دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی

محرومیت زدایى: امام موسى صدر که از دوستان دوران طلبگى آیت الله موسوى اردبیلى بود، در جنوب لبنان اقدام به تأسیس سازمانى جهت مبارزه با فقر و کمک به محرومان کرد. آیت الله اردبیلى با الهام از این کار تصمیم به احداث کارخانه اى در شهرستان محروم اردبیل براى مبارزه با فقر گرفتند. پس از بررسى و تحقیق، اشخاصى جهت جمع آورى انفاقات و صدقات مستحبّه تعیین شدند و مقرر شد مرکزى جهت آموزش صنایع دستى به تهى دستان و فروش محصول کار آنان به بازار و تخصیص درآمد حاصله به خودشان ایجاد شود. آغاز کار از جوراب بافى و تریکو بافى بود که ساختمانى جهت آن ایجاد گردید و خانواده هایى تحت پوشش قرار گرفتند. این مرکز در حال توسعه بود که رژیم شاه حساس شد و تصمیم گرفت مانع آن شود. رئیس وقت ساواک اردبیل گفته بود:

«ما مى خواهیم این آخوندها را تحت کنترل درآوریم بلکه حذف کنیم، حال اینها به فکر افتاده اند کارى کنند که اگر بخواهیم با آنان برخورد کنیم ناچار شویم با چند صد یا چند هزار نفر درگیر شویم. زحمت هاى فراوانى کشیده شد تا اینها از متن زندگى مردم کنار گذاشته شوند و اگر این کارها قوت بگیرد اینها مجدداً به متن زندگى مردم باز مى گردند به هر قیمتى که شده باید جلوى این کار گرفته شود.»[15]

به همین دلیل درست همان روزى که جهت بازدید مردم از مؤسسه و آشنایى با اهداف آن تعیین شده بود، مأمورین ساواک به مؤسسه هجوم آوردند و در آن را بستند و آیت الله موسوى را در منزل توقیف و با تهدید ساواک مانع فعالیت مرکز شدند. و بانیان اصلى را هم مورد اذیت و آزار قرار دادند.

فعالیت سیاسى در اردبیل: رژیم پهلوى نسبت به همه فعالیتهاى آیت الله موسوى اردبیلى و حتى رفت و آمد معمولى و مهمانیها و نامه هاى ایشان حساس بود و آنها را کنترل مى کرد و حتى طلاب مدرسه ایشان نیز بارها توسط ساواک جلب مى شدند.

آیت الله اردبیلى در جریان جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل سخنرانى تندى به نفع مسلمین و اعراب ایراد کرد که در پى آن رژیم ایشان را دستگیر کرد و به تبریز فرستاد. در پى این حادثه عالمان و طلاب اردبیل با تجمع در مدرسه و مسجد ایشان به رژیم و عوامل آن اخطار شدیدى نمودند که در صورت عدم آزادى وى، همه مساجد شهر را تعطیل خواهند کرد و به صورت دست جمعى از شهر خارج خواهند شد. به این ترتیب رژیم در پى مقاومت عالمان و روحانیون، وى را آزاد کرد. البته اذیتها و آزارهاى ساواک اردبیل در مقاطع مختلف به حدى افزایش یافت که این عالم پرتلاش ناچار شد اردبیل را ترک کند.[16]

فعالیتهاى سیاسى در تهران

آیت الله موسوى اردبیلى در بستر فرهنگ مبارزه رشد کرد و از پیشگامان این راه گردید. او که در روزگار جنگ مسلمانان علیه عامل استکبار جهانى در ایران طلبه جوانى بود، در اردبیل گام در مسیر مبارزه گذاشت. زمانى که سخنرانیهاى افشاگرانه و فعالیتهاى دینى و اجتماعى اش موجب ناخرسندى عوامل رژیم شد، درصدد برآمدند ضمن محدود کردن فعالیت، ایشان را تحت مراقبت شدید قرار دهند. او در جریان نهضت امام خمینى (1341-1357) از فعالان نهضت اسلامى بود و امضایش در پاى اعلامیه ها و بیانیه هاى مختلف آمده است. به نمونه هایى از آن اشاره مى شود.

تلگرام علماى اردبیل علیه انجمنهاى ایالتى و ولایتى در تاریخ 13/8/1341

تلگراف علماى اردبیل به آیت الله گلپایگانىدرباره فاجعه خونین مدرسه فیضیه در سال 1342

تلگراف جامعه روحانیت آذربایجان به مراجع تقلید در سال 1342

اعلامیه علماء، وعاظ، ائمه جماعت تهران درباره اهانت روزنامه اطلاعات به امام در سال 1356

اعلامیه تسلیت علما و وعاظ تهران به مناسبت شهادت حاج آقا مصطفى خمینى در سال 56

اعلامیه علماء و وعاظ تهران به مناسبت حوادث خونین تبریز در سال 1356

اعلامیه روحانیون تبریز به مناسبت سالروز فاجعه خونین 15 خرداد در سال 1357

اعلامیه جمعى از روحانیون در ممنوعیت برگزارى جشن نیمه شعبان 1357

اعلامیه افشاگرانه روحانیون تهران علیه رژیم شاه به مناسبت فاجعه دردناک سینماى رکس آبادان در سال 57

اعلامیه جمعى از روحانیون تهران در تقدیر از اعتصاب کنندگان شهرهاى ایران

اعلامیه جمعى از روحانیون به مناسبت چهلم شهداى هفده شهریور تهران

اعلامیه جمعى از روحانیون تهران درباره فاجعه خونین کرمان

اعلامیه علماء و روحانیون تهران در دعوت مردم در راهپیمایى روزهاى تاسوعا و عاشوراى سال 57 و...[21]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

نقدهای بسیاری از آشفتگی و عدم انسجام فیلم گشت 2 سخن گفته اند. شوخی های پراکنده با پس زمینه اشارات جنسی و سیاسی و نداشتن پیرنگی واحد بسیاری را ازرده است( از جمله در نقدی که در همین سایت منتشر شده است؛ منقار کج مرغ انجیر خوار یا نقد سایت سلام سینما؛ فیلم گشت 2, ملغمه ای از لودگی با چاشنی اعتراض اجتماعی) خصوصاً مطالعه کامنت هایی که توسط کاربران عادی که از تجربه تماشای فیلم می گویند عموما اعتراض به بی برنامگی فیلم است.
Powered by TayaCMS