11 آذر 1395, 18:54
وجیهه صالحی؛ پژوهشگر و دبیر آموزش و پرورش اصفهان E-mail: jiheh12000@yahoo.com
بيشك رسانهها، نقش تعیینکنندهای در ترویج سبک زندگی اسلامی بر عهده دارند. از این جهت میتوان تهدیدات و فرصتهای رسانهها را در این زمینه مورد تأکید قرار داد، که در این مقاله به آن پرداخته میشود.
واژگان کلیدی: رسانه، سبک زندگی اسلامی، ترویج، فرصتها، تهدیدات.
رسانه، اسم آلت و از مصدر رسانیدن است و به معنی وسیلة رسانیدن بهکار میرود و در اصطلاح علوم ارتباطات اجتماعی، مقصود از رسانه، وسیلة رساندن پیام از پیامدهنده به پیامگیرنده است. امروز این وسایل جزء جدانشدنی زندگی ما شدهاند و برای شناخت بهتر و بیشتر، میتوان آنها را به رسانههای سنتی، مدرن و نوین تفکیک کرد (حسنی، 1385، 67).
از سوی دیگر، واژه سبک زندگی که در چند سال اخیر با توجه ویژه مقام معظم رهبری، مورد تأکید قرار گرفته است، بیشتر یک واژه و مفهوم جامعهشناختی است. این مفهوم برای اولین بار در سال 1929 توسط آلفرد آدلر، روانشناس اجتماعی، مطرح شد و پس از یک دوره افول، مجدداً از سال 1961 مورد اقبال اندیشمندان بهویژه جامعهشناسان قرار گرفت. در ادبیات جامعهشناسی، از مفهوم سبک زندگی دو برداشت و مفهومسازی وجود دارد؛ یکی مربوط به دهه 1920 که سبک زندگی معرف ثروت و موقعیت اجتماعی افراد و غالباً به عنوان شاخص تعیین طبقه اجتماعی به کار رفته است و دوم به عنوان شکل اجتماعی نوینی که تنها در متن تغییرات مدرنیته و رشد فرهنگ مصرفگرایی معنا مییابد. سبک زندگي، روشهاي متفاوت زندگي را نشان ميدهد و همچنين ميتواند مقايسه «شيوههاي زندگي» کشف شده در ميان گروههاي متفاوت را در جامعه نشان دهد. تعريف مفهومي سبک زندگي عبارت است از: نحوه ساماندهي زندگي براي تحقق نيازها و خواستههایی است که با به کارگيري مجموعهاي از رفتارها از طريق نحوه صرف زمان، پول و مواد در ابعاد، انتخاب اشياء مصرفي، انتخاب علایق و ترجيحات (سليقه) و انتخاب ادراک خاص از اشياء مصرفي-رفتارهاي مصرفي و سليقهای خاص انجام ميگيرد(گیدنز، 1385، 67-66).
بنابراین، بررسی تهدیدات و فرصتهای رسانه در ترویج سبک زندگی اسلامی اهمیتی ویژه مییابد که در این نوشتار به آن پرداخته میشود.
اینک با اطلاع از اهمیت و ظرفیتها و همچنین تهدیدات رسانه برای ترویج سبک زندگی اسلامی، میتوان راهکارهای زیر را برای استفاده از این فرصتها و کاهش تهدیدات، ارائه نمود:
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان