دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آرزو

کسی که از همه بیشتر آرزو دارد، کمتر از همه به یاد مرگ است.
آرزو
آرزو

آرزو

قال علی(ع): «أکثرُ النّاسِ أملاً أقلُّهُم للمَوتِ ذِکراً» (تصنیف غررالحکم و دررالکلم، حدیث7215)

شاید هریک از ما در زندگی، دارای آرزوهایی باشیم و همیشه در خیال خود، در صدد دست یافتن به آنها باشیم. از نظر اسلام اصل داشتن آرزو مذمّت نشده است. پیامبر اکرم(ص) در رابطه با آرزو می‌فرمایند: آرزو برای امّت من رحمت است؛[1] چراکه به‌واسطه همین آرزوها، انسان به تکاپو، امید، سعی و تلاش در زندگی واداشته می‌شود.

در روایتی وارد شده که روزی حضرت عیسی(ع) نشسته بودند و پیرمردی را مشاهده کردند که با بیل زمین را شخم می‌زد، عیسی(ع) فرمود: خدایا! آرزو را از او بگیر. آن پیرمرد در دم بیل را کنار نهاد و دراز کشید. ساعتی گذشت و عیسی گفت: خدایا! آرزو را به او بازگردان. آن پیرمرد بی‌درنگ برخاست و شروع به‌کار کرد.[2]

بنابراین اصل آرزو در روایات چیز خوبی شمرده شده؛ ولی از این نکته نیز نباید غفلت کرد که در روایات، آرزوهای طولانی، مورد مذمّت واقع شده است. حضرت علی(ع) در این‌باره می‌فرمایند:

«ألا إنّ أخوَفَ ما یُخافُ علیکُم خِصلَتان: إتّباعُ الهَوی و طولُ الأملِ؛ أمّا إتّباعُ الهَوی فیَصُدُّ عن الحَقّ و طولُ الأملِ یَنسی الآخره»[3]

آگاه باشید! همانا ترسناک‌ترین چیزی که در مورد شما بیم آن می‌رود، دو خصلت است: یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوی طولانی.

چراکه در پیروی از هوای نفس، انسان از راه حق بازداشته می‌شود و با آرزوی طولانی، آخرت را فراموش می‌کند.

آرزوی طولانی از دوچیز ناشی می‌شود یکی جهل و دیگری دنیادوستی. جهل و نادانی انسان باعث می‌شود از بسیاری از حقایق غافل بماند. چه‌بسا انسان به جوانی خود مغرور می‌شود و فرارسیدن مرگ را بعید بشمارد و به‌همین خاطر، دائم به فکر آرزوهای طولانی خویش باشد و از یاد خدا غافل شود. گاهی نیز انسان به‌خاطر دنیادوستی و محبّتی که به علائق و لذّات دنیوی پیدا می‌کند، گرفتار آرزوهای طولانی شود.

بیاکه قصر أمل، سخت سست بنیاد است بفکر باش که بنیاد عمر بر باد است

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد که این عجوزه، عروس هزارداماد است

انسان باید به این نکته فکر کند که پیش از او نیز کسانی بوده‌اند که دارای آرزوهای طولانی بودند، ولی دنیا به هیچ کس وفا نکرده است؛ اگر انسان به فکر مرگ و قیامت باشد، دیگر دچار آرزوهای طولانی نخواهد شد.

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش

کی روی ره ز که پرسی چه‌کنی چون باشی[4]

    پی نوشت:
  • [1]. محمدی ری شهری، محمد؛ میزان‌الحکمه، قم، دارالحدیث، باب‌الامل، ویرایش دوم ج1، حدیث672.
  • [2]. همان، ج1، حدیث674.
  • [3]. حرّ عاملی، محمدبن حسن؛ وسایل الشیعه، قم، موسسه آل البیت، 1409هق، ج2، ص438.
  • [4]. نراقی، ملا احمد؛ معراج السعاده، تهران، یاسر و دهقان، 1366، ص513 و رک: شبر، سیدعبد الله؛ اخلاق، محمدرضا جباران، قم، هجرت، 1379، چاپ پنجم، ص446.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
Powered by TayaCMS