دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقسیم بندی سوره ها

No image
تقسیم بندی سوره ها

كلمات كليدي : سوره، منزلت، قرآن، ترتيب، تقسيم بندي

نویسنده : حسين دانش

"سوره" در لغت به صورت مهموز و غیر مهموز به کار رفته است در صورت اول از "سُؤر" به معنای نیم خورده و باقی مانده آب یا هر چیز دیگری و جمع آن اَسار است، و در صورت غیر مهموز بودن، گاه از ریشۀ "سور" به معنای دیوار است همان گونه که عرب به دیواری که شهر را احاطه می‌کند (سور المدینه) می‌گویند و گاهی "سوره" در اصل لغت به معنای علوّ و منزلت است.[1]

سوره در اصطلاح به گروهی از آیات که در نظم قرآنی، میان دو بسم الله از پی هم قرار گرفته، گفته می‌شود.[2]

فلسفه تقسیم قرآن به سوره‌ها

در زمینه حکمت و فلسفه تقسیم قرآن به سوره‌های مختلف که کوچک ترین آنها سوره کوثر با 3 آیه و برزگ‌ترین آنها سوره بقره 286 آیه است، علل و مواردی بیان شده است:

1. اهداف مختلف و موضوعات متفاوت در قرآن: در بسیاری از سوره‌ها هدف خاصی مورد نظر است که محور همه آیات آن سوره می‌باشد، این هدف خاص، آیات مربوط را در قالب یک سوره در کنار هم جای می‌دهد مثل سوره یوسف و...

2. سهولت در فراگیری، قرائت و حفظ قرآن:

3. صیانت و حفاظت قرآن از تحریف: یکی از هنرمندی‌های قرآن و جنبه‌های اعجاز آن همین تقسیم بندی کتاب به قطعات مستقلی به نام سوره است، این امر باعث شد که قرآن توسط مسلمانها حفظ شود و مانع از تحریف آن گردد.

4. مانند ناپذیری حتی در کوچک ترین سوره: تقسیم قرآن به سوره‌هایی که دامنه اختلاف آیات آنها بسیار زیاد است، خود پدیدۀ جالب دیگری است. زیرا قرآن، که در آیات تحدی همگان را به مبارزه دعوت کرده است که اگر می‌توانند حتی یک سوره همانند قرآن بیاورند با تقسیم خود به سوره‌هایی کوچک و بزرگ اشاره به این حقیقت نموده که بلندی و کوتاهی سوره‌ها شرط اعجاز نیست و هر سوره هر قدر هم کوچک باشد در اوج اعجاز و عظمت قرار دارد.[3]

معیار تقسیم سوره‌ها به مکی و مدنی

در تفکیک آیات و سوره‌هاى مکى از مدنى، سه معیار و ضابطه ذکر شده است:

1. ضابطه زمانى:

در این معیار، هجرت پیامبراکرم (ص) ملاک قرار گرفته است. هرآیه و سوره‌اى که قبل از هجرت و یا در اثناى هجرت قبل از رسیدن به مدینه نازل شده باشد، مکى و آن چه پس از هجرت نازل گردیده - اگرچه در مکه نازل شده باشد - مدنى است.

2. ضابطه مکانى:

در این معیار، مکان نزول آیه تعیین کننده مکى یا مدنى بودن آن است. هرچه در مکه و اطراف آن نازل شده باشد، مکى و هرچه در مدینه و اطراف آن نازل شده باشد، مدنى است. بر این اساس آیات و سورى که نه در مکه و نه در مدینه نازل شده باشند، نه مکى‌اند و نه مدنى.

3. ظابطه خطابی:

سوره‌های مکی آن سوره‌های است که خطاب آنها مردم مکه است و مدنی آن سوره‌های است که مردم مدینه را مورد خطاب قرار می‌دهد. آنچه که در قرآن با لفظ (یا ایها الناس) آمده مکی است و آنجا که به لفظ (یا ایها الذین امنوا)خطاب شده مدنی می‌باشد.[4]

راه شناخت سوره‌های مکی

1. هر سوره‌ای که کلمه (کلاّ)داشته باشد.

2. هر سوره‌ای که در آن سجده باشد.

3. سوره‌هایی که در آن حروف مقطعه باشد.

4. سوره‌های که در آن داستانهای پیامبران و مردم گذشته باشد.

5. سوره های که در آن داستان آدم و شیطان آمده باشد.

راه شناخت سوره‌های مدنی

1. همه سوره‌های که در آن از حدود، واجبات الهی، احکام شرعیّه، قوانین اجتماعیّه باشد.

2. هر سوره‌ای که در آن از جهاد سخن به میان آمده باشد.

3. داستان منافقان و دو رویان که در سوره مطرح باشد.[5]

ترتیب سوره‌ها

درباره ترتیب سوره‌ها که آیا توفیقی است، یعنی این که ترکیب کنونی بر حسب اشاره و فرمان رسول خدا بوده و چنین ترکیبی آسمانی است؟ و یا اینکه وابسته به اجتهاد یاران پیامبر بوده و آنان چنین ترتیبی را مقدر داشته‌اند؟ اختلاف نظر است:

1. ترتیب و تنظیم سوره‌ها بدین کیفیتی که اکنون در قرآن می‌یابیم «توفیقی» نیست و وابسته به اجتهاد یاران پیامبر اکرم می‌باشد.

2. دسته دیگر معتقدند که سوره‌ها همگی توفیقی بوده و ترتیب آن مانند ترتیب آیه‌ها منوط و وابسته به تعلیم رسول خدا بوده است.

3. گروه دیگری میان این دو عقیده جمع کرده و می‌گویند ترتیب پاره‌ای از سوره‌ها توفیقی است و تنظیم پاره‌ای دیگر به اجتهاد و نظر صحابه بوده است.[6]

اسامی سوره‌ها

مانند تعداد آیات هر سوره توقیفی است و با صلاحدید شخص پیامبر نام گذاری شده است این نام گذاری به شیوه عرب و با کوچکترین مناسبت انجام گرفته است چنانکه سوره بقره را به مناسبت داستان بقره و حکمت شگفت آوری که در آن است بدین نام خوانده‌اند و سوره نساء را به علت احکام درباره زنان و سوره انعام را به جهت احوال چار پایان چنین نامیده اند.[7]

تعداد سوره‌ها

در مورد تعداد سوره‌ها، چنانکه در مصحف عثمانی (قرآن امروزی)آمده آنرا یکصد و چهارده سوره دانسته که اولش (فاتحة الکتاب)و آخرین آن (الناس)است.[8]

مقاله

نویسنده حسين دانش
جایگاه در درختواره علوم قرآن و حدیث - قرآن پژوهی - علوم قرآنی - تاریخ قرآن - نزول

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

ترتیل

No image

احترام به قرآن

No image

تقسیم بندی سوره ها

Powered by TayaCMS