دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تبلور صدور انقلاب

No image
تبلور صدور انقلاب

تبلور صدور انقلاب

زهرا خسروی

انقلاب اسلامی ایران که در بهمن ماه سال 57 متولد شد در عین داشتن اهداف سیاسی و اجتماعی نگاه خاصی به تمدن و جهان بینی اسلامی داشت. این رویداد در بیداری مسلمانان جهان و نوزایی باورهای دینی نقش عمده ای ایفا کرد.هر چند تلاش زورمندان جهان بویژه در غرب بر آن بوده است که همواره از انقلاب اسلامی ایران چهره‌ای ضدفرهنگی و متجاوز ترسیم نمایند ولی رهبری فرزانه آن بر مفاهیم بکر و تازه‌ای که در روح انقلاب اسلامی موج می‌زند تکیه نموده و بر مشترکات آن با دنیا و اختصاصات منحصر به فرد آن که در مکاتب گوناگون و جریان‌های فکری و نحله‌های مختلف دنیا موجود نیست اصرار می‌ورزند به گونه‌ای که معتقد به پویایی و برجسته کردن و مقاومت و بیان نمودن و ترویج آن اختصاصات هستند. از منظر امام راحل(ره) مفهوم صدور انقلاب در واقع انتقال ارزش‌های معنوی و الهی آن و رساندن این رسالت به گوش جهانیان از طریق استفاده از امکانات و ابزارهای پیام رسانی می‌باشد که باید این هدف با استفاده از راهکارهای موجود مانند : دعوت و تبیین مفاهیم و معارف اسلامی در جهان، معرفی و تبیین فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای گفتگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها تقویت وحدت امت اسلامی، احیای فرهنگ اهل بیت (ع ) و ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی تحقق یابد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به اذعان بسیاری از صاحب نظران عرصه بین المللی دوره تازه‌ای در تاریخ تعاملات سیاسی بین دولت‌ها وملت‌ها آغاز شد. ساختار‌های نا عادلانه بین المللی ، به بن بست رسیدن فرهنگ اومانیستی غرب، رواج فسادهای اخلاقی و خشونت‌های سادیستی در سطح جهان، افزایش جنگ و خونریزی، بحران‌های اقتصادی و... همه و همه از جمله نشانه‌های تضعیف ساختارهای تمدن غرب است. در چنین وضعیتی انقلاب اسلامی ایران طی چند دهه اخیر همواره منادی صلح، آزادی، احترام به حقوق بشر، مردمسالاری و... بوده است . به عبارت بهتر در آخرین دوره‌ها از سالهای تمدن غرب ، تمدنی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی دین مبین اسلام در شرق طلوع کرده و افق جدیدی را در پیش روی انسان معاصر گشوده است. جهان هم اکنون خواستار شنیدن صدایی متفاوت است که بتواند انسان را از منجلاب مدرنیته رها سازد و امروز این ایران اسلامی است که احیا گر اسلام ، تنها پاسخ حقیقی و قابل اطمینان بشر مدرن شده است.

با این حال رخدادهای اخیر در خاورمیانه تبلور تازه‌ای از مفهوم صدور انقلاب اسلامی است که در حال نضج گرفتن است .غرب طی چند دهه گذشته درصدد بود تا روند دموکراتیزاسیون کنترل شده ای را در سطح خاورمیانه پیاده کند و در نهایت قدرت های هم پیمان غرب با مشروعیت سیاسی و مردمی در خاورمیانه تشکیل دهد. با این حال و به زعم بسیاری از کارشناسان غربی این روند شکست خورده است و طرح خاورمیانه بزرگ و ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی بر خلاف انتظارات مقاما ت غربی پیش رفته است. آنچه که امروز در کشوری مانند مصر شاهد هستیم نه یک اعتراض سیاسی صرف به یک دیکتاتوری ظالم است بلکه یک خواست عمومی برای دستیابی به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی است. اگر به تظاهرات‌های مردم مصر و یا تونس نگاه کنیم فریاد‌های الله اکبر این مردم بیانگر خواست اصلی آنها یعنی ایجاد حکومت‌هایی بر پایه اسلام است. روحیه اسلام خواهی و اسلام طلبی در اوضاع کنونی مصر، تونس و اردن موج می‌زند و همین امر است که مقامات غربی را به شدت عصبانی و دستپاچه کرده است به نحوی که مدعیان حقوق بشری که برای اعتراضات چند صد نفری، تمامی امکانات رسانه ای خود را بسیج کرده بودند در برابر دیدگان افکار عمومی جهان از دیکتاتوری حمایت می‌کنند که در برابر خواست مردم تنها از نیروی ارتش استفاده می‌کند و هواپیماهای بمب افکن خود را بر فراز تجمع معترضین می‌فرستد.امروز مسئولین غربی بهت زده به اوضاع خاورمیانه نگاه می‌کنند و هنوز در حال بررسی هستند که کجای راه را اشتباه رفته اند که پروژه لیبرال دموکراتیزه کردن خاورمیانه به یک پروژه تمام عیار اسلام خواهی بدل شده است که شدت و گستره آن روزبه روز در حال افزایش است. لذا در نهایت امر باید گفت انقلاب اسلامی ایران در آغازین سال‌ها از دهه چهارم خود توانسته است تاثیرات چشمگیری بر منطقه بگذارد و موضوع صدور معنوی ارزش های خود را عینیت بخشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS