27 اسفند 1396, 8:14
آنچه جامعه اسلامي را از جامعه غير اسلامي جدا ميکند منابع حقوقي آن است؛ زيرا مباني حقوق در اسلام از منابع الهي که مبتني بر عقل و نقل معتبر است گرفته ميشود و بر اساس آن مواد حقوقي وضع و اجرا ميشود؛ در حالي که در جامعه غير اسلامي منابع حقوق، انسان است و مباني بر اساس خواستههاي انساني خواهد بود و به طور طبيعي مواد قانوني از آن مباني استخراج ميشود.
ممکن است گفته شود که مواد قانوني در همه جوامع انساني بر اساس مبناي اصلي عدالت است. از آنجا که عدالت نيز به معناي قرار دادن هر چيزي در جاي حق و مناسب خودش است(شرح نهجالبلاغه، ابن ابي الحديد، ج 20، ص 85)، به طور طبيعي، قوانين و مواد قانوني و حقوقي بر آن است تا هر چيزي را در جاي حق و مناسب خودش قرار دهد؛ اما مشکل اينجاست که در جوامع غير اسلامي اينجاي حق و مناسب هر چيزي را خواستههاي نفساني جمعي يا فردي مشخص ميکند و عدل هر چيزي آن چيزي است که انساني به استبداد يا انسانهايي به اجماع، آن را حق و مناسب تشخيص ميدهند. بيگمان از آنجا که انسانها نسبت به حق و جاي مناسب هر چيزي آگاهي و شناخت ندارند، نميتوانند موضع عدل و حق هر چيزي را مشخص کنند و اين گونه است که مواد قانوني و حقوقي که مينويسند در بيشتر موارد ظالمانه است و چيزي را از جاي حق خود بيرون ميبرد.
اما وقتي حق را خداوند مينويسد و از طريق عقل فطري يا نقل معتبر به دست ميآيد، ديگر بر اساس هوا و هوسهاي فردي و يا جمعي نخواهد بود. اين تفاوتي است که ميان جامعه قرآني و جامعه جاهلي وجود دارد.
البته عقل فطري به عنوان حجت باطني در کنار نقل و حجت ظاهري، غير از خواستههاي نفساني است که در جوامع جاهلي منبع قرار ميگيرد؛ در حالي که جوامع جاهلي در انديشه، ظن گرا و در انگيزه، شهوت گرا هستند. خدا ميفرمايد: إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَي الْأَنْفُسُ؛ جز از ظن پيروي نميکنند و آنچه هواهاي نفس ميخواهد.(نجم، آيه 23)
اما در جامعه قرآني عقل و نقل با هم سازگاري دارد و وفق هم است؛ خداوند ميفرمايد: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ الله الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ الله ذَلِکَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ؛ پس روى خود را با گرايش تمام به حق به سوى اين دين کن، با همان فطرتي که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرينش خداى جايگزينپذير نيست. اين است همان دين پايدار ، ولى بيشتر مردم نمىدانند.(روم، آيه 30)
پس عقل و نقل دو کاشف از حکم الله و شريعت اوست و هر دو به عنوان منبع شناختي در خدمت مردم است تا مردم ، حق هر چيزي را بدانند و هر چيزي را در جاي خود قرار دهند.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان