دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر آیت الله حاج میرزا ولى الله اشراقى سرابى درباره آیت الله سیّد مرتضی خسروشاهی

No image
نظر آیت الله حاج میرزا ولى الله اشراقى سرابى درباره آیت الله سیّد مرتضی خسروشاهی

آیت الله حاج میرزا ولى الله اشراقى سرابى که از تربیت یافتگان مکتب معظم له است در مورد او مى نویسد:

«... حضرت آیت الله الکُبرى و آن قائد عظیم الشأن که به رحلت آن، ایّام عید بر عموم طبقات اهالى آذربایجان، به ویژه به حضرات آقایان اهل علم و دانش، مبدّل به سوگوارى شد، در واقع استاد الکُلّ در علوم اسلامى على الخصوص در فقه جعفرى و مقبول دلپسند تمام طبقات اهل علم و مسلمین بوده و سال هاى سال، پس از فراغ از تحصیل علم و اخذِ نصیب خودشان از بحارِ علوم اسلامى در نجف و حوزه هاى علمیّه نامى، در منزل خودشان مشغول تدریس علوم دینیّه از فقه و اصول و تربیت طلاب و فضلاءِ اهل علم شده و آنى غفلت نورزید.

هزاران نفر از علماء اعلام، از حوزه درس آیت الله در اثر تربیت ایشان به درجه کمال علماً و عملا رسیده و حوزه هاى علمیه نامى شهرستان ها و قصبات را اشغال و مشغول تدریس و تبلیغ احکام هستند.

از این است که تمامى مسلمین و دانشجویان، با چشم گریان در فوت آن فقید، سرا پا غرق به ماتم هستند.

آیت الله فقید، عالم بزرگ و متعصّب در دین بود و در همه اوقات در ترقّى و تعالى علم و دین و حفظِ ناموس الهى مواظبت داشت، و تا اینکه کارهاى شخصى خود را به عقب مى انداخت و بر اقدام بر اصلاح و پیشرفت اوضاع اجتماعى دینى، به طرز مخصوصى که عنوان دیانت باقى بماند، از جهت فرط شوق به عالمِ دیانت مى نمود...[32]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید مرتضی خسروشاهی

سید مرتضی خسروشاهی

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS