دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن

No image
نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن
نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن از سوی انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن، سیزدهم شهریورماه، با حضور صاحبنظران و اندیشمندان حوزوی در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
در این نشست علمی حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد، عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت: طبق آیات قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) مبین و مفسر آیات و مفاهیم قرآنی بوده و پس از ایشان، مطابق حدیث ثقلین، این وظیفه بر دوش ائمه اطهار(ع) است و ایشان دارای این جایگاه بلند و مرتبه رفیع هستند.
وی با بیان این‌که قرآن دارای لایه‌های گوناگون و ساحت‌های درونی است، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) تنها مفسران صرف نبوده و تفسیر ایشان چیزی فراتر از واژه‌شناسی است؛ ایشان افزون بر تبیین تفاسیر برای مؤمنان، روش‌ها و کلیدهای تفسیر را نیز بیان کرده و طبق شأن تعلیمی خود، مفسرپروری می‌کردند.
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد ابراز اشت: امامان معصوم(ع) در تفسیر آیات قرآن کریم، از روش‌های گوناگون تفسیری بهره می‌جستند.
وی در پایان انطباق و تفسیر را دو امر جدا از هم دانست و بیان داشت: بیشترین روایات تفسیری که امروز در اختیار شیعیان است، تفاسیر تأویلی و یا تطبیقی است و می‌توان گفت؛ ائمه اطهار(ع) بیشتر به تفسیر بطون قرآن که از دیدگان مردم معمولی به دور است، می پرداختند.
در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا سازمند، استاد حوزه و دانشگاه، مسلمانان را نیازمند روایات تفسیری ائمه اطهار(ع) در فهم قرآن دانست و تصریح کرد: تنها امام معصوم(ع) هستند که توانایی درک و ظرفیت فهم همه بطون و لایه‌های قرآن را دارند.
وی خاطر نشان کرد: احادیث تفسیری متواتر بسیار کم است و بیشتر آنها خبر واحد بوده و قابل حجیت نیستند. همچنین بسیاری از روایات که بیان‌کننده شأن نزول آیات هستند، از اعتبار حدیثی لازم برخوردار نیستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) با تعلیم روش‌های تفسیری، به شیعیان اجازه تفسیر قرآن را داده‌اند؛ ولی تفاسیر قرآن کریم باید طبق روش‌های ایشان بوده و از تفسیر بدون ضابطه و تفسیر به‌رأی جلوگیری شود.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مفهوم نسخ در احکام

مفهوم نسخ در احکام

از آنجا که اگر ناسخ و منسوخ از هر جهت همانند و برابر باشند، نسخ کردن عمل لغو و بیهوده‌ای خواهد بود؛
درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری ( بخش اول )

درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری ( بخش اول )

«فقه حکومتی» عنوانی است که مقام معظم رهبری(حفظه الله) برای فقه آرمانی و جامعه ساز مکتب اهل بیت(ع) برگزیده است.
درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری (قسمت دوم)

درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری (قسمت دوم)

قلمرو دخالت دولت در نظام اقتصادی با توجه به قاعده هایی چون ید و ملکیت و ارزش تولید انسانی در فقه سنتی، آیا در سیستم اقتصادی پیچیده کنونی دولت می‌تواند در جهت مصالح عالیه دینی و عمومی در آنها تصرف و دخالت نماید؟
حقوق اقلیت های دینی از منظر فقه اسلامی

حقوق اقلیت های دینی از منظر فقه اسلامی

در بررسی مفهوم حقوق بین الملل اسلامی نخست باید دید آیا در اسلام تعریفی برای ملت، منطبق با مفاهیم شناخته شده امروزی، ارایه شده یا دسته بندی دیگری برای جامعه بشری در نظر گرفته شده است؟
منابع حقوق در اسلام

منابع حقوق در اسلام

در دین اسلام، جهت تشخیص حکم مسئله‌ای منابع گوناگونی وجود دارد که از آنها استفاده می‌شود.

پر بازدیدترین ها

تشبه به کفار از منظر فقه امامیه

تشبه به کفار از منظر فقه امامیه

یکی ازکارهایی که کفار و دشمنان امت اسلامی سعی در ترویج آن در بین مسلمانان دارند، تشبه مسلمین به کفار است. گویا آنها دریافته اند که یکی از راههای تهاجم فرهنگی و تغییر فرهنگ مسلمانان به ویژه جوانان مسلمان، تشبه آنها به کفار است.
No image

شرايط فقهی وقف و وصيت

حقوق اقلیت های دینی از منظر فقه اسلامی

حقوق اقلیت های دینی از منظر فقه اسلامی

در بررسی مفهوم حقوق بین الملل اسلامی نخست باید دید آیا در اسلام تعریفی برای ملت، منطبق با مفاهیم شناخته شده امروزی، ارایه شده یا دسته بندی دیگری برای جامعه بشری در نظر گرفته شده است؟
درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری ( بخش اول )

درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری ( بخش اول )

«فقه حکومتی» عنوانی است که مقام معظم رهبری(حفظه الله) برای فقه آرمانی و جامعه ساز مکتب اهل بیت(ع) برگزیده است.
Powered by TayaCMS