقین، اهمیت غذای روح، خاستگاه رزق در آیات و روایات، ضمانت روزی از ناحیه پرودگار هستی، ضمانت روزی از دیدگاه آیات، نقد بر رزق و روزی از ناحیه خداوند، چرا تقدیر روزی محدود، سازگاری تقدیر روزی وتلاش، دستیابی حتمی به روزی مقدر و بهترین میزان بهره­مندی از مواهب الهی سخن به میان آورده است.

در فصل چهارم به وسایل فیض الهی اشاره شده است و ائمه (ع) وسایط فیض الهی، طریق اول: امام واسطه فیض الهی، طریق دوم: ائمه: علت غایی آفرینش مورد بحث قرار گرفته­اند.

فصل پنجم انسان و طلب روز و روزی نام دارد که بر اهمیت کار، کوشش و تلاش، جایگاه طلب رزق و روزی، نکوهش تنبلی و بیکاری، گریزان بودن از طلب رزق و پیامدهای آن، اعتدال و رزق و روزی، دعا و طلب رزق و روزی، توکل و رزق و روزی، توکل و تلاش مهمترین وظایف انسان در برابر رزق و روزی اشاره می­کند.

همچنین فصل ششم نیز در ادامه مباحث مطروحه در فصول پیشین وسعت و تنگی رزق و روزی و اسباب آن را مورد توجه قرار داده است که در این عنوان کلی به زیر عنوان­های فلسفه و تنگی رزق بندگان، افزایش و نقصان رزق و روزی و سنت­های الهی، فراخ دستی، تهی دستی و مصلحت بندگان، عوامل افزایش رزق و روزی و عوامل کاستی و نقصان روزی بپردازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
Powered by TayaCMS