دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابعاد سوءظن

پرسش: سوءظن که یکی از رذایل اخلاقی به حساب می‌آید در چه ابعاد و گستره‌ای تحقق پیدا می‌کند؟
ابعاد سوءظن
ابعاد سوءظن

پرسش: سوءظن که یکی از رذایل اخلاقی به حساب می‌آید در چه ابعاد و گستره‌ای تحقق پیدا می‌کند؟

پاسخ: دربخش‌های قبلی بحث پیرامون «سوءظن» به مفهوم سوءظن از لحاظ لغوی و دیدگاه قرآن در این باره و همچنین اقسام سوءظن و آثار سوءظن به خدا را مورد بررسی قرار دادیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب پیرامون ابعاد سوءظن را پی می‌گیریم.

1- سوءظن به علم خدا: قرآن کریم در این زمینه در سوره فصلت آیه22 می‌فرماید: گمان می‌کردید که خداوند بسیاری از کار و کردار آنان را نمی‌داند و این گمان شما بود که در حق پروردگارتان می‌پنداشتید که شما را هلاک کرد و از زیانکاران شدید.

2- بدگمانی به یاری خدا در جهاد: قرآن کریم در این رابطه در سوره فتح آیه12 می‌فرماید: حق این است که گمان می‌کردید که پیامبر و مومنان هرگز به سوی خانواده‌هایشان باز نمی‌گردند.

منافقان و افرادی که در دلشان مرض بود و ضعف ایمان داشتند، به یاری رساندن خدا به مجاهدان در جنگ، سوءظن داشتند و قرآن این بدگمانی را سرزنش می‌کند.

3- سوءظن به یاری کردن پیامبر(ص): افرادی که تنها به اسباب طبیعی فکر می‌کنند، در بسیاری از موارد موفقیت حق را غیرممکن می‌دانند، در حالی که این موفقیت‌ها ممکن می‌شود.

در صدر اسلام، بعضی قدرت محدود پیامبر(ص) را با هیمنه عظیم کفر در شبه جزیره عربستان مقایسه می‌کردند و شکست آن حضرت را حتمی می‌دانستند. آنان به عنایت و نصرت خدا به پیامبرش بدگمان بودند. خدای تعالی آنان را این چنین سرزنش می‌کند: هرکس گمان می‌برد که خداوند هرگز او (پیامبر) را در دنیا و آخرت یاری نمی‌کند، ریسمانی به سقف (خانه اش) ببندد ( و به گردن اندازد) پس (آن را) قطع کند. آنگاه بنگرد آیا این تدبیر او مایه خشمش را از بین می‌برد؟

4- بی توجهی به مواخذه الهی: قرآن کریم در سوره انبیاء آیه 87 می‌فرماید: و ذاالنون (صاحب ماهی- یونس) را (یاد کن) که خشمگنانه به راه خود رفت و گمان کرد هرگز بر او تنگ نمی‌گیریم. این آیه به داستان حضرت یونس اشاره دارد که وقتی حضرت یونس(ع) بعد از مدت‌ها تبلیغ نتیجه ای نگرفت، آنان را نفرین کرد. وقتی آثار عذاب ظاهر شد با غضب از قوم خود دور شد، در حالی که قومش وقتی چنین وضعی را دیدند توبه کردند و خداوند آنان را مورد لطف قرار داد. یونس(ع) توجه نکرد که ممکن است آن مردم مورد رحمت خدا قرار گیرند و از قوم خود دور شد. از این رو خداوند متعال او را با عذاب دنیوی خود گرفتار ساخت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حکمت 17 نهج البلاغه : ضرورت رنگ كردن موها

حکمت 17 نهج البلاغه موضوع "ضرورت رنگ كردن موها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 2 نهج البلاغه : شناخت ضدّ ارزش‏ها

حکمت 2 نهج البلاغه موضوع "شناخت ضدّ ارزش‏ها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 31 نهج البلاغه : ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير

حکمت 31 نهج البلاغه به تشریح موضوع "ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير" می پردازد.
No image

حکمت 16 نهج البلاغه : شناخت جايگاه جبر و اختيار

حکمت 16 نهج البلاغه به موضوع "شناخت جايگاه جبر و اختيار" می پردازد.
No image

حکمت 1 نهج البلاغه : روش برخورد با فته ها

حکمت 1 نهج البلاغه موضوع "روش برخورد با فتنه‏ ها" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

حکمت 127 نهج البلاغه : ضرورت ياد مرگ

حکمت 127 نهج البلاغه موضوع "ضرورت ياد مرگ" را بیان می کند.
No image

حکمت 289 نهج البلاغه : ضرورت عبرت گرفتن

حکمت 289 نهج البلاغه به موضوع "ضرورت عبرت گرفتن" می پردازد.
No image

حکمت 139 نهج البلاغه : علمى، اخلاقى، اعتقادى

موضوع حکمت 139 نهج البلاغه درباره "علمى، اخلاقى، اعتقادى" است.
No image

حکمت 445 نهج البلاغه : راه غرور زدایی

حکمت 445 نهج البلاغه به موضوع "راه غرور زدایی" می پردازد.
No image

حکمت 166 نهج البلاغه : راه درمان ترس

حکمت 166 نهج البلاغه موضوع "راه درمان ترس" را مطرح می کند.
Powered by TayaCMS