دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری

No image
مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری
مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری موارد کوچک وبزرگى در کنار یکدیگر در میزان بازدهى نقش دارند که زمان مطالعه از جمله این موارد است . تاثیر زمان مطالعه در همگان یکسان نیست افرادى که ساعات بیداری، خواب، فعالیت‌و فراغت خویش را تحت برنامه مشخصى تنظیم کرده‌اند قادر به جابه جایى راحت این موارد با یکدیگر نیستند بویژه اگر طى مدت زمان طولانى به اجراى دقیق این برنامه خوکرده‌اند. درمقابل افرادى که قادر به بهره‌گیرى از هر زمانى براى اجراى برنامه خاص در راه نیل به هدف خویش هستند به آسانى قادر به جابه جایى ساعات فعالیت وفراغت ویا خواب و بیدارى خویش مى‌باشند. بنابراین بهترین زمان براى مطالعه زمانى است که تمایل به انجام مطالعه درآن زمان هستیم. البته نکته‌اى نیز به اثبات رسیده که مطالعه بلافاصله پس از خواب شبانگاهى نمى‌تواند بازدهى مطلوب را داشته باشد زیرا ترشح هورمونى که اثرات آن تا دقایقى پس از بیدارى وجود دارد در یادگیرى اختلال ایجاد مى‌نماید. بنابراین ضرورى است که حتى‌الامکان از مطالعه در نیمه‌شب یا سحرگان ( بلافاصله پس از بیدارى از خواب) خوددارى کرد تا نه تنها از بروز وقفه در رشد که از بروز اختلال در یادگیرى و در نتیجه دورى از مطالعه جلوگیرى کرد. بهتر است پس از20 تا 30 دقیقه ازبیدارى مطالعه را انجام داد. همچنین تفاوت معنادارى در برترى ساعات 4 تا6 بعدازظهر نسبت به سایر زمان‌ها مشاهده نگردیده است که ارتباط به انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت داشته باشد. بر این مبنا مى‌توان گفت با رعایت نکاتى که بیان شد وانجام مطالعه وتوجه به عوامل موثر در یادگیرى امکان کسب بازدهى مطلوب در هر زمانى که مورد نظر ما باشد و به انتخاب آن زمان براساس تمایل خویش پرداخته باشیم وجود دارد. در زمان مطالعه توجه کنیم که انرژى کافى وتمایل براى انجام مطالعه داشته باشیم و دچار خستگى وآشفتگى‌هاى روحى نباشیم و پس از استراحت و رفع خستگى به مطالعه بپردازیم همچنین تغذیه‌اى مناسب مانند میوه‌هاى شیرین یا مغزهاى مقوى آجیل ( البته نیم ساعت قبل از مطالعه) نیز مى‌تواند در یادگیرى موثر ومطالعه‌اى مفید مثمرثمر باشد.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS