دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه مسافرت کنیم؟

و اى فرزندم هرگاه به مسافرتى محتاج شوى بدان که خداوند (جل جلاله) حافظ و نگهبان تو و آنچه به تو احسان نموده است می‌باشد، و در آنچه از آن غایب شوى از نعمت‌هائى که در وطنت به تو عنایت فرموده است خلف و جانشین تو خواهد بود.
چگونه مسافرت کنیم؟
چگونه مسافرت کنیم؟

نگارنده: رضی‌الدین سیدبن طاووس(رحمة‌الله‌علیه)

مخاطب: پسر سید بن طاووس

موضوع: چگونه مسافرت کنیم؟

و اى فرزندم هرگاه به مسافرتى محتاج شوى بدان که خداوند (جل جلاله) حافظ و نگهبان تو و آنچه به تو احسان نموده است می‌باشد، و در آنچه از آن غایب شوى از نعمت‌هائى که در وطنت به تو عنایت فرموده است خلف و جانشین تو خواهد بود.
پس از روى هواى نفس و غفلت و طمع‌هاى دنیوى مسافرت مکن، که در چنین صورت خود را به خطر و هلاکت انداخته، و جلال و عظمت الهى را خوار و سبک شمرده و اوقات مسافرت خود را در غیر آنچه براى دنیای ابدی تو نافع است ضایع نموده‌ای.
بلکه قصد تو در مسافرت این باشد که با توکل به خداوند از جانب او (جل جلاله) و به سوى او سفر می‌نمائى و امور سفر و حضر خود را به او تفویض نموده و اقبال به جلال حضرتش دارى؛ زیرا تو در هرجا که باشى در پیشگاه حضرت او (جل جلاله) خواهى بود، در این صورت سفر تو خدمت و طاعت خداوند و سفر الى اللَّه است، و تو در حمایت و حفظ و کفایت و قرب به حضرتش خواهى بود، و آنچه در این سفر اتفاق افتد به زبان حال غرامت و ضرر آن بر عهده او (جل جلاله) خواهد بود؛
زیرا که به حکم عقل کسى که به سوى سلطان عادلى براى کارهاى خود او سفر نماید، و در سفر خود متمسک به حبل وثیق او بوده باشد و به فضل و کرم او امیدوار باشد هر آینه غرامت و ضرر و خسارت‌هائى که به این مسافر وارد آید به عهده آن سلطان عادل و لازمه عدالت او است.
و اگر نفس تو از مسافرت کردن با این اوصافى که ذکر شد امتناع ورزد، و طالب تأسى به اهل غفلت و ضایع نمودن اوقات باشد، پس از خداوند (جل جلاله) استعانت و مسألت کن، که توفیقت عنایت فرماید، و به آنچه در کتاب (فتح الابواب) ذکر کرده‌ام از استخارات و طلب خیرات از خداوند متعال، عمل کن که اگر به آن استخارات و مطالب عمل نمائى سفر تو به امر خداوند، و تعظیم قدر حضرتش خواهد بود، و از ندامت و پشیمانى سالم خواهى ماند.
اگر انسان به مقتضاى طبع حیوانى و شهوات نفسانى مسافرت نماید با حیوانى که بر آن سوار است در حرکات و سکنات برابر و یکسان خواهد بود.[1]

پیام‌ها ونکته‌ها:

1- اگر ما هر کاری را با انگیزه الهی و به نیت خیر انجام دهیم گذشته از آن‌که به منظور خود خواهیم رسید به ثواب اخروی هم دست خواهیم یافت.
2- آنچه با یاد و نیت الهی انجام گیرد در لوح جان و اعمال ماندگار و نیک و پرثمر خواهد بود. چه: کلّ شیءٍ هالکٌ الاّ وَجهَهُ(قصص/88)
بده تو بار خــــــــدایا درین خجسته سفــر
هـــزار نصرت و شادی هــــزار فتح و ظفـر[2]
  • [1] - منبع نامه: برنامه سعادت(ترجمه کشف المحجه لثمرة المهجه)؛ سید محمد باقر شهیدى گلپایگانى‌، تهران، مرتضوی، چاپ اول‌، صص152- 153
  • [2] - ابو سعید ابوالخیر

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

معرفت، شرط همراهی ولایت

در این بخش متن سخنرانی با عنوان معرفت، شرط همراهی ولایت در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
No image

معرفت به مسائل الهی

در این متن به معرفت به مسائل الهی با موضوع معرفت در اسلام پرداخته شده است.
No image

مراتب معرفت و کمال

در این متن به مراتب معرفت و کمال با موضوع معرفت در اسلام پرداخته شده است.
No image

محورهای کسب معرفت در قرآن

در این بخش متن سخنرانی با عنوان محورهای کسب معرفت در قرآن در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
No image

کسب معرفت، هدف خلقت انسان

متن سخنرانی کسب معرفت، هدف خلقت انسان در موضوع معرفت در اسلام در این بخش قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

معرفت؛ معیار ارزش انسان(14)

در این بخش متن سخنرانی با عنوان معرفت؛ معیار ارزش انسان(14) در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
No image

جهل؛ بزرگترین دشمن انسان

در این متن به جهل؛ بزرگترین دشمن انسان با موضوع معرفت در اسلام پرداخته شده است.
No image

معرفت، شرط همراهی ولایت

در این بخش متن سخنرانی با عنوان معرفت، شرط همراهی ولایت در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
No image

حقیقت معرفت و شرایط کسب و نگهداری آن

متن سخنرانی حقیقت معرفت و شرایط کسب و نگهداری آن در موضوع معرفت در اسلام در این بخش قرار دارد.
No image

عقل و معرفت، معیار ارزش عبادت

متن سخنرانی عقل و معرفت، معیار ارزش عبادت در موضوع معرفت در اسلام در این بخش قرار دارد.
Powered by TayaCMS