دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهبود موقعیت مسلمانان هند و فیلیپین با فعالیتهای اسلامی

No image
بهبود موقعیت مسلمانان هند و فیلیپین با فعالیتهای اسلامی در پی دعوت پاپ از مسلمانان برای گفتگو، بسیاری از رهبران و متفکران مسلمان واکنشهای مختلفی صورت داده و عده ای از آنها خواستار برگزاری این گفتگوها خارج از واتیکان شدند. از سوی دیگر فعالان مسلمان هندوستان با برگزاری نشستها و تأسیس مراکز تحقیقاتی امیدوار به بهبودوضعیت خود هستند ضمن اینکه فعالیتهای مشترک مسلمانان و مسیحیان با آرزوی رسیدن به صلح پایدار صورت می گیرد.
واکنشهای متفاوت مسلمانان به دعوت پاپ
رهبران مسلمان اروپایی و علمای الازهر روز شنبه اول دسامبر ( 10 آذر ماه) از پاسخ واتیکان به ابتکار عمل مسلمانان برای گفتگو استقبال کردند، اما اتحادیه بین المللی علمای مسلمان تأکید کرد تنها در صورت عذرخواهی رسمی پاپ با واتیکان وارد گفتگو می شود.
محمد البشاری دبیر کل کنفرانس اسلامی اروپایی گفت: ما از پاسخ مثبت پاپ به نامه مسلمانان استقبال می کنیم.بشاری که یکی از امضا کنندگان نامه 29 صفحه ای " کلمه مشترک میان ما شما" بود گفت: هر گفتگویی با واتیکان باید بدون شرط و بدون دستوالعمل از پیش برنامه ریزی شده صورت پذیرد. دیدار واتیکان از آن دسته دیدارهایی نیست که تنها جهت عکس یادگاری برگزار شود بلکه ما به گفتگوهای جدی میان دو نظام نیازمند هستیم.
پاپ بندیکت شانزدهم روز پنجشنبه 8 آذر ماه علما و متفکران مسلمان را به دیداری در واتیکان برای گفتگو دعوت کرد. پاسخ واتیکان درست 2 ماه پس از ارسال نامه 138 نفر از علما و متفکران مسلمان از سراسر دنیا به رهبران و روحانیون برجسته مسیحی از جمله پاپ صورت گرفت تا گفتگو براساس ضرورتهای مشترک اسلام و مسیحیت توسعه یابد.
فیصل مولوی، نایب رئیس شورای اروپایی فتوا و تحقیق گفت: گفتگو رفع شکاف میان دو طرف کمک می کند ما امیداوریم ابتکار عمل مسلمانان و پاسخ مثبت واتیکان بتواند گام نادرست پاپ را کمرنگ تر جلوه دهد.ابتکار عمل مسلمانان نشان می دهد که اسلام دینی دوستدار صلح است و مسلمانان از خشونت و واکنشهای بدون تفکر پرهیز می کنند.
استفاده از عبارت گام نادرست توسط این فعال مسلمان به سخنرانی مناقشه برانگیزی اشاره دارد که سال گذشته توسط پاپ در دانشگاه رگنزبرگ، آلمان ایراد شد و خشم مسلمانان جهان را به دنبال داشت.
تامیل بریزه رئیس شورای اسلامی فرانسه و اتحادیه سازمانهای اسلامی فرانسه گفت: مسلمانان اروپا به شدت به چنین گفتگویی نیاز دارند. ما در قلب اروپای مسیحی زندگی می کنیم و این گفتگو می تواند برای مسلمانان اروپایی در عرصه های اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر باشد.
علمای الازهر به رغم آنکه از دعوت واتیکان به گفتگو استقبال کردند اما درباره محل گفتگو چندان رضایت نداشتند. عبدالمواتی بادویومی عضو آکادمی تحقیق اسلامی الازهر گفت: البته ما از گفتگو استقبال می کنیم اما این گفتگوها باید در یک کشور اسلامی صورت گیرد، نه واتیکان. پادشاه عربستان اخیراً به دیدار پاپ در واتیکان رفت و واتیکان باید این بازدید را پاسخ دهد . اکنون نوبت پاپ است که دیداری با علمای مسلمان در پایتخت یک کشور اسلامی صورت دهد.
شیخ محمد عاشورعضو کمیته گفتگوی بین ادیان الازهر خواستار برگزاری گفتگو در محلی غیر از واتیکان شد چرا که سخنرانی پاپ به شدت به حساسیتهای مسلمانان اهانت کرد و انعکاس کلمات پاپ هنوز هم در جهان اسلام به گوش می رسد.
این در شرایطی است که اتحادیه بین المللی علمای مسلمان مصرانه خواستار عذرخواهی رسمی از پاپ برای سخنرانی خود شد که این عذرخواهی پیش از رویارویی با پاپ باید صورت پذیرد.
محمد سالم العوا دبیر کل اتحادیه بین المللی علمای مسلمان گفت: تا زمانی که پاپ از اظهاراتی که درباره قرآن و پیامبر اسلام(ص) ایراد کرد بازنگردد هیچ گفتگویی نباید با واتیکان صورت گیرد.ما با افرادی که به دین ، پیامبر و کتاب آسمانی ما توهین کنند گفتگو نخواهیم کرد، بلکه آنها را تحریم می کنیم.اتحادیه بین المللی علمای مسلمان آماده گفتگو با تمام مسیحیانی است که نماینده واتیکان نیستند. ما آماده ایم با برادران کاتولیک خود در کشورهای اسلامی و تمام مسیحیان به جز واتیکان گفتگو کنیم.
دو سازمان بزرگ اسلامی آمریکا همایش مشترک برگزار می‌کنند
ششمین همایش سالانه انجمن مسلمانان آمریکایی و محفل اسلامی شمال آمریکا طی روزهای 21 تا 25 دسامبر (30 آذر تا 4 دی ماه) در شیکاگو، آمریکا برگزار می شود.
این همایش با هدف ارتقاء دانش و آگاهی درباره اسلام و روحیه معنوی اقلیت مسلمان آمریکا برگزار می شود. تعامل با برادران و خواهران مسلمان، فرآیند اجتماعی شدن مسلمانان را فراهم کرده و افراد خانواده با حضور در چنین گردهمایی می توانند فضایی کاملا اسلامی را تجربه کنند.
اما در بخش علمی همایش شرکت کنندگان و سخنرانهای برجسته ای تاکنون به این همایش دعوت شده اند اما فهرست شرکت کنندگان آن هنوز نهایی نشده است.
استاد حقوق اسلامی در دانشگاه اسلامی آمریکایی، مدیر اجرایی بنیاد قرطبه مستقر در لندن، رئیس انجمن مسلمانان آمریکا، مدیر بخش جوانان انجمن مسلمانان آمریکا، استاد تاریخ دانشگاه آمریکایی کویت، جمال بدوی استاد بازنشسته دانشگاه سنت مری، شیخ و نعیم بیگ دبیر کل محفل اسلامی شمال آمریکا از جمله سخنرانهای این همایش هستند که حضور آنها در همایش قطعی شده است.

فعالیتهای سازمانهای غیردولتی هندوستان منسجم می شوند
کارگاه ملی سازمانهای غیر دولتی اسلامی هند که در عرصه آموزش، تقویت زنان، توسعه اجتماعی بهداشتی و توسعه روستایی فعالیت می کنند طی روزهای 4 و 6 ژانویه (14 تا 16 دی ماه) در دهلی نو برگزار می شود تا به انسجام فعالیتهای آنها کمک کند.
انتظار می رود در این همایش که به منظور هم اندیشی و برنامه ریزی های مشترک سازمانهای غیر دولتی اسلامی برگزار می شود 300 سازمان شرکت کنند.
این کارگاه دومین کارگاه ملی است که در هندوستان برگزار می شود و هدف از آن ساماندهی به فعالیت سازمانهای اسلامی در عرصه های مختلف است.
نخستین کارگاه ملی سازمانهای غیر دولتی اسلامی در هندوستان دسامبر سال گذشته میلادی با حضور 325 هیئت از 19 ایالت هندوستان برگزار شد و سخنرانیهای آن بر عهده وزرا و مقامات دولتی، کارشناسان و نمایندگان سازمانهای سرمایه گذار خارجی اسلامی بود.
نواد حمید دبیر کل شورای ملی ادغام مسلمانان در هندوستان درباره موفقیت نخستین کارگاه اعلام کرد نخستین باری بود که سازمانهای غیردولتی اسلامی از اقصی نقاط کشور به منظور بحث درباره توسعه جامعه گردهم جمع شده بودند.
مراکز تحقیقاتی در مناطق مسلمان‌نشین هند تأسیس می‌شوند
دانشگاه اسلامی علیگره هندوستان در نظر دارد به منظور بهبود وضعیت مسلمانان هندوستان، مراکزی تحقیقاتی را در مناطق مسلمان‌نشین این کشور تأسیس کند. تصمیم به تأسیس مراکز تحقیقاتی در دیدار هیئت مدیره دانشگاه علیگره اتخاذ شد.
این مراکز مطالعاتی مؤسسات کاملی خواهند بود که از سوی نهاد مادر اداره می‌شوند. براساس اعلام این دانشگاه تاکنون هیچ تدارکی برای اعطای تسهیلات به دانشگاه صورت نگرفته، بنابراین این نهاد آموزشی برای رسیدن به اهداف خود به وزارت منابع انسانی رجوع می‌کند.
دیدار سالانه اعضای هئیت مدیره دانشگاه اسلامی علیگره که به ریاست عزیز مشبر احمدی، وزیر سابق دادگستری هندوستان برگزار می‌شود درباره توسعه برنامه‌های آموزشی دانشگاه نیز با هماهنگی توصیه‌های گزارش کمیته ساچار تصمیمگیری کرد.
کمیته دولتی هندوستان که به کمیته ساچار شهرت دارد به منظور بررسی وضعیت مسلمانان هندوستان تشکیل شد و از آنجا که به دنبال پیشنهاد راجیندر ساچار وزیر دادگستری هندوستان فعالیت خود را آغاز کرد نام آن به کمیته ساچار شهرت یافت.
اعضای کمیته ساچار را وزیر سابق توسعه منابع انسانی، وزرای آموزش متوسطه، آموزش عالی، نایب رئیس دانشگاه جواهر نهرو و دانشگاه حیدر آباد تشکیل داده‌اند. گزارش این کمیته به وضعیت نابسامان مسلمانان هندوستان و عدم بهره‌مندی آنها از هیچ نوع تسهیلات دولتی اشاره کرده که این نابسامانی در زمینه‌های اقتصادی، آموزشی، اجتماعی و غیره مشاهده می‌شوند.
دانشگاه اسلامی علیگره ازسوی مسلمانان هندوستان تأسیس شد و در ایالت اوتار پرداش، هندوستان واقع شده است. این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین نهادهایی است که در دوران استعمار بریتانیا ساخته شدند.
مسلمانان فیلیپین به تصویب قانون منع تبعیض امیدوار هستند
مسلمانان فیلیپینی آرزو کرده و به درگاه خداوند دعا می کنند قانون تازه مبارزه با نژادپرستی در این کشور توسط قانونگذاران تصویب شود تا اگر تعصب علیه آنها ریشه کن نمی شود دست کم قدری کاهش یابد.
عبداسالی دعوا از فروشندگان مسلمان در پایتخت فیلیپین گفت: امیدواریم این آرزو به قانون تبدیل شود تا اندکی به بهبود فضای زندگی مسلمانان کمک کند.
موجیو حتمان از نمایندگان پارلمانی فیلیپین روز 5 نوامبر ( 14 آبان) لایحه ای را به پارلمان ارائه کرد که به موجب آن تبعیض علیه مسلمانان، اقلیتهای قومی و مردم بومی به مثابه جرم تلقی شود. این لایحه با هدف تعیین مجازات برای نهادها و اماکنی چون رستوران، فروشگاه، مدارس، شرکتها، سازمانهای رسانه ای که علیه اقلیتها تعصب صورت می دهند ارائه شده است.
حتمان خود به عنوان مسلمان پیشنهاد کرده جریمه برای تبعیض از جرایم نقدی تا زندان و فسخ جواز کسب تعیین شود.
مسلمانان آسیای جنوب شرقی از تعصب عمیق و ریشه داری رنج می برند که در سالهای اخیر تشدید شده است. بسیاری از آنها نسبت به این امر اعتراض می کنند که در بسیاری ازدرخواستهایی که برای شغل ارائه می کنند صرفا به خاطر دین خود مورد پذیرش کارفرما قرار نمی گیرند.
فعالیتهای مشترک مسلمانان و مسیحیان در هفته صلح فیلیپین
مسلمانان و مسیحیان فیلیپین با نیایشهایی در مورد صلح و برگزاری نمایشگاههای عکس با تمرکز بر این موضوع، در راستای ترویج فرهنگ صلح فعالیت کردند.
نورالدین جلال که در برنامه‌های هفته صلح مینداناو حضور یافته گفت: با توجه به اهداف عالی این کاروان به آن ملحق شدم. آنچه امروز بشدت به آن نیاز داریم صلح است. مردم متوجه می‌شدند که در صورت برقراری صلحی پایدار می‌توان از فقر و بسیاری از مشکلات دوری کرد برای دستیابی به صلحی پایدار تلاش می‌کردند.
" ساخت پلهای صلح با افسران صلح" عنوان هفته صلح فیلیپین است تا فرهنگ صلح، اتحاد و هماهنگی در این منطقه گسترش یابد. رویدادهای این هفته محفلی برای بیان آرمانهای صلح به اشکال مختلف و همگرایی ابتکار عملیاتی صلح در منطقه محسوب می‌شود.
این هفته از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و روز چهارشنبه 5 دسامبر ( 14 آذر ماه) پس از نیایشهای صلح، راهپیمایی، نمایشگاههای عکس، همایش، نمایشگاه کتاب و چندین رویداد دیگر خاتمه یافت. برنامه‌های دیگری چون راهپیمایی برای صلح، کاروان صلح، ترانه‌های صلح، گفتگو درباره صلح از دیگر رویدادهایی این هفته بودند که در مدارس ابتدایی تا دبیرستانی و کالجها و دانشگاه های مینداناو برگزار شدند.
اقلیت مسلمان فیلیپین 8 درصد از جمعیت کل این کشور را که دارای بیشترین جمعیت کاتولیک است تشکیل داده‌اند. اسلام در قرن سیزدهم، 200 سال پس از مسیحت وارد فیلیپین شد.

تسهیلات اقامه نماز یومیه برای بیماران مسلمان بریتانیا فراهم می شود
سازمان ملی خدمات بهداشتی بریتانیا به منظور فراهم کردن شرایط مناسب برای بیماران مسلمان در بیمارستانها از کارکنان و پرستاران بیمارستانها خواست تمام کارهای پژشکی خود را پنج بار در روز به منظور اقامه نماز یومیه مسلمانان متوقف کرده تا آنها بتوانند رو به قبله نماز بخوانند.
این فرآیند دراز مدت که فراهم کردن آب مناسب برای وضو است، البته این اقدام برخی کارکنان بیمارستان را آشفته کرده و برخی اظهار می دارند این قانون باید هرکجا میسر شد اجرا شود. این برنامه برای صدها کارمند بیمارستان است تا نسبت به این امر اطمینان حاصل کنند که از ارتباط با مسلمانان و دین آنها مطلع هستند.
طرح این برنامه برای نخستین بار در بیمارستان دوزبری و دیستریک، غرب یورک شایر اجرایی شد اما هنوز به بیمارستانهای دیگر راه نیافته است. پیش بینی می شود از ابتدای سال نو میلادی، سایر بیمارستانها نیز این طرح را اجرایی کنند.
پیش از این نیز عزیز شیخ استاد پزشکی بالینی دانشگاه ادینبورو در مقاله ای که مجله پزشکی بریتانیا به مسئله دسترسی بیماران مسلمان و کارکنان مسلمان بیمارستانها به تسهیلات اقامه نماز در بیمارستان و انتصاب روحانیون مسلمان در بیمارستانها اشاره کرده و خواستار توجه مسئولان به این نکته شده بود.
نخستین درمانگاه اسلامی در روسیه افتتاح شد
نخستین درمانگاه ویژه مسلمانان روز پنجشنبه 6 دسامبر (15 آذر ماه) با هدف پاسخ به نیازهای جامعه درحال رشد مسلمانان در مسکو پایتخت روسیه افتتاح شد.
ویکتور کیسین" رئیس مجموعه درمانگاههای "بهای کیفیت" اعلام کرد که در این مرکز درمانی پزشکان عمومی، زنان، قلب و عروق و سایر متخصصین کار خواهند کرد که تجربه کار با مسلمانان را داشته و به زبانهای روسی، عربی و انگلیسی تسلط دارند.
این مرکز درمانی با احتساب ویژگیهای فرهنگی اسلام و مطالبات آن برای مسلمانان تأسیس شده است. براساس اظهارات کیسین، در این درمانگاه داروهایی به فروش می‌رسند که حلال محسوب می‌شوند. انتظار می‌رود بیشتر مراجعه‌کنندگان به این مرکز درمانی، مسلمانان روسیه، نمایندگان سفارتهای خارجی و بازرگانان کشورهای اسلامی و عربی باشند. همچنین پیش‌بینی می شود در آینده نزدیک چندین درمانگاه اسلامی در سایر شهرهای روسیه افتتاح شوند.
اگرچه آمار رسمی از تعداد مسلمانان روسیه در دست نیست، اما مسکو دارای جمعیت 2 میلیون نفری مسلمانان است، عین الدین روایل رئیس شورای مفتیان روسیه پیش از این، تعداد مسلمانان روسیه را 20 میلیون نفر اعلام و استدلال کرده بود که بسیاری از مسلمانان این کشور بومی بوده و مهاجر محسوب نمی‌شوند.
همکاری شورای مفتیان روسیه و بانک توسعه اسلامی گسترش می یابد
شورای مفتیان روسیه و بانک توسعه اسلامی یادداشت تفاهمی به منظور توسعه همکاری ها امضاء کردند که طی آن آموزش به عنوان اولویت اول مورد تأکید قرار گرفته است .
روشن عباسوف رئیس اداره بین الملل شورای مفتیان گفت: در این تفاهمنامه اعطای بورسیه به مسلمانان جوان برای تحصیل در دانشگاه های روسیه و خارج از کشور در رشته های مختلف در نظر گرفته شده است. اعطای بورسیه، گام اول در همکاری ما با بانک توسعه اسلامی است. در آینده ایجاد پرورشگاه در روسیه برای یتیمان، درمانگاه های اسلامی و آماده سازی برنامه های تلویزیونی درباره اسلام بررسی می شود.
اگر چه آمار رسمی از تعداد مسلمانان روسیه در دست نیست، اما مسکو دارای جمعیت 2 میلیون نفری مسلمانان است، عین الدین روایل رئیس شورای مفتیان روسیه پیش از این، تعداد مسلمانان روسیه را 20 میلیون نفر اعلام و استدلال کرده بود که بسیاری از مسلمانان این کشور بومی بوده و مهاجر محسوب نمی‌شوند.
باکو؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2009
در پنجمین همایش وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که در تریپولی، لیبی برگزار شد، باکو به عنوان پایتخت فرهنگی اسلام در سال 2009 انتخاب شد.
بیانیه مطبوعاتی وزارت فرهنگ و توریسم آذربایجان اعلام کرد شرکت کنندگان در این گردهمایی پیشنهاد آذربایجان را برای برگزاری ششمین همایش وزرای فرهنگ را در سال 2009 در باکو پذیرفتند.
شرکت کنندگان در این کنفرانس استراتژی انسجام فرهنگی درباره خدمات توسعه و تمدن مسلمانان، فعالیت برای به روز کردن سیاستهای فرهنگی در کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی، تطابق آن با تحولات بین المللی و استراتژی توسعه تکنولوژیهای اطلاعات - تکنولوژی در کشورهای اسلامی را مورد پذیرش قرار دادند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
No image

فلسطین؛ 60 سال پس از نکبت

پر بازدیدترین ها

امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز دوشنبه بیست و ششم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با پنجم رمضان سال 1428 هجری قمری و برابر است با هفدهم سپتامبر 2007 میلادی.
امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز شنبه هفدهم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم شعبان المعظم سال 1428 هجری قمری و برابر است با هشتم سپتامبر 2007 میلادی.
پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
جمعه سرخ، 17 شهریور 1357

جمعه سرخ، 17 شهریور 1357

در اولین ساعات جمعه ١٧ شهریور سال ١٣٥٧,ارتشبد اویسی از رادیوی تهران و حومه اعلام حکومت نظامی کرد........
Powered by TayaCMS