دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات واسع الاخبار محمد عیاشی

No image
تالیفات واسع الاخبار محمد عیاشی

آثـار

بزرگترین میراثى که از مشعلداران دین و دیانت براى بشریت به ارمغان رسیده، آثار مکتوب آن ها است که امروز جهان و امدار میراث گراسنگ ستارگان افول کرده از آسمان دانش و خرد است.

عیّاشى توانست در زمینه هاى فقه، حدیث، قرآن، کلام، ادیان، امامت، رجال، ادعیه، تقیه، اخلاق، جهاد، اعجاز، محبّت، بهشت و جهنّم، سیره، تاریخ، حقوق، آداب، پوشاک، هیئت، نجوم، طب، عروض وقافیه، زجر، استخاره، صنعت خواب و تفأل، 208 کتاب تألیف نماید. متأسفانه از آن ها، فقط کتاب تفسیر او از گزند حوادث در امان و براى آیندگان به یادگار ماند.

آثار عیّاشى عبارتند از:

التفسیر، الصلوات، الطهارت، مختصر الصلوات، مختصر المختصر، الصوم، مختصر الصوم، الجنائز، مختصر الجنائز، المناسک، مختصر المناسک، العالم و المتعلم، الدعوات، الزکوة، قسم الزکوة، زکوة الفطرة، الاشربه، حدالشارب، الاضاحى، العقیقة، النکاح، الصداق، الطلاق، التقیة، الاجوبة المسکتة، سجود القرآن، القول بین القولین، معرفة الناقلین، طب، الرؤیا، النجوم و الفال و القیافة و الزجر، القرعة، الفرقان بین حل المأکول و حرامه، الشفعة، الاستبراء، التجارة، القضایا و آداب الحکام، الحد فى الزنا، الحدود فى السرقة، حدالقاذف، الدیات، المعاقل، الملاهى، معاریض الشعر، السبق و الرمى، قسم الغنیمة و الفیئى، الدین و الحمالة و الحوالة، القبالات و المزارعة، الاجارات، الهبة، الزهد، الاحباس، القبلة، الجزیة و الخراج، الطاعة، احتجاج المعجزة، الحیض، العمرة، مکة و الحرم، نکاح الممالیک، مایکره من الجمع بینهم، جزافات الخطأ جنایة العبید و الجنایة علیهم، جنایة العجم، الحدود، الشروط، دیة الجنین، العینة، الحث على النکاح، الاکفاء و الاولیاء و الشهادات فى النکاح، فداء الاسارى و الغلول، جزاء المحارب، قتال المشرکین، الجهاد، الانبیاء و الائمة، الاوصیاء، المداراة، الاستخارة، دلائل الائمة، الصوم و الکفارات، الجمع بین الصلواتین، المساجد، المآثم، فرض طاعة العلماء، الصدقة على الوجبة، الکعبة، جلد الشارب، ما اتیح قتله للمحرم، وجوب الحج، باطن القراات، الجنة و النار، الصید، الذبائح الرضا(علیه السلام)المتعة، الوطى بالملک، الوصایا المواریث، البروالصلة، محاسن الاخلاق، حقوق الاخوان، الایمان، النذور، النسبة و الولاء، الاستیذان، عشرة النساء، الشهادات، الشروط، الیمین مع الشاهد، العتق و الکتابة، النشوز و الخلع، صنایع المعروف، الخیار و التخییر، العدة، الظهار، الایلاء، اللعان، الرجعة، الصفة و التوحید، الصلوة على الائمه، الرد على من صام و افطر قبل رؤیة الهلال، اللباس، امامة على بن الحسین، من یکره مناکحته، اثبات مسح القدمین، جوابات مسائل وردت من عدة بلدان، صوم السّنة و النافلة، فروع فرض الصوم، معرفة البیان، القطع و السرقة، الملاحم، المروة، التنزیل، فضایل القرآن، الغسل ، الخمس، النوادر، یوم ولیلة، مختصر یوم و لیلة، الوضوء، الزنا و الاحصان، الاستنجاء، التیمم، تطهیر الثیاب، صلوة الحضر، صلوة السفر، محنة الاوصیاء، المساجد، مختصر الطهارات، ابتداء فرض الصلوة، لبسة الصلوة، صلوة نوافل النهار، مواقیت الظهر و العصر، الاذان، حدود الصلوة، السهو، صلوة العلیل، صلوة یوم الجمعة، صلوة الحوائج و التطوع، صلوة العیدین، صلوة الخوف، صلوة الکسوف، صلوة الاستسقاء، صلوة السفینة، غسل المیت، الماتم، الصلوة على الجنائز، البداء، سیرة ابى بکر، سیرة عمر، سیرة عثمان، سیرة معاویة، معیار الاخبار، الموضح.

جنید مى گوید: کتاب هاى او 208 کتاب است و جمع کننده آن ها 27 کتاب را پیدا نکرده است.

کتاب هاى عیّاشى به سرعت در کتابخانه هاى مهم و حوزه هاى معروف جهان اسلام، در معرض دید و مطالعه طالبان علم قرار گرفت. کتاب هاى وى براى اولین بار، در سال 356 هـ .ق. به بغداد راه یافت.

نجاشى مى نویسد:

«على بن محمّد بن عبدالله ابوالحسن قزوینى قاضى، چهره درخشان از علماى ماست و در حدیث ثقه است. در سال 356 هـ .ق. وارد بغدادشد و قسمتى از کتب عیّاشى را با خود داشت و او نخستین کسى است که کتب عیّاشى را وارد بغداد نمود و آن ها را از ابوجعفر احمد بن عیسى علوى زاهد از عیّاشى روایت مى کرد که او راست کتاب ملح الاخبار که حسین بن عبیدالله (غضائرى) آن را از وى روایت مى کند.»([19])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

دارکوب را باید یک ملودرام اشک انگیز دانست. فیلمی که قرار است یادآور فیلم «کیمیا» یا «گل های داوودی» باشد. واقعیت ماجرا آن است که داستانهای ملودرام گویی برای ما خواستنی تر و پذیرفتنی تر هستند. شاید بتوان گفت جامعه ایرانی همچنان درمباحث دراماتیک با همسایه های شرقی اش از جمله با آن سینمای احساساتی و اشک انگیز بالیوود، نسبت بیشتری دارد تا سینمای غرب. برای جستجوی علت این غرابت، میتوان تا اعماق تاریخ عقب رفت.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
Powered by TayaCMS