دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی

No image
آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی«تربیت اسلامی» را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشریه «تربیت اسلامی» به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با انتشار هفت مقاله برتر به با زار نشر عرضه شد.
در مقاله «بررسی تأثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در آموزش و یاد گیری دانش آموزان»، نویسنده شیوه های تدریس خلاقیت آفرین را مورد بررسی قرار می دهد؛ خلاقیت و یادگیری را تشریح کرده و ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهی مؤثر در خلاقیت، موانع خلاقیت و ویژگی های دانش آموزان خلّاق را بیان می کند که در پایان، روش های تدریسی که سبب پرورش خلاقیت می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.
در بخشی از این نوشتار با عنوان«ضرورت رفع موانع خلاقیت در کلاس درس»، می خوانیم:«از عوامل بازدارنده در خلاقیت دانش آموزان، محیط آموزشگاه است. در آموزش و پرورش سنتی، معلم دانشی را منتقل می کند و دانش آموز با میزان حفظ آنها، مورد ارزشیابی قرار می گیرد؛ در نتیجه، زمینه برای ایجاد خلاقیت در او ایجاد نمی شود که نبود حمایت از تفکر خلّاق در مدارس، خاموش شدن خلاقیت را در بر دارد؛ پس ضروری است برای ایجاد آموزش مبتنی بر خلاقیت، موانع خلاقیت در کلاس درس که هدایت کننده آن معلم است، برطرف شود.»
ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، مسؤولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی، مبانی و روش های تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی از جمله مقاله های این دو فصل نامه است.
نویسنده مقاله«آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روانشناسی و کاربرد های تربیتی آن» به بررسی نقش تربیتی صله رحم و تأثیر آن در سلامت روانی افراد و همچنین مفهوم صله رحم و آثار و پیامد های آن در متون دینی و در تحقیقات روان شناختی پرداخته است.
در گزیده ای از این نوشتار با نام«پیامد های صله رحم از دیدگاه اسلامی» آمده است:«وقتی ما در حضور خویشاوندان و دوستان خود هستیم از لحاظ عاطفی احساس خوشایندی به ما دست می دهد و احساس آرامش می کنیم؛ این کار به بهتر شدن خُلق و خوی ما می انجامد. صله رحم می تواند، یک روش برای پالایش خُلق و خوی ما در نظر گرفته شود و موجب سلامت روانی و تزکیه نفس شده و زمینه بروز رفتارهای مناسب، با ارزش و به دور از اعوجاج و انحراف را فراهم سازد.»
دو مقاله پایانی این نشریه، تدوین برنامه های درسی علوم تجربی با رویکرد دینی و چالشی جدید پیش روی برنامه ریزان درسی، و تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان نام دارد.
در انتهای این دو فصلنامه مقاله ها به زبان عربی و انگلیسی برای علاقه مندان به چاپ رسیده است.
گفتنی است، پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی «تربیت اسلامی»، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی و سردبیری محمد جعفرپاک سرشت، در زمستان 1386 منتشر شد.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

دین‌داری و معنویت خواهی چگونه سلامت روانی ما را تأمین می‌کند؟ سازوکار و نحوه اثر آن چگونه است؟ آیا اثر مذهب صرفاً به نیروهای متافیزیکی آن وابسته است؟...

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نامه 69 نهج البلاغه : نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز

نامه 69 نهج البلاغه اشاره دارد به "نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز " .
No image

نامه 70 نهج البلاغه : روش برخورد با پديده فرار

موضوع نامه 70 نهج البلاغه درباره "روش برخورد با پديده فرار" است.
No image

نامه 71 نهج البلاغه : سرزنش از خيانت اقتصادى

نامه 71 نهج البلاغه به موضوع "سرزنش از خيانت اقتصادى" می پردازد.
No image

نامه 72 نهج البلاغه : انسان و مقدّرات الهى

نامه 72 نهج البلاغه موضوع "انسان و مقدّرات الهى" را بررسی می کند.
No image

نامه 73 نهج البلاغه : افشاى سيماى دروغين معاويه

نامه 73 نهج البلاغه موضوع "افشاى سيماى دروغين معاويه" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

نامه 45 نهج البلاغه : نامه به عثمان ابن حنيف انصارىّ حاکم بصره

نامه 45 نهج البلاغه "به عثمان ابن حنيف انصارىّ حاکم بصره" می باشد.
No image

نامه 28 نهج البلاغه : پاسخ به نامه معاویه

نامه 28 نهج البلاغه به موضوع " پاسخ به نامه معاویه" می پردازد.
No image

نامه 52 نهج البلاغه : وقت‏هاى نماز پنجگانه

نامه 52 نهج البلاغه موضوع "وقت‏هاى نماز پنجگانه" را بررسی می کند.
Powered by TayaCMS