دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

باید قدر ریشه‌های فرهنگی خود را بدانیم

No image
باید قدر ریشه‌های فرهنگی خود را بدانیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آخوند ملا عباس راشد تربتی از ریشه‌های هویتی ما است، یادآور شد: باید قدر ریشه های فرهنگی خود را بدانیم، اعتبار ما به ریشه‌ها است که اگر از ریشه‌های خود جدا شویم هویت خود را از دست خواهیم داد.
محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در مراسم پایانی کنگره بزرگداشت آخوند ملا عباس راشد تربتی در شهرستان تربت حیدریه در مورد ویژگیهای آخوند ملا عباس راشد تربتی گفت : وی در خلوت خود به عبادت و زهد می‌پرداخت و از سویی در کنار مردم و با مردم زندگی و خدمت می‌کرد. افرادی چون آخوند ملا عباس تربتی هنرشان آن بود که کنار مردم زندگی کرده و به آنان می‌آموختند .
صفارهرندی گفت: آخوند ملا عباس تربتی به عنوان عالم به دین، انسانی فرا زمینی نبود، آنچه به او وارستگی بخشید فضیلت او بود که از اخلاق و آدمیت و روح بزرگ او حاصل شده بود.
وی اظهار داشت: آنچه شخصیت این بزرگمرد را برجسته می‌کرد آن بود که او خود بیش از دیگران عامل به علمش بود و برای تذهیب نفس در شبانه روز یکبار غذا می‌خورد و تمام طول سال روزه می‌گرفت و نماز را در مسجد به جا می‌آورد، در پی حل مشکل مردم و خدمت به آنان بود.
وی با بیان اینکه ملا عباس تربتی، حریص بر خدمت به خلق بود و با این خصوصیات مهرش در دل مردم نشست، گفت : امروز از دید برخی، ملا عباس تربتی با آن خصایص و فضیلتهای انسانی ، ویژه و متفاوت از افراد عادی بوده است در حالی که در عصر خود او مردم چنین دیدگاهی نداشتند او چون همه مردم سوارکاری و در مزرعه کشت و کار کرده است .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ملا عباس تربتی با قالب شکنی‌های خود بسیاری از مباحث نادرست و مشروعات غلط را باطل کرد و در درون مردم و با مردم بودن به او بزرگی و نفوذی خاص بخشید.
وی یادآور شد: شاید در مقام عمل، توان رفتن این راه در مسیر این بزرگان را با همان دقت و ظرافت نداشته و کم بیاوریم اما همین که خصوصیات این انسان برجسته را فضیلت می‌دانیم و غیر آن را رذیلت، و این صاحبان فضیلت در دلهای ما محبوبند جای شکر دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنحشنبه شب پس از مراسم پایانی کنگره بزرگداشت آخوند ملا عباس راشد تربتی از منزل این عالم ربانی در روستای " کاریزک ناگهانی " دیدن کرد.
وی بر حفظ و حراست از میراث و آثار برجای مانده از این چهره شناخته شده مردمی و متدین تأکید کرد و اظهار داشت: باید منزل وی و محوطه اطراف آن با طراحی مناسب تبدیل به یک مرکز و مجتمع فرهنگی تبدیل شود.
گفتنی است، آخوند ملاعباس راشد تربتی از عارفان برجسته عصر حاضر است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در تجلیل از شخصیت ایشان سخنان زیادی نقل فرموده‌اند اما در عین حال هنوز این شخصیت به خوبی معرفی نشده است.
وی در سال ‪ ۱۲۵۰‬هجری شمسی در روستای "کاریزک" از توابع بخش "زاوه" شهرستان تربت حیدریه به دنیا آمد و پس از رحلت در سال ‪۱۳۲۲‬ شمسی در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به خاک سپرده شد.
منزل آخوند ملاعباس تربتی نیز در ردیف آثار ملی تاریخی کشور در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان تربت حیدریه در ‪ ۱۴۰‬کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

نقدهای بسیاری از آشفتگی و عدم انسجام فیلم گشت 2 سخن گفته اند. شوخی های پراکنده با پس زمینه اشارات جنسی و سیاسی و نداشتن پیرنگی واحد بسیاری را ازرده است( از جمله در نقدی که در همین سایت منتشر شده است؛ منقار کج مرغ انجیر خوار یا نقد سایت سلام سینما؛ فیلم گشت 2, ملغمه ای از لودگی با چاشنی اعتراض اجتماعی) خصوصاً مطالعه کامنت هایی که توسط کاربران عادی که از تجربه تماشای فیلم می گویند عموما اعتراض به بی برنامگی فیلم است.
Powered by TayaCMS