دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زعامت شیعیان توسط میرزا محمّد تهرانی

No image
زعامت شیعیان توسط میرزا محمّد تهرانی

زعامت حوزه علمیّه سامراء

شهر سامراء از نظر تاریخى رابطه اى تنگاتنگ با شیعیان دوازده امامى دارد و عظمت آن با اعتقادات شیعیان آمیخته شده است. با این حال اکثر ساکنان آن از اهل تسنّن بودند و حضور شیفتگان خاندان رسالت در آنجا کمرنگ مى نمود و لازم بود در آنجا حوزه علمیه تأسیس شود و در پرتو آن رفت و آمد علما و شیعیان به آنجا رونق گیرد. با هجرت میرزاى بزرگ به سامراء و تأسیس حوزه علمیّه، این مکان مقدّس رونق فراوانى یافت و با درایت میرزاى بزرگ، کشمکش هاى سنى و شیعه و اختلافات قومى به انسجام و اتحاد تبدیل شد و اهل تسنن نیز از حمایتهاى معنوى و مادى وى برخوردار شدند.

با فوت میرزاى بزرگ در ماه رمضان سال 1312، دوران افول حوزه علمیه سامراء نیز فرا رسید و بزرگانى که در محضر میرزاى شیرازى به فراگیرى علوم مشغول بودند، به تدریج شهر را ترک مى کردند. از جمله اشخاص مهم حوزه میرزا محمد تقى شیرازى بود که به کربلاى معلاّ، مهاجرت نمود و بعد سید حسن صدر که پس از مرگ استاد سرپرستى حوزه را به مدت دو سال به عهده داشت، به شهر کاظمین رفت تا پیروان اهل بیت را در آنجا رهبرى کند.

زعامت حوزه علمیه سامراء بعد از وى به میرزا محمد تهرانى واگذار شد او که با امام هادى و امام حسن عسکرى(علیهما السلام) عهد بسته بود آنها را تنها نگذارد، همه سختیها را به جان خرید و چراغ حوزه شیعه را روشن نگه داشت. پس از مدتى میرزا محمد چنان موقعیتى نزد مردم و طلاب پیدا کرد که خانه اش مرجع طالبان علم و اساتید حوزه علمى سامراء و شیوخ قبائل سنّى و بزرگان شهر گردید.[8]

میرزا که سامراء را مسکن دائمى خویش قرار داده بود، کمتر به شهرهاى دیگر سفر مى کرد و فقط در مناسبتهایى که پیش مى آمد، گاهى براى زیارت حضرت امیر مؤمنان و امام حسین(علیهما السلام)به نجف اشرف و کربلاى معلاّ مشرف مى شد. ایشان در سال 1361ق به قصد زیارت حضرت ثامن الحجج(علیه السلام)به ایران آمد و چند روزى به شهر رى رفت و مهمان آیت الله آقا سید محمّد حجت کوهکمرى شد که براى معالجه به شهر رى آمده بود. پس از آن به قم سفر کرد و چند روزى در آنجا ماند. وى در این مدت اغلب با آیت الله سید شهاب الدین مرعشى نجفى مصاحبت داشت.[9]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
Powered by TayaCMS