دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست

No image
سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست چهارمین نشست "زبان فارسی و هویت ملی" عصر دیروز با حضور علی رواقی، علی کریمی و ابراهیم خدایار در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دکتر ابراهیم خدایار با اشاره به اینکه برای شکل دادن هویت ملی، زبان همواره بهترین ابزار بوده است گفت: اگر بخواهیم برای زبان نفسی قائل شویم باید بگوییم زبان ما همواره جلوه گاه دین و هویت ملی ما بوده است.
دکتر علی رواقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز گفت: پیوند میان هویت ملی و زبان مهمترین مسئله ای است که امروز مطرح می شود. امروز زبان فارسی فرارود با تمام سخت گیریهایی که در پی اعصار وجود داشته و حکام سعی در براندازی آن داشته اند توانسته نهادینه شود. هر چند در قرن اخیر شوروی و به خصوص استالین سعی کردند بر ادبیات ما اثر بگذارند اما موفق نشدند زبان فارسی را در شهرهایی چون سمرقند و بخارا از بین ببرند.
وی افزود: با آمدن اعراب ایرانیان برای نگه داشتن زبان فارسی تلاشهای زیادی کردند؛ هر چند که آزار و اذیتهای موبدان در دوره ساسانی بسیار به ایران لطمه وارد کرد. به هرحال در دوره های اول یعنی بعد از روی کارآمدن حکومت مرکزی، زبان فارسی اندکی به هم ریخت. شاید به این خاطر که حکومتهای ملوک الطوایفی نیز در این جریان سهم داشتند. از سویی ترجمه هایی که از قرآن کریم به وسیله اشخاص به شکل دقیق و با وسواس انجام می شد توانست در حفظ زبان فارسی تاثیر بسیاری داشته باشد.
رواقی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور من بر این است که باید نخست داشته های مان را در زبان فارسی معین کنیم و بر اساس این داشته ها به یک شناخت دست یابیم. به هر حال تصور می کنم باید طرح تازه ای برای برنامه های دانشگاهی به خصوص دانشگاههای ادبیات ریخته شود. به عنوان مثال هر دانشجو در طول یک سال هزینه های زیادی برای دولت دارد اما آیا از بین این تعداد، واقعا کارشناسان و افراد با صلاحیتی فارغ التحصیل می شوند؟ بنابراین باید روشهای تدریس را عوض کنیم.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: با وجود تحولاتی که در متون ادب فارسی داشته ایم اما هنوز همان قواعد را در دستور زبان فارسی تدریس می کنیم. در حالی که امروز نیازمند دروسی چون دستور، نقد ادبی، تاریخ ادبیات، سبک شناسی و سایر دروس متفاوت در کنار یکدیگر هستیم.
در ادامه این نشست دکتر علی کریمی گفت: ما باید توانایی های غنی زبان فارسی را دریابیم و باور داشته باشیم که علوم از یکدیگر تاثیر می پذیرند، به شکلی که ساختارگرایی در ادبیات و جامعه شناسی و سیاست همواره رواج یافته و موجب نگاهی سیستماتیک شده است. زبان فارسی در گذشته و حال به وسیله مجموعه ای از عوامل اشاعه داده شد و مانند حلقه وصلی به نسلهای کنونی منتقل شد.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر رابطه معناداری بین گسترش زبان و قدرتهای ملی کشف شده است. در مجموعه می توان گفت شکافهای هویتی از پتانسیل بالایی برخوردارند. بنابراین باید سعی کنیم در حفظ زبان فارسی با درنظر گرفتن مجموعه عوامل کوشا باشیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
Powered by TayaCMS