دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاکید معاون وزیر علوم بر مبارزه یونسکو با آپارتاید علمی

No image
تاکید معاون وزیر علوم بر مبارزه یونسکو با آپارتاید علمی معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر نقش یونسکو در پایان بخشیدن به انحصار علم و فن‌آوری در دست برخی از قدرت‌ها و کشورهای شمال از طریق کمک به گردش روان اطلاعات، علم و تکنولوژی گفت: همانگونه که یونسکو توانست دیروز با تبعیض نژادی مبارزه کند، امروز زمان آن فرا رسیده است که با «آپارتاید علمی» نیز به مبارزه برخیزد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمدباقر خرمشاد این مطلب را در میزگردی تخصصی که با حضور وزرای علوم بیش از 60 کشور جهان در نشست عمومی یونسکو در مقر این سازمان در پاریس برگزار شد، عنوان کرد.
در این میزگرد که با سخنرانی کوئیشیرو ماتسورا مدیرکل یونسکو آغاز شد، وزراء و نمایندگان وزاری علوم کشورهای عضو دیدگاه‌های خود را پیرامون موضوعات «علوم و فن‌آوری برای توسعه»، «همکاری بین‌المللی برای سیاستهای ابداعی در زمینه مدیریت علوم و فن‌آوری» و «خط مشی‌های عملی یونسکو در عرصه علوم و فن‌آوری در سال‌های 2013 ــ 2008 » مطرح کردند.
از جمله محورهای مورد تاکید معاون فرهنگی ــ اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در میزگرد وزاری علوم در نشست عمومی یونسکو در پاریس، تاکید بر اهمیت دانشگاه در تحقق توسعه پایدار و متوازن با توجه به نقش دانشگاه در نظریه پردازی و تولید «دانش» و هدایت «جریان‌های پژوهشی ،مهندسی»، جهت دهی و سیاستگذاری برنامه‌های «توسعه» اجتماعی ، علمی، اقتصادی، تکنولوژیک و فرهنگی، واسطه‌گری میان «جامعه»، «علم» و «فن‌آوری»، آموزش شهروندی، بهسازی فرهنگ عمومی و انتقال ارزش‌های اجتماعی ــ فرهنگی، تربیت و پرورش نخبگان علمی، هنری، فکری، تکنولوژیک و فرهنگی جامعه، آموزش و تربیت متخصص و پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای اجتماعی و واسطه‌گری در تعامل و ارتباط میان جوامع محلی، ملی و بین‌المللی بود.
وی گفت: با توجه به اهمیت دانشگاه لازم است که برای رسیدن به یک توسعه پایدار و متوازن ، یونسکو به سمت تحقق «آموزش عالی برای همه» و «دانشگاه برای همه» پیش رفته و برای آن برنامه‌ریزی کند.
ایران امروز با محور قرار دادن هدف و شعار «دانشگاه تمدن ساز» در صدد آن ست که تا از فرصتهای خلق شده توسط انقلاب اسلامی و از ظرفیت دانشگاه‌های خویش برای جامه عمل پوشاندن به یک توسعه پایدار و متوازن و احیاء تمدن نوین ایرانی ـ اسلامی بهره گیرد.
خرمشاد در بخش دیگری از سخنانش در تبیین آنچه که باید توسط یونسکو برای چشم انداز شش ساله 2007 -2013 مورد توجه قرار گیرد به تعریف شاخص‌های نوپدید در سنجش توسعه پایدار و متوازن با اندیشیدن به سیستم سازی به جای توجه به تحرکات مقطعی و تبلیغاتی، ایجاد دگرگونی در معادلات ثروت و قدرت با «ترجیح دادن» ، فرهنگ، علم، تعلیم و تربیت بر سیاست و اقتصاد، ابداع شیوه‌های توزیع ارزش‌ها و عادلانه تر کردن آنها با تکیه به شعار «عدالت برای همه»، بومی، متنوع و خوشه‌ای دیدن الگوهای توسعه پایدار برای جوامع و کشورهای مختلف در چارچوب اصل «تنوع فرهنگی» و پایان بخشیدن به انحصار علم و تکنولوژی در دست برخی از قدرت‌ها و کشورهای شمال از طریق کمک به گردش روان اطلاعات، علم و تکنولوژی، اهمیت دادن به رشته‌های بین رشته‌یی با هدف کاربردی تر کردن علم و فن‌آوری و کمک به راه‌اندازی آنها در کشورهای جنوب با هدف پاسخگو کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این کشورها به نیازهای جامعه خویش و ترویج و برگزاری جشنواره‌های منطقه‌یی با هدف ارج گذاری به ابداعات و نوآوریها در قالب دفاتر منطقه‌یی یونسکو تاکید کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

موتور های جستجوگر

در این بخش انواع موتور های جستجوگر در موضوع روش تحقیق و منبع شناسی ارائه شده است.
No image

آشنایی بانرم افزارها و سایت های فرهنگی تبلیغی

امروزه در فعالیت های فرهنگی تبلیغی از نرم افزارهای بسیار زیادی می توان بهره گرفت از آن جایی که این نرم افزارها از نظر دسته بندی موضوعی و مخاطب متفاوت می باشند ، نرم افزارهای زیربه عنوان نمونه ای که می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای طلاب ارجمند و مبلغان عزیز باشد معرفی می گردد.
No image

معرفی نرم افزارهای مورد استفاده در اینترنت

در این بخش به معرفی نرم افزارهای مورد استفاده در اینترنت در راستای بیان روش تحقیق و منبع شناسی پرداخته شده است.
No image

گوگل پک (Google Pack )

در این بخش به موضوع "گوگل پک (Google Pack )" در مبحث روش تحقیق و منبع شناسی پرداخته شده است.
No image

قابلیتهای فرد با سواد اطلاعاتی

در این بخش قابلیتهای فرد با سواد اطلاعاتی در موضوع روش تحقیق و منبع شناسی ارائه شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
Powered by TayaCMS