دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقویت علم و اخلاق

No image
تقویت علم و اخلاق

تقویت علم و اخلاق

عالم فرزانه آیت الله محمودى مى گوید:

«طلبه ها قبل از هر چیز، ابتدا باید جنبه علمى خود را تقویت کنندآن هم با انگیزه دین و عمل کردن نه با این انگیزه که به ریاستى و مقامى برسند. باید علم را تقویت کنند و افراد جامع تربیت کنند. فقیهِ تنها، اصولىِ تنها، چندان دردى را دوا نمى کند. این، فقط براى رساله نوشتن خوب است. آن چه که مى تواند دستى بر پر و بال مسلمانان بزند، حول عقاید، آثار اهل بیت(علیهم السلام) و پیش از همه اینها، حول آیات قرآن است. باید انسان مسلّط باشد و تمکّن علمى داشته باشد. قرآن و اهل بیت، «ثقلین» هستند. با اینها مى توانیم مسلمان ها و عقاید آنها را حفظ کنیم. در این صورت مى توانیم دیگران را نیز که گرایشى به اسلام دارند، اقناع کنیم.

کسى که اخلاقیات اسلامى را نمى داند یا مى داند و عمل نمى کند، ارزش ندارد. بسیارى از ما ممکن است به حسد، تکبر و خودبینى مبتلا باشیم. مگر شخص حسود مى تواند ایمانش را حفظ کند؟ احادیث متواتر از طریق ما و سنّى ها نقل شده است که «الحسد یأکل الإیمان کما تأکل النار الحطب»[41].

من چرا حسد کسى را ببرم؟ چرا تنبلى مى کنى که بخواهى حسد کسى را ببرى؟ شما این قدرت خدادادى را به کار بینداز، جلو مى افتى. چرا تنبلى مى کنى؟ آدم تنبل، وامانده و عقب مانده، حسد دیگران را مى برد[42].

هیچ چیز عجیب تر از این نیست که اهل علمِ ما نوعاً از پیگیرى اصول معارف، اخلاقیات اسلامى و تاریخ اسلام غافلند و به خوض و تعمّق در فروع، بیشتر اهمیّت مى دهند».[43]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایگاه و نقش روحانیت

در این بخش "پایگاه و نقش روحانیت" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

انحرافات و کنترل اجتماعی

در این بخش انحرافات و کنترل اجتماعی در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ آورده شده است.
No image

انحراف از منظر متون دینی

در این بخش "انحراف از منظر متون دینی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.
No image

پایگاه و نقش اجتماعی

در این بخش "پایگاه و نقش اجتماعی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

فرهنگ culture

در این بخش به موضوع فرهنگ( culture ) ، در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

انحرافات و کنترل اجتماعی

در این بخش انحرافات و کنترل اجتماعی در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ آورده شده است.
No image

انحراف از منظر متون دینی

در این بخش "انحراف از منظر متون دینی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.
No image

نقش مبلّغ در فرهنگ پذیری افراد

در این بخش نقش مبلّغ در فرهنگ پذیری افراد در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ بیان شده است.
No image

هنجارها تجلی بخش ارزشها

در این بخش به موضوع "هنجارها تجلی بخش ارزشها" در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.
No image

پایگاه و نقش اجتماعی

در این بخش "پایگاه و نقش اجتماعی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
Powered by TayaCMS