دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

واقع گرایی علمی

No image
واقع گرایی علمی

كلمات كليدي : واقع گرايي علمي، واقع‌گرايي، ريچارد بويد

نویسنده : هادي صمدي

واقع گرایی علمی نوعی واقع گرایی متافیزیکی است، به این معنا که دانشمندان واقعیتی عینی را مورد کاوش قرار می‌دهند، واقعیتی که وجود آن، ساختار آن و شاخصه‌های آن، همگی از فعالیت ذهن آدمی مستقل هستند. جهان و ساختارهای آن بسیار قبل از پیدایش انسان بر روی کره زمین وجود داشته‌اند و لذا انسان در برساختن یا خلق آن نقشی ندارد. به صورت سنتی، واقع‌گرایی علمی این ادعاست که هویات نظری موجود در نظریه‌های خوب جا افتاده علمی، مستقل از اذهان و اعمال دانشمندان وجود دارند و نظریه‌های علمی‌ای که به توصیف جهان عینی می‌پردازند، تقریباً صادق هستند. مثلاً نظریه اتمی رایج، نظریه‌ای جا افتاده در علم است و بنابراین هویات نظری موجود در آن، مانند اتم، الکترون، پروتون یا نوترون، اشیائی ذهنی و خیالی نبوده و واقعاً در جهان خارج وجود دارند. هویات مشاهده‌ناپذیر مفروض در نظریه‌های علمی فقط ابزارهایی برای پیش‌بینی نیستند. در ضمن توصیفی که چنین نظریه‌ای از ماهیت ماده ارائه می‌دهد، توصیفی تقریباً مطابق با واقع است. از دیدگاه واقع‌گرایان هدف علم کشف حقیقت جهان است. واقع‌گرایان می‌پندارند که علم در رسیدن به حقیقت پیشرفت‌هایی داشته است و کما کان به سوی رسیدن به حقیقت در حال تکاپو است. دیدگاه واقع‌‌گرایان درباره صدق، پذیرش نظریه تطابقی صدق است، یعنی این دیدگاه که آنچه گزاره‌ای درباره جهان را درست می‌سازد، جنبه‌هایی از خود جهان است. اگر گزاره‌ای مطابق با واقعیتی خاص در جهان باشد صادق است.

مباحث مطرح درباره واقعیت مولکول‌ها و اتم‌ها در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم جامعه علمی را بر سر مسئله واقع‌گرایی به دو قطب مخالف تقسیم کرد. ضد واقع گرایانی مانند ماخ، دوئم، و پوانکاره که تقریباً نماینده مواضع پدیدار‌گرایی، ابزارگرایی، و قراردادگرایی بودند، در ابتدا با یک نگرش شکاکانه نسبت به صدق نظریه‌های علمی و واقعیت هویات نظری به کار رفته در این نظریه‌ها پیروز میدان بودند. اما با موفقیت‌های مکانیک کوانتومی و نسبیت، پلانک و انیشتین کفه ترازو را به نفع واقع‌گرای برگرداندند. اما نظریه کوانتوم در سال‌های 1925 تا 1926 به سرعت مشکلاتی را بر سر راه امکان یک تفسیر واقع‌گرایانه پیش آورد و جامعه علمی به نفع برنامه ابزارگرایانه بوهر و هایزنبرگ رای صادر کرد. شرایط در دهه 1960، یعنی زمانی که کاربردهای فناورانه علم در همه جا حاضر بود، مجددا تغییر کرد. فلاسفه‌ای مانند اسمارت (1963) و پاتنم (1975) استدلالی به نفع واقع‌گرایی علمی ارائه داده‌اند که بعداً تحت عنوان برهان معجزه نبودن (یا برهان شگفتی no miracle argument) نام گرفت. استدلال آنها به این شکل بود که اگر هویات نظری به کار رفته در نظریه‌های علمی واقعاً وجود نداشته باشند و خود نظریه‌‌ها حداقل به صورت تقریبی صادق نباشند، موفقیت آشکار علم که در قالب کاربردها و پیش بینی‌ها مشاهده می‌شود مطمئناً معجزه خواهد بود.

ریچارد بوید از مدافعان اصلی واقع‌گرایی در چند دهه گذشته بوده است. دفاع او از واقع‌گرایی علمی را می‌توان در قالب یک مثال خلاصه نمود. در زمینه وراثت، از زمان ارائه نظریه مندل تا کنون، شاهد نظریه‌های متعددی بوده‌ایم که جایگزین یک‌دیگر شده‌‌اند. به زعم او به کارگیری اصول روش علمی منجر به تولید نظریه‌های قابل اعتمادتری از حیث ابزاری و کاربردی بوده است، و از آنجا که نظریه‌هایی که به صورت پیاپی جایگزین یک‌دیگر شده‌اند از این اصول بهره گرفته‌اند، می‌توان گفت که احتمالاً چنین نظریه‌هایی با تقریب خوبی به حقیقت نزدیک می‌شوند. مثلاً نظریه DNA واتسون و کریک از حیث توفیق در پیش بینی و توضیحِ برخی از پدیده‌های وراثتی، بر نظریه مندل برتری دارد. از دیدگاه بوید بهترین تبیین برای موفقیت اضافی نظریه واتسون و کریک بر نظریه مندل این است که اولاً نظریه مندل به نحو تقریبی صادق بوده و ثانیاً تقرب آن به حقیقت با اضافه کردن مفاهیمی مانند DNA به نظریه‌های قبلی افزایش یافته است.

مقاله

نویسنده هادي صمدي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS