دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

همایش تاریخ نگاری انقلاب اسلامی امروز ادامه یافت.

No image
همایش تاریخ نگاری انقلاب اسلامی امروز ادامه یافت.
خبرگزاری فارس: نشست روز دوم همایش تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فارس، این نشست در حالی با حضور مرتضی رسولی‌پور، محسن کاظمی محمدعلی علی‌پور و ابوالفضل حسن‌آبادی برگزار شد که در آن ابوالفضل حسن‌آبادی و مرتضی رسولی پور به سخنرانی پرداختند.
در ابتدای این نشست مرتضی رسولی‌پور به سخنان حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مورد حس تاریخی ایرانی‌ها و کم‌توجهی به تاریخ و تاریخ‌نگاری آنان در قیاس با کشورهای دیگر در مورد پدیده بنیادینی از جمله انقلاب اشاره کرد و گفت: اصولا برای درک پدیده‌های بنیادین از جمله انقلاب مثل هر پدیده‌ی دیگر احتیاج به یک دستگاه انتزاعی است و از این طریق تحلیل بر پیچیده‌گی‌های زندگی اجتماعی آسان‌تر می‌نماید.
وی گفت: در جامعه ما تفاوت‌های اجتماعی و افکار در قالب گفت‌وگو ابراز و بیان نمی‌شود و به تعبیری معرفت بین اذهانی به شکل نهادینه در جامعه ما هنوز پدید نیامده است.
وی گفت: نگاهی به تاریخ گذشته ایران نشان می‌دهد که ما از ابتدا چه در کلام و گفتار در منابع مکتوب و غیرمکتوب، اشارات و نمادهای رفتاری مثل غم، شادی، اندوه، خشم و اینگونه امیال رفتاری اگر به متن گفتار متنی اضافه نشود جامعه براساس یک سلسله قوانین مشخص شکل نمی‌گیرد.
وی گفت: وضعیت حاکم در گفت‌وگوهای ما اغناء یک سویه و تحت تأثیر بنیادهای قدرت است و هیچ‌جایی برای رودرویی کلامی ایجاد نشده است.
در ادامه ابوالفضل حسن‌آبادی نویسنده گفت: شکی نیست که تمام انقلاب‌ها برای مستندسازی تاریخ خود و ارائه تصویر دلخواه صحیح یا ناصحیح اقدام به مستندسازی تاریخ خود می‌کند که این مستندسازی برای نسل‌های دوم و سوم به منظور تأثیرگذاری بر ساختارهای اجتماعی با بهره‌گیری از کلیه وسایل ارتباطی است.
وی گفت: بهترین راه همان مسیر پژوهشی در تاریخ شفاهی از طریق مصاحبه است.
حسن‌آبادی اضافه کرد: عمومیت داشتن تاریخ شفاهی و کاربرد آن برای رده‌های مختلف اجتماعی است و آزاد بودن و در قالب قرار نگرفتن مفهوم تاریخ شفاهی در قالب‌های خاص ازخصوصیات تاریخ شفاهی است.
منبع:

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

بسته فرهنگی امام مهدی تولید شد

بسته فرهنگی امام مهدی تولید شد

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این بسته فرهنگی شامل 5 پوستر تزئینی با طرح هایی از اشعاری درباره حضرت مهدی (عج) از قیصر امین پور، دعای فرج و دعای نیمه شعبان است.
Powered by TayaCMS