دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حیله های نوظهور و کژراهه های مدرن

تاریخ حیات انسان‌ها در تمام جوامع بشری، آکنده از افراد، گروه‌ها و جریان هایی است که به نام هدایت آدمیان، آنان را به تباهی کشاندند و انحرافات گسترده اعتقادی، رفتاری و اخلاقی را پدیدار ساختند.
حیله های نوظهور و کژراهه های مدرن
حیله های نوظهور و کژراهه های مدرن

1. تاریخ حیات انسان‌ها در تمام جوامع بشری، آکنده از افراد، گروه‌ها و جریان هایی است که به نام هدایت آدمیان، آنان را به تباهی کشاندند و انحرافات گسترده اعتقادی، رفتاری و اخلاقی را پدیدار ساختند.

برخی از این انحرافات، سر از تاسیس فرقه‌ها و مذاهب درآوردند و در رویارویی با جریان‌ها و افراد حق مدار یا در تنازع میان خود، کشتار گسترده انسان‌ها و ویرانی و خرابی سرزمین‌ها را موجب شدند و برخی جز نامی در تاریخ از آنها نمانده است و باید در تاریخ فرقه‌ها و نحله‌ها رد پای آنها را جست وجو کرد.

نکته پراهمیت آن است که بسیاری از این انحرافات اعتقادی، سیاسی و رفتاری در آغاز پیدایی کمتر از آن بودند که بعدها شدند. در واقع در مقطع ایجاد این انحراف‌ها کمتر کسی فکر می‌کرد که یک جریان کوچک و کم اثر روزی به صورت یک فرقه و جریان در تاریخ بماند و موجبات انحرافات گوناگون اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی را فراهم آورد.

طبعاً اگر در زمان مناسب و بهنگام، عالمان و حاکمان متعهد و مسئول با این گونه انحرافات برخورد می‌کردند و با افشاگری یا ردیه نویسی و حتی ایجاد محدودیت مانع از عضوگیری و گسترش آن در میان مردم می‌شدند، میزان اثرگذاری آن محدود می‌شد و طبعاً در راستای زمان اثری از آنها باقی نمی‌ماند. شاید همین مسئله رمز حساسیت اسلام در مقابل بدعت و بدعت گذاران باشد و علت تاکیدی است که این دین حنیف بر مقابله با این گونه انحرافات از سوی عالمان دین شناس و مسئول دارد.

2. از این نکته هم نباید غافل شد که در سدههای اخیر فرقه سازی و ایجاد تفرقه در سرزمین اسلام و در میان مسلمین یکی از روشهای استعماری بوده است که ظهور بهائیت و تقویت وهابیت نمونه‌هایی از این جریان فرقه سازی استعماری است.

این موضوع در سالهای اخیر، اشکال تازه تر و متفاوت تری پیدا کرده که خود ناشی از بحرانهای درونی جوامع غربی در زمینه معنویت است. غرب امروز اوج تمدن اومانیستی مدرن را نمایندگی می‌کند و انسان را جایگزین خدا قرار داده است. در فرهنگ دینی قرار بود انسان خلیفه الله و جانشین خدا در زمین شود و این مسئله را در پیروی از خداوند و تعالیم پیامبرانش محقق کند اما تمدن مدرن غربی عملاً خدا و انبیا را حذف کرده است و به انسان همچون خداوند می‌نگرد و مقام تشریع ارزشهای اخلاقی و تعالیم اجتماعی را به او واگذار کرده است. در این شرایط عرفان و معنویت که نیاز ذاتی انسان‌ها است به گونه ای بدلی و انحرافی مورد توجه قرار می‌گیرند و حاصل آن عرفانهای اومانیستی و سکولار است. در این مسیر حتی عرفانهای شرقی هم وقتی به غرب می‌روند تغییر ماهیت می‌دهند و به صورت انحرافی دوباره به سوی شرق سرازیر می‌شوند.

آنچه اکنون به گسترش و نفوذ این گونه انحراف‌ها در جوامع گوناگون مدد می‌رساند ابزارهای رسانه ای جدید است که از سوی حامیان این جریانهای منحرف به استخدام درآمده اند و مورد حمایت سرمایه داری جهانی هم هستند.

3. به منظور مواجهه سنجیده با این گونه انحرافات اجتماعی – عقیدتی، شورای فرهنگ عمومی از سال 1383 به این موضوع توجه ویژه نشان داد و تلاش کرد با درگیر کردن نهادها و سازمانهای گوناگون در این مسئله به بررسی ریشههای رشد و ظهور جریان‌ها و انجمنهای انحرافی و یافتن راهکارهای مقابله با آنها بپردازد.

سازمان تبلیغات اسلامی و حوزههای علمیه و پژوهشگران صاحب نظر هم مکلف شدند با تکیه بر دانش موجود در حوزه پژوهش تفکرات انحرافی این فرقه‌ها و جریانهای انحرافی را مورد نقد قرار دهند.

4. کتاب «کژراهه» که اخیراً به همت انتشارات «جام جم» و با تلاش جمعی از نویسندگان و صاحب نظران منتشر شده سعی کرده درباره فرقه‌ها و عرفانهای دروغین و مدعیان کوچک و بزرگی که در سالهای اخیر بازار مکاره‌ای ایجاد کرده اند روشنگری کند و با پرداختن به موضوعاتی چون مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) دکانداران عرفانهای کاذب مروجان عرفانهای شرقی و غربی شیطان پرستی، انرژی درمانی انحرافی و نیز عرفان نمایی‌ها و انحرافات برآمده از فرهنگ سکولار غربی این جریانات انحرافی را آسیب شناسی کند. موضوعات فوق الذکر در این کتاب در قالبهای گزارش، گفت وگو و مقاله و سخنرانی تنظیم شده اند که توسط صاحب نظران، اصحاب اندیشه و منتقدان و تحلیلگران این حوزه‌ها به تالیف و تدوین درآمده‌اند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون

در این بخش "شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون" در موضوع آموزش کلاسداری بیان شده است.
No image

مهارت‌های آغازین تدریس 2

در این بخش مهارت‌های آغازین تدریس در آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

فصل فنون و فرمول‌های تدریس

در این بخش "فنون و فرمول‌های تدریس" در موضوع آموزش کلاسداری بیان می شود.
Powered by TayaCMS