دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله سید مجتهد موسوی لاری

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله سید مجتهد موسوی لاری

دستان سبز

با ارتحال جانسوز حضرت آیت الله سیّد على اصغر لارى، عملاً آیت الله سیّد مجتبى لارى که در این زمان از فضلاى جوان حوزه به شمار مى رفت، به ادامه راه پدر پرداخت، به دنبال زلزله ویرانگر شهر لار و حومه در 29 اردیبهشت 1339 که به آوارگى بسیارى از مردم انجامید «شیر و خورشید» وقت به کمک مجامع بین المللى اقدام به ساخت مسکن براى زلزله زدگان نمود که در این میان عناصرى از شیر و خورشید با اختلاس و سند سازى از اعطاى هشتاد خانه به زلزله زدگان سر باز زدند، همین امر موجب شد تا آیت الله لارى به عنوان پى گیر و با پیشنهاد آیت الله سیّد عبدالعلى آیت اللهى به رایزنى با متنفذین مرکز پرداخت و با تلاشهایى که صورت گرفت، سرانجام شیر و خورشید ناچار شد هشتاد واحد مسکونى را احداث کند و به مستمندان تحویل نماید.[22]

با سرکوبى نهضت مردمى به رهبرى روحانیت در سال 1342ش آیت الله لارى به حرکت فرهنگى و سیاسى خود به موازات حرکت عمرانى و زیر پوشش مؤسسات خیریه ادامه داد.

تأسیس «دفتر خیریه اسلامى لارستان» که ضمن رسیدگى به امور مستمندان و ایتام امور فرهنگى را دنبال مى کرد. از حرکت هاى دیگر این عالم بزرگوار است.[23]

این مؤسسه با چاپ قبوض کمک هاى مالى مردم و متمولین مؤمن را در مسیر کمک رسانى جهت مى بخشید در برابر سفارشات برخى از تجار خارج از کشور که خواستار ارسال کمک به نام سفارت ایران شده بودند، مقاومت نمود و استقلال اقتصادى و سیاسى و فرهنگى خود را حفظ نمود.

مؤسسه خیریه که در دو بخش اقتصادى و فرهنگى فعالیّت خود را در روستاهاى منطقه لارستان گسترش داد، هم زمان با ارسال اقلام مورد نیاز مردم محروم به تغذیه فکرى و معنوى این خانوارها خصوصاً کودکان و جوانان آنان پرداخت، اعزام طلاّب به این مناطق و اعطاى کمک هزینه به این طلاّب و تأمین تغذیه جسمى در کنار تغذیه فکرى جوانان و نوجوانان و اهداى جوایز در مسابقات مذهبى حرکتى نو را در مناطق محروم به وجود آورد که براى دستگاه ستم شاهى و فرقه هاى ضاله و شکارچیان نوجوانان و جوانان محروم در این منطقه ناخوشایند بود.[24]

احداث مسجد، حسینیه، درمانگاه و حفر چاه و نصب تلمبه آب براى مستمندان و... و ده ها فعالیّت دیگر از اقدامات خیریه اسلامى لارستان بود.[25]

حضور عالمانه و مقتدرانه آیت الله لارى در عرصه فرهنگ براى منطقه لار نعمتى بزرگ به شمار مى رفت. شرکت در محافل فرهنگى و دبیرستان ها، برگزارى نماز ظهر و عصر در مدارس و برگزارى جشن ها و اعیاد اسلامى و تجهیز نمازخانه ها به فرش ها و گلیم هاى نو از حرکت هاى فرهنگى این عالم است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS