دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علی اشرف درویشیان

No image
علی اشرف درویشیان

كلمات كليدي : علی اشرف درویشیان، صمد بهرنگی، پوپولیسم، داستان‌های درویشیان

نویسنده : اعظم بابایی

علی اشرف درویشیان متولد سال 1320، نویسنده‌ی داستان‌های کوتاه و رمان است که اولین اثرش را در سال 1352 به دست چاپ سپرد.

او در نویسندگی از این نظر که از زاویه دید کودکان و نوجوانان روایت می‌کند، از پیروان «صمد بهرنگی» است، اما آثارش به جانداری آثار او نیست. آنچه در داستانهای وی بیشتر مورد توجه است، محتوا و زمینه‌های معنایی آثار است، با این توضیح که توجه به تکنیک‌ و فرم کمتر در داستان‌های او لحاظ شده، بلکه تکیه اصلی نویسنده به روایت ساده و بی‌پیرایه از مضمون است. او «فقر» را با زبانی ساده و گاه کودکانه روایت می‌کند و از دردها و رنج‌های مردمی فرودست حرف می‌زند که همه آنها - از پدر و مادر و کودک – در شرایطی اسفبار دست و پا می‌زنند. جمال میر صادقی، درویشیان را در گروه نویسندگانی قرار می‌دهد که به ادبیات فرو دستان یا پوپولیسم(populism) گرایش دارند؛ ادبیاتی که برای خود رسالتی قایل است و او ل بار از جانب گروهی از نویسندگان فرانسه مطرح شد. این نویسندگان، ادبیاتی را به وجود آوردند که زندگی طبقه متوسط و طبقه پائین اجتماعی را توصیف می‌کند. (میرصادقی، 1382، ص 340)

بدین ترتیب شخصیت‌های اصلی داستان‌های درویشیان، روستانشینان، مردمان عامی وساده، کارگران و حلبی‌نشینان هستند و مضامینی چون فقر، جهل، بیکاری و عوارض فاجعه بار آن در اکثر آثار وی تکرار می‌شود.

یکی از آفت‌های داستانهای وی، «تکرار» است. مضامین تکراری از تأثیر مفید داستان کاسته‌اند و گاه او در بیان داستانش به شرح یک خاطره ساده می‌پردازد که بلافاصله بعد از خواندن فراموش می‌شود.

درویشیان نیز بعضاً به تمسخر مذهب و جلوه‌های آن پرداخته است، از جمله در داستان «تیشه» در مجموعه «از این ولایت».

از جمله آثار درویشان:

از این ولایت (مجموعه داستان کوتاه)، آبشوران (داستان کوتاه)، سالهای ابری (رمان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون

در این بخش "شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون" در موضوع آموزش کلاسداری بیان شده است.
Powered by TayaCMS