دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زندگي، فرصت تلاش

No image
زندگي، فرصت تلاش

امروز و فردا کردن براي انجام امري، زمان آن را هدر مي‌دهد. با شروع هر کار، نقطه اميدي در انسان ايجاد مي‌شود و انجام هر کار نيز تجربه جديد به انسان مي‌آموزد که تا سال‌هاي سال مي‌تواند مورد استفاده ديگران قرار گيرد. با نگاهي به آيات سي و هشتم تا چهلم سوره نجم، در مي‌يابيم که هر کس بايد سعي کند خودش کار خودش را انجام دهد تا بتواند جوابگوي آن باشد. خداوند در اين مورد فرموده است: «کسي بار گناه ديگري را به دوش نمي کشد و براي انسان، جز آنچه در راهش کوشش نمايد، چيزي وجود ندارد و البته روزي نتيجه کوشش را خواهد ديد». با قرار گرفتن در موقعيت دو نفر که يکي از آنها هدفي را با تلاش دنبال مي‌کند تا به هدف برسد و ديگري که در ميان راه، توجهش به چيز ديگري غير از هدف معطوف مي‌شود و گاه راه را مي‌پيمايد و گاه از آن منحرف مي‌شود و يا احساس ناتواني و درماندگي مي‌کند و سرانجام، در يک جا مي‌ماند و از رسيدن به مقصد صرف نظر مي‌کند و يا پيمودن آن را به زماني ديگر وا مي‌گذارد، معني اين آيات را به خوبي در مي‌يابيم. نکته اي که بايد به آن توجه داشت، اين است که هر کاري که بدون در نظر گرفتن خدا انجام شود، يا به مقصد نمي رسد و يا بي‌نتيجه مي‌ماند. انسان‌هايي هستند که کار مي‌کنند، ولي کارشان بيهوده است و افزون بر آن، چون رنگ خدايي ندارد، در جامعه نمود پيدا نمي کند. چنين افرادي زيانکارترين مردم به شمار مي‌روند، زيرا دستاورد تلاش خود را نمي بينند. همچنان که خدواند متعال در قرآن کريم فرموده است: «آيا شما را به زيانکارترين انسان‌ها در کارها خبر دهم؟ کساني که سعي و تلاششان در زندگي دنيا ضايع شده و پنداشتند که کارهايشان را، به خوبي انجام داده اند.» (سوره کهف،آيه ???) کار خوب آن است که رضاي خداوند را هم به دنبال داشته باشد. اگر بر هر کاري که انجام مي‌دهيم، خدا را حاضر و ناظر ببينيم، کمتر دچار ناراستي و کجي مي‌شويم. اگر کار براي خدا انجام نگيرد، پاداشي نخواهد داشت، چنان که خداوند در اين مورد فرموده است: هر کس کار شايسته و نيکي انجام دهد و مؤمن باشد(براي خدا انجام دهد)، پس تلاش او را انکار نمي کنيم(ناديده نمي گيريم) و آن را برايش مي‌نويسيم. (سوره انبياء،آيه ??)، در جاي ديگر هم مي‌فرمايد: و هر کسي که آخرت را خواست و براي آن تلاش نمود و ايمان داشت، پس آنها تلاششان ستوده(مورد توجه خداوند) است. (سوره انبياء،آيه ??) از معني اين دو آيه، به خوبي در مي‌يابيم، تلاش پاداشي دارد که اگر با ايمان به خداوند و براي او انجام گرفته باشد، برعهده او و اگر نه، پاداشش بر عهده کسي خواهد بود که کار براي او انجام شده است. خداوند به کساني که تلاششان در راه خشنودي او باشد، چنان پاداشي مي‌دهد که آنها را خشنود کند. چنانچه در سوره غاشيه آيه ? نيز مي‌فرمايد: (بهشتيان) از تلاششان راضي هستند؛(يعني در کاري که براي خدا انجام گيرد، پشيماني راه ندارد). موضوع ديگري که لازم است بدان توجه شود، اين است که يک مسلمان حق ندارد کاري را که خودش توانايي انجامش را دارد، به ديگري واگذار کند؛ زيرا اين کار، افزون بر تنبلي، موجب ايجاد غرور و خودبيني در فرد مي‌شود، طوري که به خود اجازه مي‌دهد، به ديگران با ديده «تحقير» نگاه کند و «خود بزرگ بيني» که از صفات رذيله انساني است، در او پرورش پيدا کند. بنابراين، اگر هر يک از ما بکوشيم تا وظيفه‌اي را که برعهده ما گذاشته شده است، به خوبي انجام دهيم و در هر حالي خدا را در نظر داشته باشيم، کار ما ارزش مي‌يابد ما را مي‌سازد، افزون بر آن، جايگاه اجتماعي مان را در نزد ديگران بالا مي‌برد. بهتر زيستن در دنيا، خشنودي خداوند را در آخرت که بهترين پاداش مي‌باشد، به دنبال دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
Powered by TayaCMS