دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معارف قدسى

No image
معارف قدسى

معارف قدسى

دانش سید حیدر آملى را باید از نوع افاضه غیبى دانست، نه از نوع کسب و اجتهاد به طورى که خود بارها به انحاء مختلف به این مطلب اشاره دارد یک بار وصول خود به علوم اهل بیت را مقدم بر سلوکش مى داند زیرا خود را از محبوبین درگاه ایزدى و از جرگه پیروان راستین انبیاء و اولیاء مى داند و در مقدمه تفسیر محیط الاعظم افادات علمى خود در تفسیر قرآن را، فیض الهى مى داندو مى فرماید:

«بعد از توجه به سوى حق و مجاورت خود در مکه و مدینه و عتبات عالیات، به این معارف رسیدم و همان طورى که مجاورت مکه موجب فتح و گشایش معارف فتوحات مکرر بر قلب شیخ بزرگ (محى الدین عربى) شد، مشهد شریف غروى یعنى مشهد شریف على بن ابى طالب(علیه السلام) موجب و سبب گشایش اسرار غیبیه بر قلب من شد. فهم این اسرار، تأویل قرآن کریم و حقایق فصوص الحکم و معانى و معارف آن نیز محض توجه به جانب درگاه ایزدى بوده اند و به عمل و کسب و سبب قبلى نبوده است.»([5])

و بالاخره در مقدمه کتاب جامع الاسرار مى نویسد:

«به خدا قسم، به خدا قسم! اگر آسمان ها ورق گردند و درختان زمین ها قلم، و دریاهاى هفتگانه جوهر، و جنّ و انس و ملک نویسنده، براى آنها ممکن نیست که عُشر از ده یک آنچه را من از معارف الهیه و حقایق ربانیّه ـ که در حدیث قدسى در مورد آنها گفته شده: اعددتُ لعبادى الصالحین ما لاعین رأت و لا اُذن سمعت و لا خطر على قلب بشر ـ را درک کنند.»([6])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

عالمان مرتبط

No image

سید حیدر آملی

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

اهمیت تنظیم محتوا برای برنامه های تبلیغ دینی

در این بخش اهمیت تنظیم محتوا در آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

مهارت‌های آغازین تدریس 2

در این بخش مهارت‌های آغازین تدریس در آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

فصل فنون و فرمول‌های تدریس

در این بخش "فنون و فرمول‌های تدریس" در موضوع آموزش کلاسداری بیان می شود.
Powered by TayaCMS