دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس ایت الله محمد فاضل لنکرانی

No image
تدریس ایت الله محمد فاضل لنکرانی

تدریس سطح

آیت الله فاضل لنکرانى تدریس را از سال هاى سوم، چهارم تحصیل (15 ـ 16 سالگى) آغاز و تاکنون که پیش از نیم قرن است، همچنان به تدریس علوم آل محمّد اشتغال دارد. در مورد تدریس دروس سطح خود مى گوید:

«اوّلین کتابى که به تدریس آن پرداختم، حاشیه ملاّعبدالله و معالم بود، منتهى این درس ها خیلى جنبه رسمى نداشت و شاگردان فراوانى در آن شرکت نمى کردند، بعدها که شرح لمعه را شروع کردم، تدریسم رسمیت پیدا کرد، با این که در آن زمان، تعداد طلاّب حوزه خیلى کم بود، عده شرکت کنندگان در لمعه به هفتاد نفر تخمین زده شد. به نظرم لمعه را دو دوره و کتاب ارث آن را سه دوره تدریس کرده ام و پس از آن، به تدریس رسائل و مکاسب مشغول شدم. درس مکاسب من خیلى شلوغ بود، به طورى که پس از درس مرحوم آیت الله بروجردى که در یکى از شبستان هاى مسجد اعظمتشکیل مى شد، من بلافاصله براى تدریس مکاسب زیر گنبد مى رفتم و آن جا تقریباً پر مى شد. مکاسب را پنج دوره و کفایه را شش دوره تدریس کرده ام. در درس کفایه من، با این که امکانات از قبیل بلندگو و... نبود. در سرداب مسجد امام در حدود هفت صد نفر شرکت مى کردند. از آخرین دوره کفایه ما نوار تهیه شده است».

تدریس خارج

آیت الله فاضل بیش از 35 سال است که به تدریس خارج فقه و اصول مشغول است. و بسیارى از طلاّب حوزه علمیه در درس وى حاضر مى شوند و این درس از رادیو معارف نیز پخش مى شود.[44] در کنار تدریس، عشق به اهل بیت(علیهم السلام) سبب شد تا سال ها امام جماعت مهم ترین پایگاه مداحان و واعظان شهر قم (تکیه آقا سیّد حسن) را برعهده گیرد و پس از رحلت آیت الله العظمى مرعشى، به درخواست طلاّب و مردم و سرپرستى حرم مطهّر، امام جماعت در آن مکان مقدّس را عهده دار شد که هزاران نفر به امامت ایشان نماز جماعت را برگزار مى کردند. این ارادت به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) همچنین باعث شده است. هر هفته در روزهاى جمعه و سال روز وفات معصومان(علیهم السلام)، مجلس مصیبت و روضه و به مناسبت تولّد ائمه(علیهم السلام) مجلس جشنى در بیت پدرى ایشان برگزار مى شود که تاکنون ادامه دارد.[45]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
Powered by TayaCMS