8 اسفند 1396, 16:22
با توجه به برآورد موسسات نظر سنجی در غرب، گرایش به اسلام در غرب بسیار زیاد است، به گونهای که حتی گرویدن به اسلام و مسلمان شدن، نوعی تشخص محسوب شده و مایه افتخار است. آخرین نمونه بارز آن نیز خواهر زن «تونی بلر» است که مسلمان شده و به قرائت قرآن افتخار میکند. به همین دلیل فرقههای انحرافی تلاش میکنند برای اسلام بدیل و جانشین درست کنند، به گونهای که طبق آماری در 4ـ3 دهه اخیر بیش از 2 هزار و 500 دین جدید ساخته شده است و حتی این تعداد را تا 5 هزار دین نیز عنوان کرده اند. سادگی در فهم عرفانهای کاذب، آموزههای آن مبنی بر آسانگیری اخلاقی و ترویج فرهنگ تساهل و تسامح افراطی و آسانگیری ممکن است جذب کننده برخی افراد راحت طلب باشد. اسلام احکام، قوانین و ضوابطی نیز دارد که باید مطابق آنها پیش رفت. تساهل و تسامح افراطی که در مولفههای عرفان کاذب است تساهل و تسامح شریعت زدا است و در آن چندان به احکام و اخلاق دینی توجه نمیشود. حتی حامیان عرفانهای کاذب رابطه انسان با خدا را به یک رابطه قلبی تقلیل میدهند و این باعث شده است عده ای در جامعه و عده قلیلی از دانشجویان نیز به این سمت کشانده شوند. افرادی که رابطه انسان با خدا را به یک رابطه صرفا قلبی تقلیل میدهند دیگر نیازی نمیبینند که به احکام اسلام پرداخته شود و معتقدند همین که بپذیریم خدایی وجود دارد و اسلام را به صورت قلبی بپذیریم، کفایت میکند. این رویه یعنی راحت کردن خود از یکسری احکام و موازینی که مکتب اسلام برای مسلمانان تجویز کرده است.
یکی دیگر از اهداف این فرقهها ضربه زدن به نظام اسلامی است.گروهها و کمیته هایی که مروج شکل انحرفی از عرفان در کشورمان هستند با صراحت تمام در ارگانهای اینترنتی خود مخالفت با حاکمیت ایران را اعلام میدارند. مخالفت این گروهها با حاکمیت تحت عنوان استقامت حاکمیت در برابر «عرفان» معرفی میشود که البته عرفان مدنظر آنها همان گرایشات انحرافی است که صرفا نام «عرفان» را به دوش میکشد و علما و پژوهشگران دینی از آنها تحت عناوینی نظیر عرفانهای کاذب، نوپدید، نوظهور، وارداتی، التقاطی و ... نام میبرند. عرفانهای کاذب و نوپدید جذابیت هایی را نیز با خود به همراه دارند و یکسری محدودیت هایی که در دین اسلام وجود دارد را حذف میکنند. به عنوان مثال روابط جنسی را خیلی به راحتی و به شکلهای مختلفی تعبیر و تفسیر میکنند و گرایشهای شدیدی به مولفههای شریعت گریزی و عقل گریزی دارند. این در حالی است که معتقدیم عرفان اصیل عرفانی است که با فطرت و عقل و دین هماهنگی داشته باشد.عرفانهای کاذب به دلیل یکسری جذابیتهای ظاهری باعث شده افرادی را که عافیت طلب و راحت طلب هستند به خود جذب کند و راه رفع تکلیف را برای افرادی که به هر دلیلی محدودیتها و قید و بندهای عقلانی و صحیح دین اسلام را نمی پذیرند، هموار کند.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان