دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام علی (علیه‌السلام):«عبد الشهوة اسیرٌ لاینفکّ اَمْرُهُ»

امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: «بنده شهوت، اسیری است که هرگز آزادی نخواهد داشت» (غررالحکم، ص 499 و 765)
قال الامام علی (علیه‌السلام):«عبد الشهوة اسیرٌ لاینفکّ اَمْرُهُ»
قال الامام علی (علیه‌السلام):«عبد الشهوة اسیرٌ لاینفکّ اَمْرُهُ»

قال الامام علی (علیه‌السلام):

«عبد الشهوة اسیرٌ لاینفکّ اَمْرُهُ» (غررالحکم، ص 499 و 765)

امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:

«بنده شهوت، اسیری است که هرگز آزادی نخواهد داشت»

توضیح:

سعادت جامع و کامل نصیب انسانی است که بر وفق قانون آفرینش زندگی کند و از هیچ یک از خواهش‌های مادی و روحانی خود غافل نباشد، برنامه اعمال خویش را طوری تنظیم نماید که غرائز طبیعی و تمایلات عالیۀ انسانیش با یکدیگر موزون و هم‌آهنگ گردند و هر یک در جای خود با اندازه‌گیری صحیح ارضاء شوند و این کار جز با تعدیل خواهش‌های غریزی و محدود ساختن شهوات نفسانی میسر نیست، زیرا آزادی بی‌قید و شرط غرائز، تمایلات عالیۀ بشری را می‌میراند و فروغ فضیلت و مکارم اخلاق را در نهاد آدمی خاموش می‌سازد و در نتیجه عواطف انسانی و سجایای اخلاقی فدای تمایلات غریزی و زندگی حیوانی می‌شود و این عمل، خود مخالف نظام آفرینش بشر و منافی با سعادت واقعی انسان است.

هر انسانی می‌تواند از دو راه یکی را برگزیند: یا احیاء تمایلات عالیه و زندگی انسانی و یا آزادی بی‌قید و شرط غرائز و حیات حیوانی. به عبارت دیگر یا آدمی مسخّر و مطیع شهوات خود باشد یا شهوات را مطیع و مسخّر عقل و انسانیت خویش سازد.

آنان که آزادی غرائز را انتخاب می‌کنند و پیرو بی‌قید و شرط شهوات خود می‌شوند نه تنها از سجایای انسانی و سعادت واقعی محرومند بلکه در نظر اولیاء گرامی اسلام با این عمل به بدترین اسارت‌ها و پست‌ترین بردگی‌ها تن داده‌اند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

تکالیف و دعاهای کودکان، نوجوانان و جوانان

در این بخش تکالیف و دعاهایی در ارتباط با آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

مراحل اجرای برنامه براى كودكان و نوجوانان در تبلیغ

در این بخش مراحل برنامه در موضوع آموزش کلاسداری بیان می شود.
Powered by TayaCMS