دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وضع تنباکو در آستانه قرارداد رژی

No image
وضع تنباکو در آستانه قرارداد رژی

روزنامه دنیای اقتصاد

تاریخ: 11/6/1396

در ایران سه نوع توتون و تنباکو به‌دست می‌آمد: اول مرغوب و صادراتی، دوم تنباکوی چپق که ارزان‌ترین هم بود و روستاییان و قاطرچیان و افراد کم‌درآمد مصرفش می‌کردند و سوم توتون سیگارت یا پاپیروس که از سده نوزدهم در ایران باب شد. توتون از 1875 و از آسیای میانه و راه آدرنه به گیلان راه یافت. بانی کار یک ارمنی بود به نام دکتر ستپان هاراتومانیانس که به فانوس شهرت داشت. آب و هوای گیلان و کردستان برای رشد توتون سخت مناسب جلوه کرد. تا جایی که رفته‌رفته کشت توتون از تنباکوی چپق ارزان‌تر تمام شد و هم مرغوب‌تر بود و هم جابه‌جا شدنش آسان‌تر صورت می‌گرفت پس در سال‌های پسین سیگارت جای چپق را گرفت. در همین سال‌های 1876 توتون رشت با اینکه به دست کشتگران ماهر انجام نمی‌گرفت باز مرغوب و بسیار خوشبو بود. همین نکته مشوق رشتی‌ها شد تا برای پیشبرد کار شرکتی برپا دارند و گروهی کارشناس بیاورند و همچنین این خیال قوت گرفت که توتون را جایگزین نهال توت کنند.

مهم‌ترین مرکز کشت نخست ولایت فومن و روستاهای پیرامونش بود و سپس کردمحله در نزدیکی رشت نیز کار کشت را آغاز کرد. بهترین توتون از لاهیجان برداشت می‌شد در 1877 یک‌سال بعد از باب شدن توتون در گیلان 182/ 43 کیلو از این محصول تولید کردند و در سال 1878 بیش از 100هزار کیلو برداشتند. در این سال رشتیان برای نخستین‌بار توتون خود را به روسیه فرستادند. در 1895 رژی آغاز به کار کرد و تولید چند برابر شد؛ اما در این سال چون رژی در کار دخیل شد، توتون به روسیه فروخته نشد. همزمان با افزایش کشت تنباکو در داخل کشور، بازرگانان ایرانی در ولایات عثمانی جایگیر شدند. به دوران محمدشاه و پس از پایان گرفتن جنگ‌های ایران و روس دادوستد از نو به راه افتاد. تنباکو نیز در زمره صادرات درآمد. قنسول فرانسه از بغداد گزارش کرد: «به سبب رشد روزافزون مصرف تنباکو در ترکیه «بازرگانان ایرانی در بصره مستقر شده‌اند و با بنادر دریای سرخ تجارت بزرگی برای تولید به راه انداخته‌اند.» همین گزارش افزود: «از پی آزار ترکان، تنباکوفروشان هر بار سوی «بوشهر، مسقط، کویت و بمبئی» می‌گریزند و در «همان‌جا همان دادوستد را دنبال می‌کنند.» بنابراین این تجارت به‌رغم دشواری‌هایی که در مسیر آن وجود داشت، درآمد خوبی را نصیب بازرگانان ایرانی می‌کرد.

منبع: هما ناطق، بازرگانان در دادوستد با بانک شاهی و رژی تنباکو (بر پایه آرشیو امین‌الضرب)، انتشارات خاوران، 1371.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS