دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

با حضور آیت الله سبحانی برگزار شد؛ دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

No image
با حضور آیت الله سبحانی برگزار شد؛ دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با حضور علما و شخصیت های علمی حوزه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، با حضور علما و شخصیت های علمی حوزه، پنجم خرداد ماه، در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی قم، برگزار شد.
در این نشست، آیت الله جعفر سبحانی با اشاره به نامگذاری سال نوآوری و شکوفایی گفت: باید حوزه مظهر نوآوری و شکوفایی در مسائل علمی و دینی باشد، مقصود از نوآوری این نیست که اصول را زیر پا بگذاریم؛ بلکه مقصود آن است که از همان فقه جواهری و اصول نورانی اسلام، اندیشه های نو را استنباط کرده و پاسخگوی مشکلات امروز باشیم.
رییس مؤسسه تحقیقاتی امام صادق(ع) در ادامه افزود: باید جمعی برای گردآوری نوآوری های علوم انسانی که در حوزه مطرح است، انتخاب شوند تا حوزه نیز در این کار، همگام با دیگر مراکز علمی شود.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: پایان نامه ها می تواند مظهر نوآوری و شکوفایی باشد؛ ولی باید این نوع نوشته ها، تحت پوشش علمای حوزه قرار گیرد و مبادا به خاطر شعار نوآوری از اصول تجاوز شود.
آیت الله جعفر سبحانی بر تقویت مراکز تحصصی تأکید و تصریح کرد: خوشبختانه یکی از گام هایی که برخی از شخصیت های علمی برداشته اند، تأسیس مدارس تخصصی فقهی است، این مدارس اگر با حمایت همه جانبه پیش رود می تواند در آینده، فقیهان بزرگ و اندیشمندانی را تحویل جامعه دهد.
همچنین در این نشست، اساتید در سطوح مختلف به ایراد سخنرانی پرداخته و دیدگاه های خود را بیان کردند.
برپایی دروس شبهه شناسی، برگزاری دوره های تابستانی، سامان دهی برخی دروس سطح عالی و هماهنگی میان اساتید برای تقویت مدارس علمیه شهرستان ها، بخشی از پیشنهاد ها و دغدغه های اساتید در این نشست بوده است.
حجت الاسلام عصاری از اساتید حوزه علمیه قم، در این نشست گفت: بسیاری از طلاب، در فصل تابستان، در قم بسر می برند که پسندیده است حوزه علمیه قم در این زمینه برای بهینه سازی اوقات فراغت طلاب برنامه ریزی کند.
وی ادامه داد: باید از برنامه های تابستانی برای پاسخ گویی به شبهات استفاده کرد تا طلاب با بهره گیری از اساتید برجسته حوزه، بتوانند با آمادگی بیشتر در برابر شبهات از خود مقاومت نشان دهند.
این استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: تألیف، مقاله نویسی و نشر سالنامه علمی، از دیگر اولویت های کاری حوزه است و باید برای طرح تابستانه حوزه علمیه، برنامه ریزی کرد.
حجت الاسلام حسنعلی خزائلی از دیگر اساتید حوزه علمیه قم، بر اجرای طرح تابستانه دروس حوزه علمیه در شهرستان ها تأکید کرد و اظهار داشت: باید با برنامه ریزی دقیق، این طرح در مدارس علمیه شهرستان ها اجرایی شود و اساتید از قم برای تبلیغ و همچنین تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها، هجرت کنند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از زیادی حجم دروس سطح عالی انتقاد کرد و افزود: بسیاری از درس ها با زمان معین شده همخوانی ندارد و در پایان سال ناتمام می‌ ماند که اساتید باید در این زمینه برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند.
حجت الاسلام منصوری، استاد دیگر حوزه علمیه قم، در این نشست اظهار داشت: باید گروهای تخصصی را برای اساتید در رشته های فقه، اصول، حدیث، کلام و فلسفه، تشکیل داد تا طلاب در مدت سال تحصیلی، در سه زمینه علمی، تهذیبی و تعلیمی، بهرمند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأسیس صندوق قرض الحسنه را برای اساتید مهم خواند و افزود: هم اکنون بسیاری از اساتید حوزه علمیه هستند که از بعد علمی بسیار قوی و دارای تألیف اند؛ ولی آثار آن ها به دلیل وجود برخی مشکلات مالی به چاپ نمی رسد که با تأسیس این صندوق، می‌توان برخی از این مشکلات را کاهش داد.
حجت الاسلام منصوری در پایان سخنانش، اختصاص عمره ویژه اساتید حوزه علمیه را برای تشویق اساتید، بسیار سومند دانست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حکمت 17 نهج البلاغه : ضرورت رنگ كردن موها

حکمت 17 نهج البلاغه موضوع "ضرورت رنگ كردن موها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 2 نهج البلاغه : شناخت ضدّ ارزش‏ها

حکمت 2 نهج البلاغه موضوع "شناخت ضدّ ارزش‏ها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 31 نهج البلاغه : ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير

حکمت 31 نهج البلاغه به تشریح موضوع "ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير" می پردازد.
No image

حکمت 16 نهج البلاغه : شناخت جايگاه جبر و اختيار

حکمت 16 نهج البلاغه به موضوع "شناخت جايگاه جبر و اختيار" می پردازد.
No image

حکمت 1 نهج البلاغه : روش برخورد با فته ها

حکمت 1 نهج البلاغه موضوع "روش برخورد با فتنه‏ ها" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

حکمت 445 نهج البلاغه : راه غرور زدایی

حکمت 445 نهج البلاغه به موضوع "راه غرور زدایی" می پردازد.
No image

حکمت 380 نهج البلاغه : شناخت خوبی ها و بدی ها

حکمت 380 نهج البلاغه به موضوع "شناخت خوبی ها و بدی ها" اشاره می کند.
No image

حکمت 139 نهج البلاغه : علمى، اخلاقى، اعتقادى

موضوع حکمت 139 نهج البلاغه درباره "علمى، اخلاقى، اعتقادى" است.
No image

حکمت 289 نهج البلاغه : ضرورت عبرت گرفتن

حکمت 289 نهج البلاغه به موضوع "ضرورت عبرت گرفتن" می پردازد.
No image

حکمت 371 نهج البلاغه : اقسام روزی و پرهیز از حرص زدن

حکمت 371 نهج البلاغه به موضوع "اقسام روزی و پرهیز از حرص زدن" می پردازد.
Powered by TayaCMS