دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استاد حوزه علمیه مشهد؛ مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی راهی برای شکوفایی

No image
استاد حوزه علمیه مشهد؛ مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی راهی برای شکوفایی حجت‌الاسلام قاضی‌زاده از اساتید دروس عالی مشهد، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج حوزه علمیه مشهد، آفت تحصیلی طلاب را کم شدن روحیه پژوهشگری و فعالیت علمی دانست.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قاضی‌زاده از اساتید دروس عالی مشهد، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، آفت تحصیلی طلاب را کم شدن روحیه پژوهش‌گری و فعالیت علمی دانست.
وی وضعیت آموزشی حوزه علمیه مشهد را نسبت به سال‌های گذشته رو به بهبود و تحرک طلاب را رو به افزایش دانست و راهنمایی و هدایت در کیفیت تحصیل و آموزش را امری لازم ارزیابی کرد.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده امتحانات را منشأ فعالیت بیشتر طلاب دانست و ابراز داشت: البته طبیعی است که هیچ‌کاری بی‌نقص نیست؛ و این امتحانات رو به بهبود بوده و از جهت کیفیت با سال‌های آغازین متفاوت است.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد، طلبه‌ها را نیازمند راهنمایی اساتید دانست و اضافه کرد: طلابی که زحمت فراوانی می‌کشند؛ ولی نتیجه بایسته‌ای در حد زحماتشان نمی‌گیرند؛ مقداری از آن به ندانستن روش درست تحقیق، تحصیل یا جزوه‌نویسی و از این قبیل برمی‌گردد.
وی کیفیت گذراندن دروس سطح را در کیفیت دروس خارج مؤثر دانست و در جهت بهبود وضعیت تحصیلی طلاب پیشنهاد داد: طلاب سطح باید در درس خواندن آزاد باشند و خودشان انتخاب کنند که کجا و چه زمانی تحصیل کنند.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با انتقاد از وضعیت علمی بعضی از طلاب درس خارج، آن را نتیجه روند ناقص آموزشی در سطوح پایین‌تر ارزیابی کرد و افزود: طلاب در این مقطع با ارشاد اساتید باید ادبیات و دروس مقدماتی‌شان را تقویت کنند تا با حضور در دروس خارج، بیان استاد برای آنها قابل فهم باشد.
وی نبود تشویق و ایجاد انگیزه برای طلاب موفق را ضعف آموزشی یاد کرد و بیان داشت: متأسفانه طلاب خوبی که باید در درس خارج بدرخشند را از دست می‌دهیم؛ این در حالی است که آنان جذب مراکز دیگر شده و به بازدهی نهایی نمی‌رسند.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده کارهای جانبی در زمان تحصیل همچون تبلیغات مقطعی، طرح هجرت، تدریس یا سفر حج، عتبات و سوریه را زمینه ساز کم کاری علمی در حوزه دانست و گفت: مجموعه این عوامل باید کنترل شده باشد که در نهایت عده‌ای خوش‌استعداد با فراغ بال بتوانند پیشرفت کنند؛ طلابی باید جذب مراکز دیگر شوند که توانایی و استعداد ادامه تحصیل را ندارند و نخبگان حوزه باید درس را ادامه دهند.
وی در عین حال تدریس را لازمه طلبگی خواند و افزود: از نظر من هر طلبه‌ای باید درس قبلی‌اش را تدریس کند؛ اما نه تدریسی که مانع تعلیم و پیشرفت خودش شود.
این استاد حوزه علمیه با انتقاد از تعطیلات فراوان در حوزه‌های علمیه، نقش طلاب و اساتید را در این تعطیلات ناچیز دانست و خواستار مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آن چیزی که طلاب را از تحصیل باز می‌دارد این تعطیلات نیست؛ در تعطیلات درس استاد تعطیل است؛ اما تحصیل که تعطیل نیست! استاد کلید و راهنما است. اگر استاد یک ساعت درس دهد، طلبه باید ده ساعت کار کند، تعطیلات می‌تواند فرصتی برای مطالعات بیشتر باشد.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده روحیه پژوهش را ضرورت کار طلاب دانست و گفت: مهم‌ترین آفت تحصیلی طلاب، کم شدن روحیه پژوهش‌گری و فعالیت علمی است و باید عوامل آن پیدا و حل شود.
وی افزایش ساعات دروس در صورت عدم فعالیت علمی را فاقد ارزش خواند و اظهار داشت: ما از طلبه باید کار بخواهیم نه آمار، اگر کسی منبر هم می‌رود باید برایش کار علمی انجام دهد تا منبرش هم فقه باشد و هم اصول و هم عرفان و کلام و تفسیر؛ نه این‌که به چند شعر و روضه محدود شود، منبر خودش کار علمی است. امروزه مدرک‌گرایی، روزمرگی و تلف کردن وقت دامن‌گیر حوزه شده است.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با اشاره به لزوم توجه بیشتر به اخلاق و معنویت در حوزه علمیه خواستار برقراری دروس اخلاق از سوی چهره‌های شناخته شده در امور معنوی و اخلاقی شد.
وی در پایان سخنانش التزام عملی استادان به اخلاق را شرط لازم برای تأثیر دروس اخلاق دانست و تصریح کرد: درس اخلاق نصیحت است و با عواطف و احساسات سروکار دارد و فی‌المجلس تأثیر می‌گذارد؛ اما باید جو عمومی حوزه به سمت اخلاق حرکت کند و مسائل پیرامونی و مجموعه عوامل مؤثر بر اخلاق نیز بایستی حل شود.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS