دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیامدهای عُجب و خودپسندی در کلام امام هادی(ع)

No image
پیامدهای عُجب و خودپسندی در کلام امام هادی(ع)

سخن اندیشه

نویسنده: حجت الاسلام دکتر جواهری عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

تاریخ: 15/6/1396

«عُجب» یکی از رذایل اخلاقی است که باید از آن رهایی یافت. امام علی النقی علیه‌السلام، در نکوهش «عُجب» و آثار آن فرموده‌اند: «الْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَب الْعِلْمِ دَاعٍ إِلَی الغَمْطِ وَ الْجَهْلِ؛ عجب بازدارنده از طلب دانش و وادارکننده به کوچک‌شماری دیگران و جهل است.» (بحارالانوار، ج 78، ص 369) در این حدیث، سه پیامد ناگوار و زیانبار «عُجب» یادآوری شده است. عالم اخلاق، ملا مهدی نراقی، در تعریف عجب نوشته است: «هو استعظام نفسه لأجل ما یری لها من صفة کمال، سواء کانت له تلک الصفة فی الواقع ام لا، و سواء کانت صفة کمال فی نفس الامر ام لا و قیل: هو اعظام النعمة و الرکون الیها مع نسیان اضافتها الی المنعم؛ عُجب، بزرگ شمردن خویش است، به‌ خاطر صفت کمالی که برای نفس خود می‌بیند، چه آن صفت در واقع باشد و چه نباشد، چه آن صفت در حقیقت صفت کمال باشد و چه نباشد و گفته شده است که عُجب، بزرگ‌شماری نعمت و اعتماد به آن است با فراموشی اضافه و نسبت آن نعمت به منعم و نعمت دهنده.»(جامع السعادات، ج 1، ص 357) «عُجب» در واقع خودشیفتگی، خودبزرگ بینی، خودپسندی و از خودراضی بودن است که امکان دارد با تکبر و خود برتربینی و نپسندیدن دیگری نیز همراه باشد. امام هادی علیه‌السلام در این روایت اخلاقی، نقش «عُجب» را در بازدارندگی و وادارکنند‌گی انسان، تبیین کرده‌اند. توجّه و تفکر در اثر و نقش سَلبی و ایجابی «عُجب»، موجب حرکت در مسیر رهایی از «عُجب» خواهد شد. خودپسندی مانع از فراگیری دانش است و انسان را از یادگرفتن و آموختن علم باز می‌دارد. «عُجب» عامل توقف انسان‌ها و باز ایستادن آنان از جهاد علمی و کوشش در راه کسب دانش است. «عُجب» خودبسندگی، خودستایی، خودشگفتی و خودخواهی و عامل عقب ماندگی و از حرکت باز ماندن است. امام هادی علیه‌السلام در جمله «صَارِفٌ عَنْ طَلَب الْعِلْمِ»، فلسفه زشتی «عُجب» را از راه تبیین اثربازدارندگی آن، آموزش داده‌اند و همگان را، با روش بیان اثر بازدارندگی «عُجب»، به نبرد با آن برای رهایی از اثر منفی‌اش، فرا خوانده‌اند. آن حضرت در این رهنمود اخلاقی، اثر دعوت‌گری و واداشتگی «عُجب» را نیز تبیین فرموده اند. باید توجه داشت که «عُجب» اثر الزامی و ایجابی نیز دارد. جمله «دَاعٍ إِلَی الغَمْطِ وَ الْجَهْلِ» راز زشتی «عُجب» را آشکار می کند. غمط به معنای تحقیر کردن و کوچک شمردن دیگران و کفران نعمت و انکار حق است. «عُجب» انسان‌ها را به کوچک دانستن و کم شمردن دیگران و ترش‌رویی و اخم و برخورد تحقیرآمیز می‌کشاند. اثر دیگر خودبسندگی و خودستایی «عُجب»، جهل است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

معرفت، شرط همراهی ولایت

در این بخش متن سخنرانی با عنوان معرفت، شرط همراهی ولایت در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
No image

معرفت به مسائل الهی

در این متن به معرفت به مسائل الهی با موضوع معرفت در اسلام پرداخته شده است.
No image

مراتب معرفت و کمال

در این متن به مراتب معرفت و کمال با موضوع معرفت در اسلام پرداخته شده است.
No image

محورهای کسب معرفت در قرآن

در این بخش متن سخنرانی با عنوان محورهای کسب معرفت در قرآن در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
No image

کسب معرفت، هدف خلقت انسان

متن سخنرانی کسب معرفت، هدف خلقت انسان در موضوع معرفت در اسلام در این بخش قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

جهل؛ بزرگترین دشمن انسان

در این متن به جهل؛ بزرگترین دشمن انسان با موضوع معرفت در اسلام پرداخته شده است.
No image

محورهای کسب معرفت در قرآن

در این بخش متن سخنرانی با عنوان محورهای کسب معرفت در قرآن در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
No image

مراتب معرفت و کمال

در این متن به مراتب معرفت و کمال با موضوع معرفت در اسلام پرداخته شده است.
No image

معرفت، شرط همراهی ولایت

در این بخش متن سخنرانی با عنوان معرفت، شرط همراهی ولایت در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
No image

عقل و معرفت، معیار ارزش عبادت

متن سخنرانی عقل و معرفت، معیار ارزش عبادت در موضوع معرفت در اسلام در این بخش قرار دارد.
Powered by TayaCMS