24 آبان 1393, 14:5
كلمات كليدي : اِحرام، حجّ، تلبيه، مُحرِم و مُحِلّ
نویسنده : محمدرضا ارائی
اِحرام در لغت به معنای منع کردن[1] و در اصطلاح فقهی با معنای ورود در نماز یا حج یا عمره گویند[2] که در این نوشته مراد «اِحرام حج» میباشد.
پیرامون حقیقت احرام،هشت نظر بیان شده که به چهار مورد آن اشاره میشود.[3]
1. اِحرام، ماهیتی است مرکب از: نیت، تلبیه، و پوشیدن لباس اِحرام
2. احرام، نیت و تلبیه را گویند.
3. احرام، تنها نیت میباشد.
4. احرام آماده ساختن نفس برای ترک اعمال مشخصی که نهی شده بمنظور انجام اعمالِ حج
که مقصد از أن، اعمالی است که پیش از اِحرام، انجام آن مستحب است، مانند: تمیز کردن بدن، غسل و مُحرم شدن بعد از نماز واجب.[4]
1- واجبات اِحرام[5]، مانند: نیت، پوشیدن لباس احرام، تلبیه.
2- مستحبات احرام: مانند به زبان آوردن عملی که قصد انجام آن را دارد، بالا بردن صدا با گفتن تلبیه، اشتراط تحلیل، مُحرم شدن در جامهای از جنس پنبه به رنگ سفید.[6]
1. اعمال مکروه: مانند اِحرام با جامه رنگی (یا با جامه کثیف، یا: با جامه دو رنگ)، استفاده از حنا بری زینت،ورود به حمام و دلاّکی بدن، استفاده از گیاهان خوشبو و گفتن لبیک در جواب کسی که او را صدا میزند.[7]
2. اعمال حرام: مانند هر گونه استمتاع از زنان، پوشیدن کفش و جوراب توسط مرد، شکار حیوان خشکی، استفاده از عطر، نگاه در آینه، قطع درخت و گیاه، گرفتن ناخن، سرمه کشیدن با مواد خوشبو، فسوق (به معنای دروغ گفتن، نسبت دادن دروغ به خدا و رسول، ناسزاء) جدال (گفتن لا والله و بلی والله) خارج کردن خون از بدن، غسل دادن مُحرم میت با کافور و...[8]
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان