دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر سید موسی قطبی درباره آقا بزرگ محمّد تقی شهیدی

No image
نظر سید موسی قطبی درباره آقا بزرگ محمّد تقی شهیدی

سید موسی قطبی که یکی از مصاحبان و شاگردان وی بود، بر حسب تقاضای مولف دانشوران خراسانی، مطالبی در معرفی استادش آورده که به فرازهایی از آن اشاره می گردد:

«میرزا عسکری، فرزند میرزا ذبیح الله شهید، معروف به آقا بزرگ حکیم شهیدی، از احفاد میرزا مهدی شهید اصفهانی خراسانی و از طریق او شاه نعمت الله ولی و از طریق او امام صادق، علیه السلام. آن بزرگوار چندین حکومت به آرای حکما در باب اصالت الوجود و الماهیة، معمول فرموده بود که مع الاسف به دست نرسید، هر چند که طریقت مشایین همی پسندیدی و نزدیک می بودی که آرای شیخ و خواجه به حجّت همی شناسد. همی فرمودی: لسنا آمنّا بما فی دِفّتی الشفاء. و هم به کمال تقوا و آزادی و استغنا همی زیستی...»[40]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS