دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرايی تعليم قرآن قبل از خلقت و بيان انسان

No image
چرايی تعليم قرآن قبل از خلقت و بيان انسان

پرسش:

چرا در سوره «الرحمن» تعليم قرآن قبل از آفرينش انسان و آموزش بيان آمده است؟

پاسخ:

خداوند در آيات اول سوره الرحمن مي فرمايد:

«الرحمن» «علّم القرآن» «خلق الانسان» «علّمه البيان» «خداوند گسترده مهر» به انسان آموزش قرآن داد و انسان را آفريد به او بيان آموخت».

بايد به طور طبيعي مي فرمود: خدا انسان را خلق کرد بعد به او بيان را آموزش داد و بعد قرآن را به او آموخت. ولي در اينجا ترتيب طبيعي به هم خورده؛ که در اين باره مفسرين می‌گويند:

علت به هم خوردن ترتيب طبيعي اين آيات اين است که خداوند مي خواسته عظمت آموزش قرآن را يادآوري کند که اينقدر مهم است که قبل از نعمت خلقت انسان به آن اشاره شده است.

آري ارزش انسان به تعليم قرآن است، و به عبارت ديگر ارزش انسان به ارتباط او با وحي بستگي دارد.

و مي دانيم که قرآن هم از جهت اصل آموزش و تعليم و تربيت مهم است، و هم از جهت محتوا، و بديهي است که آموزش قرآن، مقدمه معرفت به قرآن و عمل به محتواي آن است.

نکته قابل توجه در اينجا اين است که در اين آيات «عطف ترتيبي» نيامده چنانچه برخي پنداشته اند، و نفرموده، «علم القرآن فخلق الانسان» تا ترتيب را برساند و تقدم و تأخري را ثابت کند؛ بلکه چينش اين جملات، به خاطر اهميت قرآن، مقدم و موخر شده، و شايد خداوند ترتيبي خاص را اراده نکرده باشد.

بنابراين آنجا که بحث آموزش قرآن است، بر آفرينش انسان مقدم شده است. «علم القرآن، خلق الانسان» اما آنجا که آموزش علوم ديگر مطرح است، آفرينش انسان مقدم شده است. «خلق الانسان من علق... الذي علم بالقلم» (علق- 4-2) اين بدان معني است که قرآن برانسان شرافت و تقدم دارد. يعني فکر و معرفت برجسم و طبيعت مادي مقدم است و قرآن سرآمد تمام کتاب ها و انسان سرآمد تمام مخلوقات است و انسان در سايه فراگيري قرآن به کمال خلقتش دست مي يابد.

اما واژه «بيان» يک مفهوم گسترده اي دارد که گاهي همين «سخن گفتن» از آن اراده می‌شود. ولي اينجا مقصود عام است يعني به انسان «سخن گفتن» و انواع «استدلالات عقلي و منطقي» را آموخت.

آري يکي از موارد آن معناي عام، «سخن گفتن» است و البته مي دانيم که سخن گفتن يکي از پيچيده ترين و مهم ترين نعمت هاي الهي است که بسياري از علوم بشر از همين طريق، نقل و انتقال و رشد مي يابد و همچنين خود لغات و دستگاه هاي صوتي و نيز زبان هايي که در دنيا وجود دارد، اينها همه از نشانه هاي عظمت پروردگار است.

    روزنامه كيهان، شماره 21658 به تاريخ 8/4/96، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS