دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معنای سلفی ودیدگاه سلفیون

No image
معنای سلفی ودیدگاه سلفیون

پرسش:

    سلفيه به چه معنا است و سلفيون به نحواجمال چه ديدگاه و تفکراتي دارند؟

پاسخ:

    سلفيه در لغت و اصطلاح

    سلفي گري در معناي لغوي به معني تقليد از گذشتگان، کهنه پرستي يا تقليد کورکورانه از مردگان است، اما سلفيه در معناي اصطلاحي آن، نام فرقه اي است که تمسک به دين اسلام جسته، خود را پيرو سلف صالح مي دانند و در اعمال، رفتار و اعتقادات خود، سعي بر تابعيت از پيامبر اسلام (ص)، صحابه و تابعين دارند. آنان معتقدند که عقايد اسلامي بايد به همان نحو بيان شوند که در عصر صحابه و تابعين مطرح بوده است؛ يعني عقايد اسلامي را بايد از کتاب و سنت فراگرفت و علما نبايد به طرح ادله اي غير از آنچه قرآن در اختيار مي گذارد، بپردازند. در انديشه سلفيون، اسلوبهاي عقلي و منطقي جايگاهي ندارد و تنها نصوص قرآن، احاديث و نيز ادله مفهومي از نص قرآن براي آنان حجيت دارد.

خاستگاه فکری سلفيه

    محمد ابوزهره در بيان عقايد اين نحله در کتاب تاريخ المذاهب الاسلاميه مي نويسد: «هر عملي که در زمان پيامبر (ص) وجود نداشته و انجام نمي شده است، بعدا نيز نبايد انجام شود». ابن تيميه (۶۶۱-۷۲۸.ق)- فقيه و متکلم حنبلي- از اين اصل کلي سه قاعده ديگر استخراج و استنتاج کرده است:

    ۱- هيچ فرد نيکوکاري يا دوستي از دوستان خدا را نبايد وسيله اي براي نزديک شدن به خدا قرار داد.

    ۲- به هيچ زنده يا مرده اي پناه نبايد برد و از هيچ کس نبايد ياري خواست.

    ۳- به قبر هيچ پيغمبر يا فرد نيکوکاري نبايد تبرک جست يا تعظيم کرد.

    معتقدان به سلف صالح، عقايد خود را به احمدبن حنبل (۲۴۱-۱۶۴.ق) نسبت مي دادند، اما پاره اي از فضلاي حنبلي در اين خصوص، يعني در نسبت آن سخنان به احمدبن حنبل، با آنان به مناقشه پرداختند. در آن زمان، ميان اين گروه و اشاعره جدالها و مناقشات شديدي جريان داشت و هر کدام از آن دو فرقه ادعا مي کرد که دعوت آنها براساس مذهب سلف صالح است. سلفي ها خود را پيرو مکتب «اهل حديث» مي دانند.

    مسئله مهم، آگاهي از روش فکري آنهاست، آنها دو روش دارند که به هم نزديک است: گروهي فقط کتاب و سنت را حجت دانسته و از د اوري هاي عقل کمک نمي گيرند؛ گروهي ديگر مي گويند قرآن و سنت وقتي براي ما حجت است که با فهم «سلف» همراه باشد، زيرا ما آيين خود را از آنها گرفته ايم. آنان در تعبد به نص (کتاب و سنت)، بين خبر واحد و خبر متواتر فرق نمي گذارند؛ حتي خبر واحد را در تبيين عقايد و معارف، حجت مي دانند و اخيرا در سمينار عربستان سعودي درباره «حجيت خبر واحد در عقايد»، همگان تصريح کردند که قول ثقه در عقايد براي ما حجت است. روي همين اساس است که خدا را با صفات بشري توصيف مي کنند.

   

            روزنامه كيهان، شماره 21033 به تاريخ 25/1/94، صفحه 8 (معارف)

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

اهمیت تنظیم محتوا برای برنامه های تبلیغ دینی

در این بخش اهمیت تنظیم محتوا در آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

شیـوه هـاى ارائه آیات و روایات

در این بخش شیـوه هـاى ارائه آیات و روایات در راستای آموزش کلاسداری بیان می شود.
No image

شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون

در این بخش "شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون" در موضوع آموزش کلاسداری بیان شده است.
Powered by TayaCMS