دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نفس‌الامر

No image
نفس‌الامر

كلمات كليدي : حقيقت، واقع، قضاياي حقيقته، قضاياي ذهنيه، قضاياي خارجيه، نفس‌الامر

نویسنده : محمد درگاه‌زاده

یکی از مباحث مهمی که در معرفت شناسی مطرح است معیار صدق و کذب گزاره‌ها است،از نظر قدماء فلاسفه گزاره‌هایی صحیح و حقیقی قلمداد می‌شود که مطابق با واقع باشند.

این تعریف از حقیقت در مورد برخی قضایا مانند قضایای خارجی درست است اما در مورد قضایای حقیقیه و ذهنیه با مشکل مواجه می‌شود زیرا قضایای ذهنی مربوط به عالم ذهن است و با خارج ارتباطی ندارد.

به عنوان مثال در قضیه «انسان کلی است» کلیّت یک امر مربوط به ذهن است پس چگونه می‌توان صدق این قضیه را مطابقت آن با عالم خارج دانست؟ همین طور در قضایای حقیقیه حکم روی افراد تقدیری می‌رود در حالی که افراد تقدیری در عالم خارج موجود نیستند.

بالاتر از آن در مورد قضایایی که از امور عدمی تشکیل شده‌اند مانند«نبودِ ابر علت نبود باران است»، نبود ابر، یک امر عدمی است و عدم در عالم عین، تحققی ندارد.

پس مطابقت با عالم خارج در مورد این قضایا نیز بی‌معنی است.

فلاسفه غرب تعریف قدماء از حقیقت را نادرست دانسته برخی گفتند گزاره‌هایی حقیقی و درست هستند که دارای فایده باشند، به‌ عنوان مثال ، هر نظریه علمی که دارای فایده باشد درست است و به این ترتیب هیئت بطلمیوس و هیئت کپرینک را درست و حقیقی خواندند. زیرا این نظریه‌ها در زمان خود دارای فایده بوده و مبنای محاسبات نجومی بوده‌اند.

برخی دیگر نیز گفتند گزاره‌هایی صحیح هستند که همه اذهان در یک زمان بر آن توافق داشته باشند.

در مقابل ، فلاسفه مسلمان تعریف پیشین حقیقت را پذیرفتند و درصدد حل اشکالات مطرح شده برآمدند، از نظر آنان درست بودن تمامی قضایا به همان معنای مطابق بودن با واقع است، ولی واقع در مورد قضایای مختلف تفاوت می‌کند.

در قضایای خارجیه، واقع همان عالم خارج است به عنوان مثال در قضیۀ «زید ایستاده است»، ایستاده بودن «زید» در خارج مطابق این قضیه می‌باشد.

اما در قضایای ذهنی مانند «انسان کلی است» مطابق خود ذهن است به این نحو که یکی از مراتب ذهن مطابق برای مرتبه دیگر آن است، زیرا ذهن انسان این قدرت را دارد که امور متصّور خود را دوباره لحاظ کند به عنوان مثال انسان ذهنی را دوباره تصور کرده و کلی بودن را به آن نسبت ‌دهد.

راه‌‌حّلی که فلاسفه مسلمان در مورد قضایای حقیقی و امور عدمی ارائه کرده‌اند این است که این گونه قضایا مطابق با نفس‌الامر هستند.نفس‌الامر چیزی در مقابل واقع نیست، بلکه عبارت است از «مرتبه ذات شیء» یعنی قضایای حقیقی و امور عدمی هر چند مطابق خارجی ندارند اما خارج به‌ گونه‌ای است که ذهن می‌تواند چنین مفاهیمی را از آن انتزاع نماید.

به عنوان مثال در قضیه «انسان ممکن الوجود است»، ممکن الوجود بودن انسان چیزی جدای از انسان و در کنار آن نیست بلکه انسان در ذات خود این قابلیت را دارد که توسط ذهن به مراتبی تحلیل شود و ممکن بودن آن انتزاع گردد.

در مورد قضیۀ «نبود ابر موجب نبود باران است» آن‌چه حقیقتاً در عالم خارج وجود دارد، وجود ابر و علیت آن برای بارش باران است.امّا عقل انسان از این واقعیت عینی قضیۀ فوق را انتزاع می‌کند.بنابراین مطابق این قضیه نیز فرض و اعتبار ذهن است و منشأ این اعتبار، قابلیت خود اشیاء خارجی می‌باشد .حاصل اینکه نفس‌الامر یک نحوه ثبوت برای مطابق قضایای حقیقیه می‌باشد.

در کلمات برخی فلاسفه، مطابق قضایای ذهنی نیز نفس‌الامر خوانده شده است و در یک استعمال دیگر، نفس‌الامر مرادف با واقع بوده و به مطابق تمامی قضایا نفس‌الامر گفته می‌شود.

مقاله

نویسنده محمد درگاه‌زاده

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

حواس ظاهری و باطنی

No image

مراتب و درجات عقل

صفات خداوند

صفات خداوند

No image

مُثُل افلاطونی

Powered by TayaCMS